„Folyamatosan kapcsolatban vagyunk az ügyfeleinkkel” – beszélgetés Christos Vardakostasszal, a Schneider Electric kelet-európai logisztikai térségért felelős igazgatójával

„Folyamatosan kapcsolatban vagyunk az ügyfeleinkkel” – beszélgetés Christos Vardakostasszal, a Schneider Electric kelet-európai logisztikai térségért felelős igazgatójával

Szakmaiság, rugalmasság, profizmus és gyors alkalmazkodás – ez a folyamatos növekedés biztosításának kulcsa a Schneider Electric-nél.

– Hogyan illeszkedik a logisztika a vállalati struktúrába?

– Logisztikai szakemberként abban a szerencsés helyzetben vagyunk a Schneider Electric-nél, hogy az ellátási láncunk jelentős szerepet játszik a szervezetünkben; az sem véletlen, hogy társaságunkat a Gartner a világ legjobb ellátási lánccal rendelkező vállalatai között előkelő helyen tartja számon. Ellátási láncunk része a kelet-európai elosztóközpontunk is, amely Szigetszentmiklóson található. A létesítmény stratégiai szerepet játszik a logisztikai hálózatunkban, és a Schneider egyik kulcsfontosságú hubjának számít, nemcsak Európában, hanem világszerte. Termékeinket 21 országba szállítjuk innen, Európa-szerte északról délre, Lengyelországtól egészen Görögország legdélebben fekvő részéig, vagy nyugatról keletre, Ausztriától például egészen Törökországig. A logisztikai központunk egy igazi multikulturális helyszín; nagyon izgalmas, hogy munka közben megismerhetünk különböző kultúrákat. Már a helyszínen is sok különböző nemzetiségű emberrel dolgozunk a világ minden tájáról, ráadásul a saját kollégáinkkal és a vásárlóinkkal is kapcsolatba kerülünk minden országból, ahová szállítunk. Az elosztóközpontunk 3 éve csatlakozott a Schneider Electric saját belső, Smart Distribution Center programjához, így számos olyan automatizálási és intelligens megoldást tudtunk bevezetni, amelyek hatékonyan használják a saját termék- és megoldás-portfóliónkat, maximalizálják a hatékonyságunkat, és még a költségeink optimalizálásában is segítenek. Az ellátási láncok napjainkban a vállalatok figyelmének középpontjába kerültek a néhol akár világméretűre is növekvő problémák miatt. A mai életünk számos példáján keresztül tapasztalhatjuk, hogy az értékesítést nem feltétlenül a kereslet, hanem sok esetben a kínálat határozza meg: vagyis az kapja meg a megrendelést, aki tud szállítani.

– Miként foglalná össze a Schneider Electric-nél a logisztika és a fenntarthatóság kapcsolatát?

– A fenntarthatóság vállalatunk küldetésének egyik alappillére. A legfontosabb mindenekelőtt munkatársaink és partnereink biztonsága, amely nemcsak hogy elsődleges, hanem a legfontosabb érték a számunkra. Ha nem biztonságos, ne csináld! – ez a jól bevált mottónk az egész szervezetben. Ezenkívül a Schneider Electric széles körű, ún. Zero Carbon Projectet indított, amelynek célja, hogy a legnagyobb beszállítóit segítse 2025-ig felére csökkenteni a saját szén-dioxid-kibocsátásukat. Nagy örömünkre eddig már több mint 1000 beszállító csatlakozott ehhez a programhoz. A Zero Carbon Project részeként számos szén-dioxid-csökkentési projektet és beruházást kezdeményeztünk a logisztikai központunkban is. Olyan megoldásokat kezdtünk alkalmazni a saját szoftverportfóliónkból és a kapcsolódó termékeinkből, mint például a PME (Power Monitoring Expert), az EBO (Ecostruxure Building Operations) szoftverek vagy az energiahatékonyságot szolgáló digitális világítási rendszerek. Sőt, fuvarozóinkkal közösen még a teherautók rakodásának optimalizálásán is folyamatosan dolgozunk. Hamarosan saját EV-töltőket telepítünk, és felmérjük a napelemek integrációjának lehetőségét is, mert szeretnénk a teljesen zöld működést bizonyító tanúsítványt is megszerezni. A legújabb innovációink március óta a logisztikai központ területén helyet kapott Innovation Hub központunkban is megtekinthetők, legyen szó a legmodernebb energiamenedzsment- vagy épületautomatizálási megoldásokról. Az Innovation Hubot kifejezetten szemléletformáló és edukációs céllal hoztuk létre, hogy minél több magyar, majd később akár délkelet-európai vállalat és diák, jövőbeli szakember is megismerhesse a legújabb, fenntarthatósággal és intelligens megoldásokkal kapcsolatos technológiákat. Végül, de nem utolsósorban a fenntarthatósági programunk keretében tovább erősítjük a biodiverzitással kapcsolatos kezdeményezéseket, maximalizáljuk a hulladék újrafelhasználását, csökkentjük az egyszer használatos műanyagokat, és optimalizáljuk a csomagolási folyamatokat. De a logisztikai központon kívül is szeretnénk hasznosak lenni: legutóbb például a Fővárosi Állatkertet támogattuk annak érdekében, hogy további veszélyeztetett állatfajok megmentésében is részt vehessünk.

– Mi jellemzi az ügyfélszolgálati stratégiájukat?

– Elsődleges és alapvető célunk, hogy megbízható partnerei legyünk és megbízható szolgáltatást nyújtsunk minden ügyfelünknek. Ennek érdekében folyamatosan fejlesztjük az ügyfélszolgálati folyamatainkat, és olyan megoldásokat alkalmazunk, mint például a digitális rendelés és rendelésmonitorozás a szállítási állapot frissítésével az online ügyfélplatformunkon keresztül; a szállítás nyomon követése egészen a házhoz szállításig (Track & Trace); gyorsított nyomon követés sürgős igények esetén légi szállítással; precíziós szállítás egy adott napra és/vagy időpontra; készletezés, amely lehetővé teszi számunkra, hogy különböző termékeket kombináljunk és egységes kezelési egységként, egyedi címkével és csomagolással értékesítsük. Ezek mellett készek vagyunk a megrendelések teljes vagy szakaszos kiszállítására, ami biztosítja, hogy a különböző termékek ugyanazzal a szállítással érkezzenek, ezzel is támogatva partnereinket a projektjük végrehajtásában. Ez csak néhány példa arra, hogyan próbáljuk ügyfeleinket a lehető legmagasabb szakmai szinten és a lehető legnagyobb rugalmassággal, valamint profizmussal kiszolgálni. A legfontosabb azonban az, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjunk ügyfeleinkkel, és biztosítsuk, hogy a „hangjuk”, vagyis igényeik és kívánságaik mindvégig meghallgatásra találjanak, akár személyesen találkozunk, akár a digitális eszközeink révén. Ezáltal tudjuk a folyamatainkat még tovább fejleszteni, az esetleges új igényeket felmérni.

– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban?

– A vállalati programunkban a kapacitás a rugalmasság egyik legfőbb tényezője. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy még tovább erősítsük az ellátási láncunk rugalmasságát, hogy a piaci igényeknek megfelelő képességekkel rendelkezzünk. Véleményünk szerint csak így tudunk a jelenlegi globális kihívásokhoz a lehető leggyorsabban alkalmazkodni. Márpedig a gyors alkalmazkodás a kulcsa a folyamatos növekedés biztosításának, amit vállalatunk célként tűzött ki maga elé. Az ellátási láncunkban és különösen a szigetszentmiklósi logisztikai központunkban a kapacitás három dimenzióját különböztetjük meg: a megfelelő munkaerő, a megfelelő raktározás és a berendezések kapacitása. Jelenleg a disztribúciós központunkban 25 ezer négyzetméteren több mint 280 alkalmazott végez logisztikai és termelési tevékenységet. Több mint 60 targoncával, 2 automatizált irányított járművel, 4 szállítórendszerrel és 1 többszörös állványszerkezettel, nagyon keskeny folyosókkal, palettás állványokkal, áramlásos állványokkal, félemelettel, konzolos állványokkal, automatizált siklóval stb. együttesen naponta több mint 17 ezer rendelést tudunk kiszállítani, ez csaknem 130 tonna áru napi mozgatását jelenti. Globálisan pedig több mint 40 országban közel 300 intelligens gyárral és elosztóközponttal rendelkezik a Schneider Electric, amelyek a fenntartható működés alapvető kihívásaira adnak választ, miközben növelik a nyereségességet és a hatékonyságot is.

– Hogyan hasznosítják a saját termékportfóliójukat?

– A Schneider Electric-nél arra törekszünk, hogy a telephelyeink az ott alkalmazott megoldások által egyre intelligensebbek legyenek. Nemcsak fejlesztjük és forgalmazzuk az innovatív megoldásainkat és a szolgáltatásainkat, hanem – ahol csak lehetőségünk van rá – használjuk is őket; a logisztikai központunkban sincs ez másképp. A saját és egyedi EcoStruxure platformunkat használjuk, hogy energiatakarékosak és környezetbarátok legyünk. Az EcoStruxure Plant Advisor megoldásunkat bevetve például minden munkatársunk egy nagy televízió érintőképernyőjén keresztül regisztrálhatja ötleteit a digitális platformunkra. Az ötleteket kiértékeljük, és elismerő „pontokkal”, bónuszokkal jutalmazzuk. Hosszú távú üzleti célunk, hogy egyre inkább a szolgáltatásainkra és a komplex megoldásainkra összpontosítsunk, nem pedig az egyes termékeinkre, mert meggyőződésünk, hogy a legtöbb esetben sokkal hatékonyabb eredményeket érhetünk el, ha a problémákat egészében vizsgáljuk, és komplex megoldásokat találunk. Alkalmazásaink egyik óriási előnye, hogy nem kell hardvert vagy licenceket vásárolnunk, csupán egy szolgáltatásra kell előfizetnünk, a legtöbb esetben fix éves díjért, ami kiszámítható költséget jelent a működésünkben. További nagy előny, hogy a felhasználóknak nem kell aggódniuk a rendszerek karbantartása, üzemeltetése és frissítése miatt sem, ráadásul ezek a megoldások és technológiák mind elérhetők és testközelből megismerhetők a már említett Innovation Hub központunkban is.

– Milyen sajátosságok jellemzik még a vállalat logisztikai folyamatait?

– Mint említettem, az innováció szerves része a vállalati stratégiánknak. Érdekesség, hogy ennek szellemében 2 évvel ezelőtt telepítettünk a logisztikai központban 2 iGV-t (intelligens irányított járművet) – amelyeknek a Tom & Jerry becenevet adtuk –, hogy segítsenek nekünk a mindennapi tevékenységek során nagy távolságra lévő raklapokat és termékeket szállítani a raktárban, természetesen hatékonyan együttműködve az embereinkkel. A digitális megatrendekhez igazodva egyre jobban optimalizáljuk folyamatainkat a robotizált folyamatautomatizálás (RPA) használatával, és egyre jobban kihasználjuk az üzleti intelligencia (BI) eszközöket az adataink gyűjtése, tárolása és elemzése érdekében is. Szintén érdekesség a logisztikai központtal kapcsolatban, hogy a képzési folyamatunkat virtuális valóság (VR) segítségével fejlesztettük tovább. Így mielőtt az újonnan belépő munkatársaink fizikailag felkeresik a központunkat, már előre bejárhatják a létesítményeinket, megismerkedhetnek az épületekkel, így sokkal könnyebben boldogulhatnak, amikor személyesen is munkába állnak. Végül, de nem utolsósorban, ami megkülönbözteti a Schneider Electric-et és az elosztóközpontunkat a versenytársaktól, azok maguk az embereink. Számunkra kiemelten fontosak a kollégáink, elsődlegesen rájuk összpontosítunk. Munkatársaink fejlesztése és képzése, valamint a legjobbak jutalmazása, elismerése és teljesítményeik megfelelő értékelése mindig kiemelt jelentőséggel bír. Folyamatosan a munkatársaink elégedettségéért dolgozunk, és hogy vonzó környezetet teremtsünk a jövő fiatal tehetségei számára. Azt szeretnénk, ha a munkatársaink büszkék lennének arra, hogy a Schneider Electric-nél dolgoznak.

 

NÉVJEGY

A görög származású Christos Vardakostas az Athéni Egyetem Közgazdaságtudományi és Üzleti Karán diplomázott 2005-ben. Több mint 15 éves logisztikai területen szerzett tapasztalattal rendelkezik: még 2006-ban helyezkedett el a Schneider Electric-nél Görögországban logisztikai koordinátorként, majd végigjárva a ranglétrát, immár 1 éve a vállalat kelet-európai logisztikai térségért felelős igazgatója. 2013-ban költözött Magyarországra, jelenleg a Szigetszentmiklóson lévő logisztikai központból (CEELog) több mint 20 ország kiszolgálását és a Schneider Electric logisztikai folyamatait irányítja.

 

CÉGNÉVJEGY

A Schneider küldetése, hogy digitális partnerként segítsen a fenntarthatóság és az energiahatékonyság elérésében. A vállalat élen jár a digitális átalakulásban, világszínvonalú folyamatokat és energiagazdálkodási technológiákat integrál, vezető megoldásokban egyesíti az egész életciklust átölelő, a végponttól a felhőig összekötő vezérlőket, szoftvereket és szolgáltatásokat, integrált irányítást kínálva az otthonok, épületek, adatközpontok, az infrastruktúra és a különböző iparágak számára.

A Schneider Electric 1991 óta van jelen Magyarországon. A mintegy 2 ezer főt foglalkoztató társaságnak jelenleg 4 gyára (2 zalaegerszegi, 1 gyöngyösi és 1 kunszentmiklósi üzeme) és egy régiós feladatokat ellátó, több mint 20 országot kiszolgáló logisztikai központja (CEElog Szigetszentmiklós) van hazánkban. Emellett Budapesten működik az üzleti, értékesítési és ügyfélszolgálati központ (Front Office), valamint az ESS (Energy and Sustainability Services) részleg európai központja. A társaság globális pénzügyi és beszerzési szolgáltatásokat nyújtó központjának (Global Supply Chain, GSC) szintén a magyar főváros ad otthont. A Schneider Electric-et a Joint Venture Szövetség 2022-ben nagyvállalati kategóriában A jövő vállalatának választotta.

 

Dékány Zsolt