Rémisztő tendencia figyelhető meg a tengerentúli szállítmányozásban: az előző évekhez képest 2022 őszén a kereskedők érzékelhetően kisebb volumenű árurendelésekkel készülnek fel a karácsonyi időszakra. Mihály Attila, a Trans-Sped légi, tengeri és vasúti szállítmányozási osztályvezetője a megfelelő időben történő ajándékvásárlásra hívja fel a figyelmet.
A mindennapokban érzékelhető globális nehézségek nemcsak a magánszemélyekre, hanem szinte minden iparág résztvevőire jelentős hatással vannak. Olyan gazdasági hatások, mint az infláció, egekbe szökő rezsiköltségek, üzemanyaghiány, munkaerőhiány, orosz-ukrán konfliktus és a koronavírus-járvány megnehezítik az üzleti élet, különösképpen a szállítmányozási iparág szereplőinek feladatát.
A szállítmányozásnak – legyen szó közúti, légi vagy tengeri szállításról – már több mint két éve komoly akadályokat kell legyőznie. 2020 márciusában, a koronavírus-járvány kezdetekor kikötőket zártak le, a szállítási árak többszörösükre emelkedtek, és a megbetegedések miatt humánerőforrás-hiány lépett fel világszerte. Akár 35–40 napos szállítási csúszások is érzékelhetőek voltak, ez pedig számos nagyvállalat termelésében is fennakadásokat okozott. Az azóta eltelt időszakban voltak könnyebb és nehezebb időszakok, de általánosságban elmondható, hogy a 2020. tavasz előtti „normális” állapot eddig nem, és az előrejelzések alapján már nem is lesz tapasztalható.
Milyen változás tapasztalható a tengeri szállítmányozásban?
„Szerencsére pozitív fejleményeket is látunk. A szállítási árak normalizálódnak, a járvány csúcsidőszakában tapasztalt több mint 20 ezer dolláros konténerárak helyett ma már akár konténerenként 10 ezer dolláros ajánlatokat is kaphatunk. A hajózási menetrendekben is vannak még késések, de ezek is javuló tendenciát mutatnak. A legnagyobb nehézség jelenleg akkor tapasztalható, miután a teherszállító hajók megérkeznek a kikötőbe. A megemelkedett üzemanyagárak és a munkaerőhiány miatt akár két–három hétig is várakoznak a fedélzeten az áruk a lepakolásra, azt követően pedig a vasúti összeköttetésben meglévő problémák miatt az elszállításra. Emiatt teljesen bizonytalan, hogy a megrendelt áruk pontosan mikor érkeznek meg a vevőkhöz” – mondta Mihály Attila.
Sőt a rendelés pontos költsége sem határozható meg az elején, hiszen ha a megengedettnél több ideig várakoztatják a hajókat a lepakolásra, komoly kikötői és tárolási díjakat számolnak fel, amelyeket a helyzetet befolyásolni képtelen vevőkre hárítják át. Ez pedig még akkor sem kerülhető ki, ha a magasabb árú szolgáltatásokat választjuk!
Az egyik legjelentősebb változás – amely még sosem volt tapasztalható – a rendelések volumenére vonatkozik. Eddig az őszi időszakban a rendelések mennyisége megnőtt, hiszen a kereskedők a novemberi Black Friday és az utána következő karácsony időszakára készültek. Most ez nincs így! A rendelési mennyiségek inkább csökkennek, mint nőnek, ez pedig komoly problémákat okozhat a kereskedelemben. Áruhiány, kicsi választék, magas fogyasztói árak. Ha azt látjuk, hogy már októberben karácsonyi termékekkel vannak tele a polcok, az azért van, mert lehetőséget adnak a vásárlóknak, hogy időben vásároljanak – ezt pedig mindenkinek érdemes kihasználnia!
Mit lehet annak érdekében tenni, hogy legyen ajándék a fa alatt? A válasz egyszerű: időben el kell kezdeni vásárolni! Mihály Attila szerint amennyiben október közepéig megrendeljük a kiszemelt ajándékokat, jó eséllyel megkapjuk az ünnepekig a rendelést. A hangsúly az esélyen van, hisz a mai világ kiszámíthatatlan, és ameddig nincs birtokunkban a termék, addig nincs garancia arra, hogy időben és hibátlan állapotban meg is kapjuk.