Befutott a Rail Cargo Hungaria idei első cukorrépa-vonata Kaposvárra

Befutott a Rail Cargo Hungaria idei első cukorrépa-vonata Kaposvárra

Megérkezett Kaposvárra, a Magyar Cukor Zrt. gyárába a Rail Cargo Hungaria (RCH) idei első cukorrépa-vonata, és ezzel megkezdődött a 2022. évi cukorrépakampány. A piacvezető vasúti árufuvarozó vállalat december végéig összesen 250 ezer tonna terményt továbbít az egyetlen magyarországi cukorgyárba. Az alapanyagot vasúton az RCH fuvarozza, a termés fennmaradó mintegy 40 százaléka közúton jut el a gyárba.

A magyar gazdák idén a tavalyinál kisebb termőterületen, 8,7 ezer hektáron vetettek cukorrépát a gyár számára. Az aszályos időjárás a termésátlag csökkenéséhez vezetett, így az a becslések szerint – jelentősen elmaradva a korábbi szintektől – hektáronként átlagosan 50–52 tonna körül alakul, a termény cukortartalma azonban várhatóan magasabb lesz a korábbiaknál.

100 ezer kilométer

A gyengébb termés miatt a gyár külföldi termőterületekről, a belföldi szántók mellett szlovákiai répaföldekről is vásárol alapanyagot. Nem ritka, hogy a Rail Cargo Hungaria vonatai 500 kilométernél távolabbról is fuvaroznak terményt, például a szlovákiai Nagyida és Zemplénújfalu környékéről. A kampány tervezett 90 napja alatt a társaság szerelvényei összesen több mint 100 ezer kilométert tesznek meg, és naponta átlagosan három cukorrépa-vonat közlekedik majd a magyar vasúti hálózaton.

A cukorgyár a kampány során naponta átlagosan 4500–5000 tonna cukorrépa feldolgozását tervezi. A termelés energiaigényét a Magyar Cukor döntő részben saját előállításból kívánja fedezni, tekintettel a magas piaci energiaárakra.

Magas szintű logisztikai megoldások

A vasúti fuvarozás a közútival szembeni versenyképességét drasztikus mértékben rontja a vontatási villamos energia árának rendkívüli mértékű és kiszámíthatatlan ütemű drágulása. Ez a körülmény jelentős kihívás elé állította az RCH-t is, amely magas szintű logisztikai szervezettséggel teljesíti a fuvarfeladatot. A magyar cukorrépa vasúti fuvarozásában szerzett évtizedes tapasztalatai és a kaposvári üzemmel kialakult hatékony szakmai együttműködése egyaránt hozzájárultak ahhoz, hogy a Magyar Cukor a fuvarozási szolgáltatás mellett a belső vasútüzem feladatainak ellátását ismét az RCH-ra bízta.