A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) aláírásgyűjtést indít a nemzetközi árufuvarozó és személyszállító cégek körében, tiltakozásul az ellen, hogy több nyugat-európai országban szociális csomagba bújtatott piacvédelmi eszközöket vezetnek be – jelentette be Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára egy sajtótájékoztatón.
Dittel Gábor kifejtette, szerintük a kelet-európai országok fuvarozóinak kiszorítására irányul az, hogy több nyugat-európai országban – köztük Németországban, Franciaországban, Hollandiában, Ausztriában és Norvégiában – az ottani minimálbér megfizetését kötelezővé teszik, illetve többlet adminisztrációs kötelezettségeket vezetnek be a külföldi fuvarozók számára, mindez sérti az Európai Unió szabad szolgáltatás áramlására vonatkozó alapelvét.
Hozzátette: május 15-éig az ország 11 helyszínén gyűjtik a fuvarozó cégek aláírását.
A NiT Hungary ügyvezető főtitkára elmondta, hogy a tiltakozó aláírásokat eljuttatják az európai döntéshozókhoz, megjegyezte: a hazaiak támogatják akciójukat.
A sajtótájékoztatón Dittel Gábor ismertette, hogy a kelet-európai fuvarozók, köztük a magyar nemzetközi személy- és áruszállítók az Európai Unióhoz történt 2004-es csatlakozás óta folyamatosan növelni tudták piaci részesedésüket a közös piacon. Példaként említette, hogy a magyar fuvarozók az európai uniós piac 1,9 százalékát tették ki, addig ez az arány 2014-ben 4,5 százalékra növekedett.
Rámutatott: trendforduló következett be 2013-ban, amikor is több magyar árufuvarozó vállalkozás dolgozott nemzetközi piacon, mint hazain, adataik szerint 2013-ban 6650 magyar fuvarozó külföldön, 5551 pedig hazai piacon tevékenykedett, 2012 és 2016 között négy év alatt 12 ezerrel 41 810-re nőtt a nehéz gépjárművek száma, amelyen 15 ezren dolgoznak.
A sajtótájékoztatón Deli Andor, a Fidesz-KDNP európai parlamenti (EP) képviselője, az EP közlekedési és idegenforgalmi bizottságának tagja Brüsszelből skype-on beszámolt arról, hogy az Európai Parlament foglalkozott a témával, és látni lehet, a régi és az új tagállamok álláspontja eltér az ügyben. Utalt arra, hogy az Európai Bizottság lassan halad a Németország és Franciaország ellen a témában indított kötelezettségszegési eljárásban. Szerinte az Európai Unióban napirenden lévő „road packing” tárgyalása érinteni fogja a közúti fuvarozás ezen problémáját.
Füle László, a NiT Hungary elnöke elmondta, hogy a Nyugat-Európában dolgozó kelet-európai fuvarozókat állandó bírságolási veszély fenyegeti a fuvarozás szempontjából nem életszerű jelentési, adminisztrációs kötelezettség miatt is.
Dittel Gábor a sajtótájékoztatón kitért arra is, hogy a közúti fuvarozók érdekeltek a magyar logisztikai ágazat fejlődésében, ezért többpontos javaslatot dolgoztak ki, hogy Magyarország „fordítókorong” legyen az európai fuvarozásban.
MTI