Belföldön alapvetően fuvarozókkal dolgoznak együtt, kis-, közepes és nagyvállalkozásokkal is kapcsolatban állnak, de adott esetben szállítmányozókkal is együttműködnek, mondja Krunity Milán. A Dreher Sörgyárak Zrt. logisztikájáért negyedik éve felelős szakember szerint egy szolgáltatócég akkor lehet a társaság partnere, ha megbízható, rugalmas, versenyképes árat ad, és valódi partneri kapcsolatot tud kialakítani a Dreherrel.
– Hol foglal helyet a cég vállalati struktúrájában a logisztika?
– A logisztika a Dreher Sörgyáraknál az Integrated Supply Chain szereplőjeként a késztermékelosztáson túl a gyártáshoz, termeléshez kapcsolódó segédanyagok koordinációját és a fejtési sorok csomagolóanyagokkal történő ellátását végzi. Emellett a regionális központ az Asahi Europe and International tagvállalataitól érkező nemzetközi márkák időben történő beérkezéséért is felel.
– Miként foglalkoznak a logisztika egyes részterületeivel?
– Dedikált területeink vannak, dedikált csapatokkal. Az egyik a raktározást (az alap- és csomagolóanyag, a hazai, import és export késztermék, valamint POS anyagok raktározását, illetve a bérraktározást), a másik csapat pedig a fuvarozást (késztermékimportot, elsődleges és másodlagos belföldi értékesítést) felügyeli.
– Az itallogisztika milyen speciális feladatok elé állítja a szakembereket?
– Megemlíteném a klasszikus göngyölegkezelést (raklap mellett üveg, rekesz, hordó), mind raktári, mind fuvarozási területen, illetve az egyre nagyobb szezonalitást az ízesített alkoholmentes sörök növekvő népszerűsége következtében. További kihívást jelent a vendéglátóipar (szállodák, éttermek, kávézók) kiszolgálása a helyi sajátosságok miatt: például adott egység nehezen megközelíthető, délutáni veszik át az árut, vagy hordós termékek (30–50 liter), esetenként tanksör (500 liter) szállítása igényel komplexebb feladatellátást.
– A beszállítók kiválasztásánál mit tartanak szem előtt?
– A nemzetközi megállapodások megkötéséért a központi (Asahi Europe and International) beszerzés felel, a hazai megállapodásokat pedig a helyi beszerzés koordinálja. Leginkább a fuvarozópartnerek esetében tartjuk nagyon fontosnak, hogy a szolgáltató megbízható és rugalmas legyen, versenyképes árat adjon, és emellett valódi partneri kapcsolat tudjon kialakulni a cégeink között. Ha pedig a raktározást nézzük, akkor a fenti szempontokon túl a földrajzi közelség és a nagy tárolókapacitás is kiemelt figyelmet kap.
– Hogyan birkóznak meg a kiszállítás kihívásaival?
– Ezen a területen is egy jól működő, profi csapatra van szükség, amelynek tagjai megfelelő tudással, tapasztalattal és hozzáállással rendelkeznek. Kiemelném továbbá a más osztályokkal való szoros együttműködés fontosságát, illetve a járattervező programok alkalmazását.
– Milyen szempontok alapján döntenek a modalitások és az elérhető szolgáltatók között?
– Az ország méretéből és a piaci igényekből adódóan belföldi áruterítés kapcsán csak a közút jöhet szóba. Emellett folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket is, amelyek fenntarthatóbbak, így a regionális import (Asahi Europe and International országok) esetében az elmúlt években teszteltünk Ro-La és Huckepack megoldásokat is. Belföldön alapvetően fuvarozócégekkel dolgozunk együtt, kis-, közepes és nagyfuvarozókkal is kapcsolatban állunk. Ez a gyakorlat az elmúlt évtizedekben alakult ki, de ez természetesen nem zárja ki a szállítmányozókkal történő együttműködést, amelyre szintén van közelmúltbeli példánk.
– Milyen megoldásokat alkalmaznak az árutárolásban? Rendelkeznek saját raktárkapacitással?
– Igen, van saját raktárkapacitásunk, illetve éppen előkészítjük a raktárbővítési projektünket. Az FMCG-n belüli nagy volumenű italszegmens – ahol a Dreher is jelen van – leghatékonyabb megoldása a tömbös tárolás. A raktárkapacitás növelését célzó jelenlegi beruházásunk lehetőségeit meghatározza a rendelkezésre álló hely, így most ezek állványos kombinációjában gondolkodunk (radio shuttle racking).
– Élnek a kiszervezés lehetőségével? Ha igen, mennyire eredményes az együttműködés a külső szolgáltatókkal?
– A targoncás folyamatokat zömében kiszervezzük, illetve ezt tesszük az egyéb raktári manipulációs folyamatainkkal is. A tapasztalatok jók, úgy gondolom, mindkét fél elégedett az együttműködéssel, amelyet meghatározott teljesítmény- és H&S mutatók alapján, heti és havi szinten értékelünk.
– Mi jellemzi a vállalat ügyfélszolgálati stratégiáját?
– Ez már inkább kereskedelmi kérdés, de igyekszünk a sokszínű igényeknek és elvárásoknak megfelelni. Így adott partnernek DD-raklapot (akár többféle termékkel), vagy multipack/gift pack kiszereléseket, vagy éppen szendvicsraklapokat szállítunk.
– Tervezik a jövőben a logisztika valamely területének a fejlesztését?
– Az imént említett raktárkapacitás-bővítés az idei év kiemelt projektje, ennek zökkenőmentes elindításán már javában dolgozunk kollégáinkkal. Ezenkívül szeretnénk az értékesítés további támogatásaként online szállítási információszolgáltatást is bevezetni.
NÉVJEGY
Krunity Milán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szerzett mérnöki diplomát, majd a tanulmányait követően rögtön a Waberer’s-hez került, ahol több mint 15 éves szakmai tapasztalatra tett szert a komplex logisztikai szolgáltatások legkülönbözőbb területein. Szakmai előmenetelét az itallogisztika szervezésével kezdte, majd a vállalat komplett rakományos (FTL) üzletágának irányítását vette át. Később ügyfélmenedzseri, illetve szenior ügyfélmenedzseri munkakörbe lépett elő. Ebben a pozíciójában karrierje már összefonódott a Dreherrel, hiszen ő felelt a sörgyártó cég ügyfélkapcsolatáért és a termékei célba juttatásáért. A szakember ezt követően a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. szállítmányozási üzletágának vezetőjeként már 4 divíziót irányított, végül pedig egy teljesen új terület, a vállalat szolgáltatásfejlesztése is az ő irányítása alá került. 2018 végén vette át a Dreher Sörgyárak Zrt. logisztikai vezetői feladatait.
Dékány Zsolt