KözútVilág konferencia

„Egy csapatként – mint egy fogaskerék – működünk a nagy gépezetben” – beszélgetés Molnár Ádámmal, az AUDI HUNGARIA Zrt. Járműhajtások Logisztika vezetőjével

„Egy csapatként – mint egy fogaskerék – működünk a nagy gépezetben” – beszélgetés Molnár Ádámmal, az AUDI HUNGARIA Zrt. Járműhajtások Logisztika vezetőjével

„A fejlesztések, a fejlődés folyamatosan jellemzik szervezetünket. Ez nemcsak a logisztikai, de a vállalati versenyképességünk megőrzéséhez, erősítéséhez is hozzájárul” – nyilatkozta a NavigátorVilágnak Molnár Ádám, akivel az Audi Hungaria logisztikai folyamatairól beszélgettünk.

– Hol foglal helyet a cég vállalati struktúrájában a logisztika?

– A győri székhelyű AUDI HUNGARIA Zrt. a Volkswagen Konszern, ezen belül az AUDI AG egyik leányvállalata. A vállalat fő tevékenysége 5 üzleti területet (motorgyártás, járműgyártás, szerszámgyár, műszaki fejlesztés, shared competences) ölel fel. Az Audi Hungaria a világ legnagyobb motorgyára és a Volkswagen Konszern központi motorszállítója. A logisztika a jármű- és motorgyártás területén tölt be meghatározó szerepet az Audi Hungaria és a Volkswagen Konszern életében.

– A logisztika egyes részterületeivel külön dedikált csapatok foglalkoznak, vagy egy szervezeti egységen belül végzik az ezzel kapcsolatos feladatokat?

– A Járműhajtások logisztikai szegmense 5 szervezeti egységet foglal magában, ahol összesen 250 munkatársunk dolgozik. Ezen túlmenően a felelősségünk alá tartoznak a logisztikai szolgáltató partnerek, ez egy további körülbelül 2 ezer fős alkalmazotti létszámot takar. A naponta nálunk készülő mintegy 9 ezer motorhoz a világ különböző pontjairól 633 szériabeszállító szállít nagyjából 5 ezer alkatrészt. Vállalatunknál közel 150-féle motor készül, amelyeket a Volkswagen Konszern világszerte működő 37 gyártótelephelyére szállítunk: Európába, Sanghajba, Dalianba, Mexikóba, Foshanba és Chattanoogaba – Győrből a világnak. A motorgyártásunk 11 motorszereldéből áll, ahol a 3 hengeres motoroktól egészen a 10 hengeres erőforrásokig és az elektromos hajtásokig gyártjuk a motorokat a Volkswagen Konszern számára. A gyártáshoz szükséges alkatrészeket az említett szériabeszállítók mellett további 39 mechanikus gyártósor biztosítja. Ez a logisztika számára havonta körülbelül 5 ezer teherautó, illetve 300 vagon kezelését jelenti; a napi áruátvételi volumen nagyságrendileg 6500-as rakodási egységet tesz ki. Ezeket a logisztikai anyagmozgatási és raktározási folyamatokat házon belül összesen mintegy 6 ezer eszközből álló logisztikai eszközpark segíti. A digitalizáció és az automatizáció jegyében egyre nagyobb teret hódítanak a vezető nélküli szállítóeszközök, amelyekből jelenleg több mint 70 segíti a logisztikai folyamatainkat. Logisztikai tevékenységi körünk az ellátási lánc teljes termékéletgörbe-vonalát lefedi; a projektfázistól egészen az „after sales” tevékenységig, folyamatos kapcsolatot tartva az alkatrész-beszállítókkal, a termeléssel, a konszernlogisztikával és természetesen a vevőkkel. Feladataink közé tartozik a gyártóterületek termelési programjának tervezése, diszpozíció, a kiszállítás irányítása és az igény-/kapacitásmenedzsment. Operatív tevékenységünk meghatározó része az erőforrások és a folyamatok összehangolása az Audi Hungaria termelési, logisztikai, diszpozíciós, tervezői területei és a logisztikai szolgáltatók között annak érdekében, hogy folyamatos innovációkon keresztül költséghatékonyan megfeleljenek az Audi standard előírásainak. Az új termékek gyártása esetén a logisztikai koncepciók tervezése is a mi feladatunk. Ennek megvalósításához a motorlogisztika területe a hatékony folyamat-, struktúra-, csomagolás-, IT- és terméktervezéssel járul hozzá. Egy csapatként – mint egy fogaskerék – működünk a nagy gépezetben, amire igazán büszke vagyok.

– A beszállítók kiválasztásánál mely szempontok érvényesülnek elsődlegesen?

– Az alkatrész-beszállítók kiválasztása alapvetően a beszerzés hatáskörébe tartozó tevékenység. Ennek fontos eleme a beszállító minőségi és logisztikai folyamatainak vizsgálata. A kiválasztási folyamatban is szerepet játszik a vállalati stratégia, amire építve a lehetséges kockázatok alapján alkotjuk meg magát a beszerzési stratégiát. Meghatározó a beszállítók földrajzi elhelyezkedése. Logisztikai utak, munkaerő, alapanyagok távolsága, albeszállítók távolsága, csomagolóanyagok árának figyelembevétele – mind meghatározó, és befolyásolhatják a versenyhelyzetet. A logisztika és a többi társterület, így például a minőségbiztosítás is értékeli a cégeket, amit szintén figyelembe vesznek a beszállítók versenyeztetésénél. Stratégiai alkatrészek esetén cél, hogy minél több beszállítóval biztosítsa a vállalat az ellátási láncot, csökkentve ezzel a kockázati tényezőket.

– Hogyan birkóznak meg a kiszállítás kihívásaival?

– Naponta változik a világunk, és erre reagálnunk kell, amihez elengedhetetlen az Audi Hungaria logisztikusainak szakértelme is. Az Audi Hungaria számára fontos, hogy egy ilyen, kihívásokkal teli időszakban is maximálisan megfeleljünk a vevőink elvárásainak, illetve megfelelő időben és minőségben szállítsuk ki a termékeinket. Ennek érdekében nemcsak velük vagyunk szoros kapcsolatban, hanem a beszállítóinkkal, illetve a fuvarozópartnereinkkel is. A siker kulcsa a rugalmasság, hogy a kialakult helyzethez alkalmazkodva és a rendelkezésre álló feltételek figyelembevételével optimalizáljuk a folyamatainkat úgy, hogy a vevőink maximálisan elégedettek legyenek.

– Milyen szempontok alapján döntenek a különféle modalitások és az ott elérhető szolgáltatók, szolgáltatások között?

– Azt, hogy mely szállítási koncepcióval szállítunk adott régióból, jellemzően két tényező dönti el. Egy: elérhető-e az adott szállítási koncepció az adott földrajzi területen? Például Mexikóban nem tudunk tisztán vasúti szállítást alkalmazva árut mozgatni, itt a kombinált fuvarozást (hajó–vasút) alkalmazzuk. Kettő: melyik szállítási koncepciót indokolja az adott szállítási mennyiség? Kis mennyiségeket nem célszerű és nem is gazdaságos nagymennyiségű áru szállítására alkalmazott módozattal, fuvareszközzel szállítani. Az Audi Hungaria a fenntarthatóság jegyében elsősorban a vasúti szállítmányozásra fókuszál. Ennek nagyszerű példái az elsősorban Győr–Németország útvonalon 20 relációban karbonsemlegesen közlekedő „zöld vonatok”, ezekkel szállítjuk a nálunk készülő elektromos hajtásokat Brüsszelbe, ahol az Audi e-tron modellekbe építik be őket. A „zöld vonatot” nemcsak a győri elektromos hajtások szállítására használjuk, hanem közösen a fuvarozókkal más, nem Volkswagen Konszern gyárak számára is nyílttá tettük, és ki is használjuk. Folyamatosan keressük és alkalmazzuk az új, környezettudatos, fenntartható technológiákat az áruk szén-dioxid-semleges mozgatására. Az ellátási láncok biztosítása érdekében fontos pillér számunkra a vállalatunktól 10 kilométerre található péri repülőtér is. A modalitás kiválasztásánál meghatározó szempont a termelésellátás biztosítása, a biztonsági készleteknek megfeleltetve. Ha adott szituációban sürgősen szükségünk van egy alkatrészre, akkor gyorsabb szállítási módozatra válthatunk. Például Kínából jellemzően hajón érkezik az áru, de ha valamiért nem lenne elégséges a jellemzően 35 napos szállítási idő, úgy helyzettől függően, eseti jelleggel áttérhetünk a vasúti vagy – rendkívüli esetben, a vevő érdekeit szem előtt tartva – légi szállításra.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?

– Közel 170 ezer négyzetméter logisztikairaktár-felülettel rendelkezik az Audi Hungaria gyárkapukon belül, jellemzően a motorgyár területén. Továbbá a Győri Ipari Parkban található a 2 csarnokból álló, összesen 160 ezer négyzetméter területű logisztikai csarnokunk, ahol 25 ezer négyzetméteren tárolunk szériaalkatrészeket. Igény függvényében további külső raktárakat is be tudunk vonni a logisztikai folyamatainkba. A raktározási koncepció az Audi vállalatirányítási rendszere, az SAP segítségével valósul meg, amellyel a gyár készleteinek mozgását is követni tudjuk. Megkülönböztetjük a szériaraktár és a motorraktár fogalmát. A szériaraktárak a logisztika által kijelölt és kiépített felületek, amelyek minden olyan alkatrész elhelyezésére és kezelésére szolgálnak, amelyekből az Audi Hungaria a termékeit összeépíti. A szériaraktáron belül 3 különböző raktározás van: GLT, KLT és a nyersanyag-raktározás. A KLT raktár kisládás alkatrészeket jelent, amelyet a ládák kézi kigyűjtésével tárolunk ki, míg a GLT raktárakban nagyládás egységrakatok találhatók, amelyeket targoncák segítségével mozgatunk. A mechanikus területek kiszolgálására nyersanyagraktárakat alakítottunk ki, ahol az alkatrészeket méretük és súlyuk miatt főleg tömbösen tároljuk. A motorraktár a készmotorok elhelyezésére és kezelésére szolgál. A motorok raktározására speciális eszközöket használunk, amiket a teherbírás és a méretek miatt kizárólag az Audi igényeire alakíttattunk ki. A szériaraktározáson belül különböző raktározási módok léteznek aszerint, hogy egy adott alkatrész lassan vagy gyorsan forgó, illetve milyen a súlya vagy a mérete. Fizikailag az alkatrészeket vagy állványos rendszerbe tároljuk be, vagy tömbösen, egymáson rakatolva. Az állványos rendszerek közel 8 méter magasak, így a csarnok teljes belmagasságát kihasználva tudunk raktározni. Rendszer szerint megkülönböztetünk dinamikus vagy fix tárhelyes raktározási módszereket. A fix tárhelyes (főleg kisládás) alkatrészeket mindig fix helyre raktározzuk be aszerint, hogy lassan vagy gyorsan forgó alkatrész kategóriába tartoznak. A lassan forgó alkatrészeket egy görgős rendszerben, míg a gyorsan forgó alkatrészeket polc alatt, a földszinten tároljuk. A dinamikus raktározásnál az alkatrészek tárhelye dinamikusan változik. Idei innovációnk közé tartozik egy automata „Lagerlift” beüzemelése a Győri Ipari Parkban található logisztikai központunkban, amelynek az egyik legnagyobb előnye, hogy kis helyen sok kisládás tárolására biztosít lehetőséget. A saját raktáraink kihasználtsága nem fedi le az anyagok tárolásához szükséges felületet, ezért rendszeresen felülvizsgáljuk, hogy jellemzően a vállalati telephelyünk közvetlen közelében lévő partnereinknél mekkora külső kapacitást és milyen időtávra tudunk igénybe venni.

– Tervezik a jövőben a logisztika valamely területének fejlesztését?

– A fejlesztések, a fejlődés folyamatosan jellemzik szervezetünket. Ez nemcsak a logisztikai, de a vállalati versenyképességünk megőrzéséhez, erősítéséhez is hozzájárul, mindamellett, hogy lendületben és motiváltan tartja a csapatunkat. A vállalat nagy hangsúlyt fektet az okos megoldások bevezetésére a gyártási és logisztikai folyamataiban egyaránt. Az Audi Hungariánál már számos okos megoldást alkalmazunk; jelenleg közel 70 vezető nélküli szállítóeszköz (Fahrerlose Transportfahrzeuge, FTF) van úton a gyártósorok és a logisztikai területek között, amelyek számára a vállalat speciális okos kereszteződéseket alakított ki. Folyamatosan emeljük az automata sorkiszolgáló rendszerek arányát is. Már évek óta sikeresen üzemelnek a gyártósori anyagellátásban az FTF-ek. Ahogy terjed a technológia, egyre több csarnokban és útvonalon jelennek meg. Szükségessé vált egy gyártóktól független irányítási rendszer a kereszteződéseken, a kapukon áthaladó növekvő forgalom miatt; ez hívta életre az okos kereszteződést. Segítségével hatékonyan tudjuk irányítani a teljes belső automatizált és nem automatizált logisztikai forgalmat. Büszke vagyok rá, hogy a tudományos szférával is nagyon szoros kapcsolatot ápolunk. Igénybevételi és rázóteszteket végzünk a győri Széchenyi István Egyetemmel együttműködve a csomagolástervezés területén. Az elmúlt 2 évben 12 csomagolási projektet hajtottunk végre az egyetem bevonásával. Alkalmazunk VR-technológiát, ami egy hatékony eszköz a logisztikai területek, raktárak, kiszolgáló útvonalak tervezésében. Segítségével még az előszéria fázisában egy virtuális térben tesztelhetjük a logisztikai folyamatainkat, amelyekben megjelenik az RFID-technológia is; ezzel automatizáltuk a kis tárolóegységekben történő sori ellátás könyvelési folyamatait. Egy könyvelési ponton, kapun való áthaladáskor a szállítókocsik teljes tartalmát a gyártósori készletre tudjuk könyvelni.

 

NÉVJEGY

Molnár Ádám 1997-ben a Széchenyi István Egyetemen mérnöki, 1999-ben a BGF-en közgazdász diplomát szerzett. 1997-ben lett az Audi Hungaria ügyvezetői asszisztense. 2002–2004-ig üzemmenedzsment-vezetőként (R4 Otto motorgyártás) dolgozott, majd 2007-ig az Audi AG ingolstadti részlegénél a Sportautó Hajtásmodul Projektet vezette. 2007-től 10 éven keresztül vezetői pozíciókat töltött be az Audi Hungaria Járműhajtások Logisztika területén. 2017–2019 között Ingolstadtban az Audi Márka nemzetközi logisztikai vezetője volt, hazatérése óta az Audi Hungaria Járműhajtások Logisztika teljes területéért felel. 2015-ben elnyerte Az év logisztikai menedzsere díjat.

 

Dékány Zsolt