A konkurenciával csak folyamatos fejlesztésekkel lehet felvenni a versenyt, mind termék-, mind szolgáltatási szinten, mondja Réthy Kinga. Az UTA Magyarország ügyvezető igazgatója szerint emellett a rugalmasság és az ügyfélközpontúság jelenti a legfőbb vonzerőt a fuvarozók számára. A cégvezetőt az elmúlt időszak kihívásairól és az azokra adott válaszokról kérdeztük.
– Érzik még a világjárvány okozta gazdasági hatásokat?
– Mára sikerült zárójelbe tenni a vírusválságot, ugyanakkor itt van a februárban kirobbant orosz–ukrán háború, aminek a globális gazdaságra, a világ ipari termelésére és a logisztikai ellátási láncok működésére – benne az áruszállításra – is lesz hatása, bár a következményeket ma még nem ismerjük pontosan. A korábban Keletre is fuvarozó ügyfeleink már érzékelik a fegyveres konfliktus hatásait, azonban ez a mi üzletmenetünket nem befolyásolja jelentősen, hiszen ők csak a portfóliónk egy kis részét adják. Nyilván az elhúzódó háború későbbi hatásait még nem tudjuk megjósolni. A pandémia ellenére egyébként tavaly kimagaslóan jó évet zártunk, elsősorban a magas színvonalú, a partnereink igényeit folyamatosan szem előtt tartó, megbízható szolgáltatásainknak köszönhetően.
– Akkor optimistán várhatták az idei évet is…
– Valóban, kifejezetten pozitívan tekintettünk 2022 elé. A saját eredményeinken kívül az optimizmusunkat az is táplálta, hogy a hazai logisztikai szektor nyertesen jött ki a járványválságból, így az ügyfélkörünket alkotó fuvarozóvállalkozások többsége is sikeres évet zárt tavaly. Aztán jött a háború és attól nem teljesen függetlenül beütött az üzemanyagválság is, amit mi és az ügyfeleink is a gázolajhiány okozta nehézségeken keresztül éreztünk leginkább, például akkor, amikor a nagy brandekhez tartozó kúthálózatok, illetve a kisebb töltőállomások is bejelentették, hogy napi limiteket vezetnek be. Márpedig elég nehéz úgy megszervezni és elindítani főleg a hosszabb fuvarokat, hogy tranzakciónként maximum 100 litert tankolhatsz a kamionodba. Persze érthető volt a limitálás, mert az ellátási problémákat – amelyek hátterében részben a külföldi fuvarozók magyarországi tankolásai állnak – valahogy orvosolni kellett. Ezzel együtt a fuvarozóknak, így az UTA üzemanyagkártyával rendelkező cégeknek is sok álmatlan éjszakát okoztak az intézkedések.
– Az UTA-nál pedig forgalomcsökkenést?
– Nem, mert megoldottuk, de ettől ez még egy kényelmetlen történet volt a partnereinknek, hiszen ha valaki például 600 litert akart tankolni, ahhoz hatszor kellett beállni a sorba. Illetve márciusban volt körülbelül két hét, amikor egyes töltőállomások az ideiglenes ellátási zavarok miatt kénytelenek voltak bezárni. A maximalizált gázolajvételezéssel együtt lehet élni, lehet és kell is ehhez alkalmazkodni, amit meg is teszünk. Például szükség esetén rugalmasan módosítjuk a kártyán lévő limitértékeket, ezzel is segítve a fuvarozók minél gördülékenyebb napi munkavégzését, illetve a partnereink egy webes ügyfélportálon keresztül saját maguk is át tudják állítani a limiteket. Úgy látom, hogy mára konszolidálódott az üzemanyag-ellátás, bár most meg az ársapka eltörlése miatt fő a fuvarozók feje, akik a 7,5 tonnánál nagyobb járműveikbe a piaci árért tankolhatnak. Idén január–márciusban számos kihívásnak kellett megfelelniük a szektor szereplőinek, legyenek azok kártyaforgalmazók vagy fuvarozók. Azt gondolom, összességében jó negyedévet zártunk, és mindent megtettünk, hogy az ügyfeleink meg tudják őrizni a versenyképességüket, próbáltuk tompítani a magas üzemanyagár okozta hatásokat. Ez főleg a kisvállalkozásokat érinti érzékenyen, ráadásul nekik sokkal nehezebb érvényesíteni a megbízóiknál a költségek növekedését. Sajnos hallottam már olyan eseteket, hogy a cégek befejezték tevékenységüket, mert képtelenek voltak megbirkózni a hirtelen egekbe emelkedett üzemanyagárral. Az is a partnereink versenyhelyzetét javítja, ha egyre több kúton tudják használni az UTA kártyát. Tavaly ebben is nagyot léptünk előre a Mobil Petrol és az Envi töltőállomások hálózatba integrálásával, így ma már 800 helyen használható a kártyánk.
– A fuvarozók harmadik éve fizethetik az útdíjat UTA One fedélzeti készülékkel. Hogyan összegezné az eddigi tapasztalatokat?
– Európai kitekintésben és a hazai értékesítési adatok alapján is cégünk sikertermékéről van szó, és ez a sikerszéria, úgy néz ki, 2022-ben is folytatódik. Az elmúlt évben került bele a magyarországi és – eddigi utolsóként – a lengyelországi útdíjfizetési rendszer. Egyre több vállalkozó cseréli le az országonként eltérő OBU-jait erre az egységes készülékre, mert jóval kényelmesebb, online lehet kezelni, aktiválni, inaktiválni országokat, kedvezményeket lehet igénybe venni az útdíjfizetés során, úgyhogy nagyon szeretik a fuvarozók. Az UTA összesen 26 országban tud útdíjmegoldást nyújtani ügyfeleinek, de egyelőre nem mindenhol érhető el az UTA One. Ehhez kell az adott ország beleegyezése, illetve az informatikai háttér megteremtése is elengedhetetlen, mert jelenleg nem mindegyik országban működik kilométeralapú útdíjfizetési rendszer. A következő nagy ugrásunk, hogy Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában is elérhetővé tegyük az UTA One szolgáltatást, ezáltal gyakorlatilag a magyarországi fuvarozók igényeinek 90 százalékát lefednénk ezzel az egy dobozzal.
– Továbbra is csak Olaszországban használható parkolásra az UTA One?
– Törekszünk arra, hogy minél több ország tudjon csatlakozni a parkolási funkcióhoz. Ha nem is UTA One-nal, de UTA kártyával már egyre több parkolót lehet fizetni, akár belföldön, akár külföldön, ami kiemelten fontos a fuvarozóknak a Mobilitási Csomag miatt. Emellett az egyéb kényelmi szolgáltatások bővítésén is dolgozunk. Ilyen például a gumiszerviz és a kamionmosás, szeretnénk, ha ezekért a jelenleginél több helyen fizethetnének partnereink UTA kártyával. Vagy említhetném a takarítószerviz-szolgáltatásunkat; az UTA kiterjedt hálózatában Európa-szerte több mint 800 minősített takarítószerviz-partner található a nehéz-tehergépjárművek és 8900 partner a személygépkocsik számára. Az ADAC Truckservice-szel együttműködésben végzett, 24 órás autómentési szolgáltatásunk szintén népszerű a nehéz tehergépjárműveket üzemeltető vállalkozások körében. Ezeknek a hozzáadott értéket képviselő szolgáltatásainknak a további kiterjesztése is az egyik prioritás az üzletpolitikánkban. Erre ösztönöz bennünket, hogy nagyon sok UTA kártyával rendelkező román, bolgár, lengyel fuvarozó halad át Magyarországon keresztül, és ha valamelyikük autója éppen nálunk robban le, akkor a szervizszolgáltatásunkat itt is igénybe tudja venni.
– A másfél éve forgalmazott UTA One Move útdíjfizetési készülék piaci bevezetésével a 3,5 tonnánál könnyebb gépjárművek üzemeltetőit célozták meg. Mit mutatnak az adatok, megkedvelték a fuvarozók a terméket?
– Az UTA One család, amelynek egyik tagja az UTA One Move, egy abszolút sikertörténet. Szeretik a partnerek, bár nyilván jóval kevesebben használják, mert a portfóliónkban sokkal kevesebb a 3,5 tonna alatti gépjárművel rendelkező vállalkozás. További újdonság a piacon, hogy most már Horvátországban is van utólagos (és feltöltős) fizetésre lehetőséget nyújtó útdíjfizető készülékünk, és akik rendszeresen dolgoznak abban a relációban, még kedvezményt is igénybe tudnak venni az UTA-n keresztül az útdíjból.
– Mi kell ahhoz, hogy egy fuvarozó úgy érezze: az UTA nyújtja számára azokat a szolgáltatásokat, amelyek igénybevételével ő maga is jobb pozícióba kerülhet a versenytársakkal szemben?
– A konkurenciával csak folyamatos fejlesztésekkel lehet felvenni a versenyt, mind termék-, mind szolgáltatási szinten. Itt említeném a néhány hónapja elérhető UTA SMART CONNECT szolgáltatásunkat, amelynek segítségével telematikai megoldásokkal bővíthető az UTA One fedélzeti egység. Az UTA komoly lépéseket tesz Nyugat-Európában és a skandináv régióban, hogy növelje azoknak az elfogadóhelyeknek a számát, ahol UTA kártyával lehet fizetni az elektromos járművek töltéséért, egyelőre a 3,5 tonna alatti kategóriában. Ebben a szegmensben egy kiváló fejlesztés történt a közelmúltban Németországban: egyes töltőállomásokon okostelefonnal lehet fizetni egy UTA-applikáción keresztül, kártya nélkül. Ez a szolgáltatás várhatóan egy-két éven belül elérhet hozzánk is, de ehhez olyan kútoszlopok kellenek, amelyek informatikai és technológiai fejlettségi szint tekintetében kompatibilisek ezekkel az innovatív szolgáltatásokkal. Az európai fejlesztési irányok azt mutatják, hogy az okostelefonok át fogják venni a kártyák helyét. Az ügyfélkörünk bővül, egyre több fuvarozó választ bennünket, amit a fejlesztések mellett a rugalmasságunknak és az ügyfélközpontúságunknak köszönhetünk. Ez a két kulcsszó, és mivel ezeknek a partneri kívánalmaknak eleget tudunk tenni, hosszú távon is biztos helye van az UTA-nak a piacon.
Dékány Zsolt