Üzemel a fényeslitkei konténerterminál

Üzemel a fényeslitkei konténerterminál

Rekordidő alatt és több mint 40 milliárd forintos magánberuházásból épült meg Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális terminálja Fényeslitkén, a magyar–ukrán határ közvetlen közelében. A széles és normál vasúti nyomtáv találkozásánál fekvő East-West Gate (EWG) évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert is át tud rakni, és alkalmas közúti félpótkocsik vasútra rakására. A bázis jelentős kapacitással rendelkezik mezőgazdasági termékek átrakására is, így az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központjává válhat. Az október 18-ai ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító konténervonat.

Immár egy hónapja üzemel Fényeslitkén az EWG-terminál. Tálosi János, a logisztikai központot üzemeltető cég vezérigazgatója ennek apropóján lapunk kérdésére elmondta, hogy a működtetési tapasztalatok a próbaüzem után az éles üzemben is kedvezőek. Az Ukrajnából eddig érkezett szerelvények átrakása zökkenőmentes és gyors volt. Kiemelte, hogy az EWG saját eszközökkel és személyzettel végzett vasúti kiszolgálása úgy normál, mint széles nyomtávon rendkívüli biztossá teszi az üzemvitelt, hiszen nem kell a külső szolgáltatókra várni. Olyannyira nem kell, hogy az EWG vasúttársasága nem csupán a záhonyi körzeten belüli át- és beállításokat végzi el, hanem az országos engedélye birtokában a fővonali vontatásból is kiveszi a részét.

Jelenleg az ukrán mezőgazdasági termékek szélesről normál nyomtávú vasúti szerelvényekre történő átrakására mutatkozik kiemelkedő igény. Ez megoszlik a konténeres áruszállítás, a vákuumos elven működő ömlesztettáru-átrakás, valamint a nyers étolaj átfejtése között. Az utóbbi két tevékenység eredetileg nem szerepelt volna az EWG profiljában, de a soros elrendezésű terminálkialakítás, illetve a közúti félpótkocsik átrakásához kialakított jelentős méretű vágányok menti betonozott terület lehetővé teszi, hogy kiegészítő, gyorsan mobilizálható rakodóberendezésekkel a terminál gyorsan tudjon reagálni a megváltozott fuvarozási igényekre.

Tálosi János elmondta, hogy a terminál gabonaátrakási képessége folyamatos felfutással akár a havi 150–200 ezer tonnás kapacitást is elérheti, ami napi 3–5 normál nyomtávú tehervonatot jelentene. Ami az igényeket illeti, már jelenleg is ennek a többszöröse látszik. Több megbízóval a terminál már a szerződéskötési fázisban tart, így az EWG rövidesen az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet. A terminál már ez év novemberétől képes óránként 800 tonna gabona és 450 köbméter napraforgóolaj kezelésére.

Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. 2020 IV. negyedévében vásárolta meg a 140 hektáros területet az állami RFH Zrt.-től, rögtön elkezdték a földmunkákat, majd az engedélyek birtokában a terminál építése is megkezdődött 2021 januárjában egy 85 hektáros, Margit-sziget méretű területen. A terminálon összesen 10 kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint 225 ezer négyzetméter betonburkolat épült. Egy 15 ezer négyzetméteres raktárt is használhatnak a partnerek, és további raktárak, összeszerelő-üzemek is létesíthetőek a fejlesztési területen. Az EWG az idén márciusban kezdődött, több hónapos sikeres technológiai-műszaki próbaüzem végén júniusban kapta meg a vasúti hatósági engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át, és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. A magánberuházásban épült EWG azonban bő egy év alatt elkészült, és jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával (ld. keretben. A szerk.). A beruházás közvetlenül mintegy 100 új munkahelyet hozott létre a hátrányos helyzetű térségben, a jövő év közepére pedig további létszámbővítés várható. A terminál ezenfelül közvetve 500 ember foglalkoztatását teszi lehetővé. A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végzett fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton is.

A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. A terminálon a széles és a normál nyomtáv között, valamint vasúti szerelvények és kamionok között lehet átrakodni a konténereket. Az EWG alkalmas kamionok és hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is. Ez lehetővé teszi, hogy – az EU klímacéljaival összhangban – az unió határához kamionon érkező teherforgalmat minél nagyobb arányban vasútra terelje. Az EWG darui ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkeznek, így speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak.

Az ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény (ld. képünkön. A szerk.), az EWG saját szervezésű szállítmánya. Az Ugrain Trade LLC által feladott, összesen 1146 tonna búza, köles és zöldborsó 44 darab 20 lábas konténerben érkezett, és az átrakás után a Csepeli Szabadkikötőbe szállították tovább.

„Ennek a terminálnak meghatározó szerepe lesz abban, hogy az ukrán gabona eljusson a világ legkülönbözőbb pontjaira” – mondta az átadón Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hozzátette: mivel a konstancai kikötő kapacitása teljesen lekötött, a román és a szlovák útvonalak telítettek, csak a magyar–ukrán határról az adriai kikötőkbe vezető útvonal a garancia az ukrán gabonaexport szállítására. Európa legmodernebb terminálja, az EWG lehet a központja az áruk átrakásának szélesről normál nyomtávra – mondta Szijjártó Péter.

„Az East-West Gate megépítésével Magyarország visszakerült a nemzetközi vasúti logisztika térképére” – hangsúlyozta Tálosi János az átadási ünnepségen. Hozzátette, hogy az elérhető legfejlettebb technológiákat építették be a terminálba, így gyorsabbá és pontosabbá teszik a szállítást. „Az EWG független, szolgáltatásait a világ bármely vasúti és közúti árufuvarozással foglalkozó cége igénybe veheti, nyitott valamennyi fuvarszervező operátor és szállítócég előtt” – emelte ki a vezérigazgató.

Ennek szellemében a terminál üzemeltetője már együttműködési megállapodást kötött Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, a EUROGATE Csoport hazai vasúti leányvállalatával, az EUROGATE Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják az európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezenfelül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.

 

5G ÉS 3D-S DIGITÁLIS IKER A XXI. SZÁZAD TERMINÁLJÁN

Az EWG-n irányítják Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat. A terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru üzemel. Az osztrák Künz által szállított darukra 20 nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának. Az ehhez szükséges privát 5G-hálózatot a Vodafone Magyarország építette ki, a hálózati eszközöket a Huawei Technologies szállította.

„A privát 5G-hálózattal kapcsolatos befektetések egyértelműen megtérülnek, hiszen az újgenerációs mobilhálózatokon új ipari, logisztikai üzleti modellek építhetők fel, amelyek hozzájárulhatnak a hazai vállalatok fejlődéséhez, a munkahelyteremtéshez, nem utolsósorban pedig ösztönzik az exportot, és vonzó célponttá teszik Magyarországot. Minderre nagyszerű példa az East-West Gate terminálon kiépített privát 5G-hálózat, amelynek megnövekedett sebessége, kapacitása és minimális késleltetése lehetővé teszi a legmodernebb eszközökkel, technológiákkal, irányító- és biztonsági berendezésekkel felszerelt okos vasúti kombiterminál hatékony és rugalmas működését” – mondta el Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág vezérigazgató-helyettese.

Megalkották a terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését: a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Egy magyar startup és az EWG együttműködésében fejlesztett megoldás komplexitását tekintve világújdonságnak számít. A MaxWhere a logisztikai központ valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően, a terminál saját 5G-hálózatán.