A vasúti áruszállítási folyamatokban elkerülhetetlenek a digitalizáció eszközei: informatikai megoldások, mobiltechnológiák, központi adatbázisok, interfészek a szereplők között, hiteles adattárolás. Ehhez informatikai rendszer szükséges. Ugyanakkor, ha van körülbelül 50 társaság, nem szükséges 50 külön rendszer, ugyanennyi szerverpark, informatikai üzemeltetők, fejlesztők, programozók és jogtiszta szoftverkörnyezetek.
Magyarországon több mint 50 bejelentett magán-vasúttársaság működik. Ezek többsége tényleges, rendszeres operatív fuvarozási tevékenységet is végez, azaz erőforrásokkal gazdálkodik, amelyek legdrágább láncszeme a személyzet, a jármű és maga a fuvarfeladat a közvetlen költségeivel (üzemanyag, vontatási energia, pályahasználat, szolgáltatások). Nem szükséges túlzott cégméret ahhoz, hogy az erőforrás-gazdálkodás meghaladja a kockás papír, de még az Excel-táblázatok képességeit is: az operatív irányításhoz mindenképp online adatokra van szükség, mert a „nyom nélküli” utasítások, tömeges telefonok, e-mailek kora lejárt.
A Rail Navigator Kft. több évtizedes vasúti adatbázis-kezelési tapasztalatával az árufuvarozó magán-vasúttársaságok folyamatainak digitalizálására specializálódott immár négy éve. Mára egy moduláris, folyamatorientált, komplex rendszer áll a társaságok rendelkezésére, amelyet csupán szolgáltatásként lehet igénybe venni. A rendszerek a Rail Navigator saját, elkülönült helyszíneken üzemeltetett szerverfarmján működnek.
A Rail Navigator rendszere azon a központi adatbázison alapul, amely meghatározóan a VPE HÜSZ infrastruktúra, a Kapella2 menetrendek, a pályavasutak IÜR, Vihar, VTK, a vasúttársaságok jármű- és személyzet-, valamint a Rail Navigator online követési és eseménygyűjtési adataiból építkezik.
A Driver mobilalkalmazás rögzíti és online továbbítja a szerverekre a követési adatokat és a fuvarozási eseményeket. Feldolgozást követően támogatja a diszpécserek Transport és a menedzsment Control webapplikációit. Ezek a modulok dolgozzák fel a térképi követéseket, a személyzet-, jármű- és vonatteljesítményeket, kimutatásokat készítenek, és hozzák létre a digitális menetokmányokat. Az adatfeldolgozás folyamatos, így nincsenek hó végi dömpingek, sem munkaidő-, sem vonatadatok tekintetében.
Új komponens a személyzetvezénylés, ahol törvények szerinti tervezési, változáskezelési és tényfolyamatok együttesen valósulhatnak meg. A dokumentumkezelési modul kiadja-visszaigazolja a vezénylési dokumentumokat, ezenkívül minden olyan dokumentumot és utasítást is, amelyeknek a mozdonyon rendelkezésre kell állni. Megvalósult mobil- és webapplikáción a folyamatosan frissülő online digitális Vasúti útvonalkönyv is. A vasúttársaságok igénybe vehetik a térképpel támogatott Árajánlat-tervező rendszert, amely szintén a VPE HÜSZ adatbázisára épül.
A RENDSZER ELEMEI
– GPS/GSM személyzet-, jármű- és vonatkövetés Android mobileszközökkel (tablet/okostelefon)
– GPS/GSM személyzet-, jármű- és vonatesemény-rögzítés Android mobileszközökkel (tablet/okostelefon)
– Interfészek valamennyi releváns IT-rendszerhez (Kapella2, IÜR, Vihar, TAF-TSI, e-HÜSZ)
– Management/Diszpécserszolgálat online térképi követéssel, adatfeldolgozásokkal
– Digitális menetokmányok (Menetlevél, Teljesítésigazolások) – eddig 25 ezer példányban
– Kontrolling adatfeldolgozás (munkaidő-adatok, vonatadatok, üzemanyag)
– Személyzetvezénylés fuvarfeladatra, túr-szolgálatba, terv-tény összevetés, változáskezelés
– „Dosszié” dokumentumkezelési web- és mobilapplikáció, visszaigazolt átadás-átvétel
– Térképtámogatott Árajánlat-tervező rendszer HÜSZ-adatbázison
– VUK-2020 digitális Vasúti útvonalkönyv mobilapplikáció mozdonyvezetőknek/diszpécsereknek
– Szerverszolgáltatás, többéves adattárolás, archiválás
– 0–24 online ügyfélszolgálat
A Rail Navigator rendszerének jelenlegi fejlesztési szintje a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal – NKFIH-KKV-Start Innováció-2020. nyertes pályázattal valósult meg, az erőforrás-vezénylés kialakítása és a szerverpark megerősítése révén.