„A transzportmenedzsment-rendszerünk jelenleg zajló cseréjétől azt várjuk, hogy a logisztikai hálózatunk a jelenleginél is nagyobb biztonsággal és hatékonysággal tudja a gyárainkat és a vevőinket kiszolgálni” – mondja interjúnkban Vécsey Balázs. Számára különösen kedves a Hatvanban található ConnectedHub, amely 62 ezer négyzetméternyi területével a Bosch 3. legnagyobb raktárközpontja Európában, és megoldásaival a jövő logisztikai központját idézi.
– Hol foglal helyet a cég vállalati struktúrájában a logisztika?
– A Bosch az utóbbi évek kihívásaira válaszolva egyre hangsúlyosabb szerepet szán a logisztikának, ezen belül a hatékonyság növelésének és a vállalatcsoporton belüli szinergiák kihasználásának, az új technológiai és piaci megoldások alkalmazásával. E folyamat részeként, az üzleti területeken, illetve a gyárakban működő logisztikai szervezetek mellett – amelyek jelentősége a gyárak alapanyag-rendelései és a gyáron belüli logisztikai folyamatok ellátásában továbbra is elsődleges – már az előző évtized közepén létrejött egy üzletágak közötti belső szolgáltatóközpont, amelynek feladata a bejövő és kimenő szállítások optimalizált kezelése regionális szinten. Ezáltal a transzportlogisztika gyárakon és üzletágakon átívelő módon képes reagálni a jelen piaci folyamataira, amelyek napjainkban komoly kihívások elé állítják a vállalatokat, illetve segíteni tudja a vállalat környezetvédelmi célkitűzéseinek gyors és hatékony megvalósítását.
– A logisztika egyes részterületeivel külön dedikált csapatok foglalkoznak, vagy egy szervezeti egységen belül végzik az ezzel kapcsolatos feladatokat?
– Minden telephelyen, gyárban jelen vannak a dedikált logisztikai szervezetek, de a logisztikai beszerzés és transzportlogisztika központosítása már befejeződött. A központi funkciók egy szervezeten belül helyezkednek el, például a hálózattervezés, a taktikai tervezés, a logisztikai szolgáltató menedzsment és a fuvarszervezés is egy központi szervezet része.
– A beszállítók kiválasztásánál mely szempontok érvényesülnek elsődlegesen?
– A Bosch minden esetben hosszú távú együttműködésre törekszik partnereivel, amellett, hogy szigorú követelményeket állít mind minőségi, mind környezetvédelmi szempontok szerint, valamint a társadalmi felelősségvállalás kapcsán is. A logisztikai partnereinkkel szemben elvárás, hogy – bizonyos nemzetközileg elfogadott tanúsítványok megléte mellett – képesek legyenek megfelelő minőségben teljesíteni a Bosch meglehetősen komplex igényeit, rendelkezzenek az ezekhez szükséges kapacitásokkal és ezt versenyképes áron tegyék. Emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk arra, hogy a termelés mellett a szállítások területén is teljesítsük a Bosch karbonsemlegességre vonatkozó céljait, ehhez pedig készen állunk akár közös fejlesztésekre, beruházásokra is partnereinkkel. Célunk, hogy minden feladatra megtaláljuk a legalkalmasabb beszállítót, de ezzel egyidőben hangsúlyt fektetünk arra, hogy a beszállítói portfóliónkat a lean alapelvek mentén folyamatosan racionalizáljuk.
– Hogyan birkóznak meg a kiszállítás kihívásaival?
– A Bosch világában egyaránt kihívás a be- és kiszállítások szervezése. Az erős autóipari pozíciónk miatt nagy mennyiségű alapanyagot szállítunk be a szerződött partnereinktől. E beszállítások alapját a vevői megrendeléseink képezik. Az elkészült termékek szerződött átadási idejének, a gyártási folyamatoknak és a beszállítói partnerektől megszervezett szállítások átfutási idejének figyelembevételével tervezzük a felvételeket. Az alapanyag- és szállítási megrendeléseinket a vállalatirányítási rendszereinken keresztül bonyolítjuk, papírmentesen. A Bosch-nál szintén az erre dedikált, optimalizációs szoftveren keresztül tervezzük a járatokat, a kalkulált szállítási idők és a mennyiségek szem előtt tartásával. A szállítójárműveket a szerződött INCOTERMS paritásnak megfelelően a beszállítók vagy éppen a Bosch-gyárak munkatársai rakják meg. Kizárólag szigorú feltételeknek megfelelt szolgáltatókkal, szerződött partnerekkel dolgozunk, a rakományrögzítést és általában az emberi élet és az áruk biztonságát elsődleges prioritásként kezeljük. A vevőreklamációkat szintén a vállalatirányítási rendszeren keresztül kezeljük, ahol mindig megállapítjuk az eltérés kiváltó okát és a javítóintézkedést is.
– Milyen szempontok alapján döntenek a különféle modalitások között?
– Mindig az elvárt érkezési idő és az adott rendelési mennyiség alapján választjuk ki a szállítás módját, a költségoptimum figyelembevételével. Vállalatunknál a karbonsemlegesség számszerűsített cél, így a szállítások tervezésénél is kiemelt szempont az emisszió alacsonyan tartása, törekedve a környezetbarát szállítási módok használatára.
– Rendelkeznek saját raktárkapacitással? Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?
– A Bosch csoporton belül a tárolási feladatokat közel 400 raktáregység igénybevételével végezzük. Ezek kisebb része saját üzemeltetésű, nagyobb része szerződött partnerek kezelésében van. Átrakó- és magasraktárakat is használunk, emellett minden esetben törekszünk az automata megoldások alkalmazására. Számomra különösen kedves a Hatvanban található ConnectedHub, amely 62 ezer négyzetméternyi területével a Bosch 3. legnagyobb raktárközpontja Európában, csomagolási és raktározási szolgáltatásokat nyújt a vállalat magyarországi és regionális gyárai számára, valamint a Bosch kelet-európai gyárainak köztes raktárbázisaként is funkcionál. Ebben az egységben számos, saját fejlesztésű automata megoldást alkalmaznak az üzemeltetés során, például önvezető járművek szállítják az anyagokat, RFID technológia követi a termékek útját, teljesen papírmentes, digitális megoldásokkal működő logisztikai tevékenységeknek ad otthont. Azt is szoktuk mondani, hogy ez a jövő logisztikai központja.
– Élnek ezen a területen a kiszervezés lehetőségével? Ha igen, kik a partnereik, és mennyire eredményes az együttműködés a külső szolgáltatókkal?
– A hatalmas raktárigények miatt – a saját kapacitásaink mellett – raktárszolgáltatásokat is vásárolunk világszerte. Ezen a területen is hosszú távú együttműködéseket alakítottunk ki a logisztikai szolgáltatókkal. Ezekben a partneri viszonyokban azért is tudunk sikeresen együttműködni, mert jól ismerjük egymást, hiszen az évek során közösen alakítottuk ki a folyamatainkat, figyelve a lehetőségekre és az igényekre. A kockázatelemzéseket rendszeresen elvégezzük mind pénzügyi, mind munkabiztonsági és minőségi szempontok alapján, folyamatosan értékeljük partnereinket, és a visszajelzéseket is beépítjük a mindennapi működésbe.
– Mi jellemzi a vállalat ügyfélszolgálati stratégiáját?
– A logisztikai folyamataink során igyekszünk a belső ügyfelek igényeinek megfelelő ügyfélkezelési stratégiát kialakítani. Telefonos és írásbeli elérhetőségeink a kor technológiai követelményeinek megfelelőek, ezen a területen is alkalmazunk mesterséges intelligencia alapú megoldásokat.
– Tervezik-e a logisztika bármely területének fejlesztését?
– Állandóan dolgozunk a folyamataink javításán, alkalmazkodunk a környezetvédelmi célokhoz, amely maga után vonja az eszközök és a folyamatok állandó fejlesztését. A digitalizáció számunkra vállalati szinten stratégiai téma, ezért ezt a logisztikai területen is prioritásként kezeljük. Jelenleg például a transzportmenedzsment-rendszerünk cseréje zajlik, annak érdekében, hogy már az alapanyag-tervezés szakaszában el tudjuk kezdeni a szállítási folyamatok optimalizálását, képesek legyünk partnereinknek korábban jobb minőségű előrejelzéseket, illetve adatokat biztosítani. Ettől azt várjuk, hogy a logisztikai hálózatunk a jelenleginél is nagyobb biztonsággal és hatékonysággal tudja a gyárainkat és a vevőinket kiszolgálni. Emellett számos projektünk folyik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és a digitalizáció növelése kapcsán.
NÉVJEGY
Vécsey Balázs 1976-ban született Zalaegerszegen, két gyermek édesapja. A középiskolai tanulmányai befejezése után Zalaegerszegen, a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán folytatta tanulmányait, diplomát a Széchenyi István Egyetem logisztika szakán szerzett 2002-ben. 2007-től a Robert Bosch Power Tool Elektromos Szerszámgyártó Kft. logisztikai vezetője, 2009-től beszerzési vezetője. 2012-ben a Gyártási és Ellátási Lánc Osztály vezetőjévé nevezik ki az Egyesült Államokbeli Robert Bosch Power Tool LLD-nél, majd 2014-ben Budapesten, a Robert Bosch Kft. kötelékében az Európai Logisztikai Központ vezetője lesz. Jelenlegi pozíciójában 2021-től dolgozik.