Az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. beruházása az ukrán határtól nem messze, Fényeslitkén valósul meg. Az első munkálatok megközelítőleg egy éve kezdődtek, azonban mostanra a célegyenesben tartanak. A műszaki átadás terv szerint március 24-én, az üzemszerű indulás pedig április végén várható – jelentette be Tálosi János vezérigazgató.
Hamarosan befejeződik a 30 milliárd forint értékű logisztikai gigaberuházás első fázisa az East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. Az új logisztikai terminál a maga nemében az európai kontinens legnagyobb és legkorszerűbb ilyen jellegű befektetése, amelynél az előzetes tervek szerint Európában elsőként távolról, 5G-technológiával irányítják a darukat.
Az EWG egy ma még alapvetően látens igényt céloz meg, az ukrán–magyar határátmeneten az eurázsiai konténerforgalomnak csak jelképes mennyisége halad keresztül jelenleg. Az EWG magyar állampolgárságú tulajdonosainak reményei szerint azonban a veszélyes áruk átrakására is képes, az import mellett az exportforgalmakat is kiszolgáló terminál a kínai, kazah, orosz, ukrán, japán és koreai termelővállalatok számára is érdekes lehet, különösen, hogy a régióban erőteljesen nő az ázsiai hátterű cégek akkumulátorgyártó kapacitásainak kiépítése, amelyek vasúti fuvarozása eddig alig-alig volt megoldott.
Az építőipari árnövekedés az EWG építését is érintette, a tervezett összeg másfélszeresét költik el az április végi megnyitásig. Vigaszt csak az adhat a tulajdonosok számára, hogy ha ma kezdenének bele a fejlesztésbe, akkor aligha állna meg 45 milliárd forint alatt a bekerülési költség. Tálosi János azonban nem aggódik a költségek növekedése miatt, mert nem hitelből építették a terminált.
A létesítményt a magyar állam közvetlenül egyetlen forinttal sem támogatta, sőt, még a beruházó épített 8 milliárd forint értékben a terminálon kívül csatlakozó közúti és vasúti infrastruktúrákat. A terminál vasúti kapcsolata normálnyomtávon megdöbbentően gyenge felépítményű és leromlott műszaki állapotú. Ezt az üzemeltetési kockázatot azonban, úgy tűnik, még ebben az évben sikerül orvosolni.
A magyar kormány február 4-én határozatot fogadott el a záhonyi körzetben szükséges vágányfelújításokról. Ennek keretében a terminál mellett fekvő, a Budapest–Záhony országos fővonalhoz kapcsolódó Fényeslitke Déli rendezőállomáson 4,618 méter normálnyomtávú vágányfejlesztéssel, 18 kitérő átépítésével, valamint a kapcsolódó biztonságiberendezési, térvilágítási és felsővezetéki beavatkozásokkal Záhony állomáson 2,970 méter szélesnyomtávú vágány épül át, összesen 12,4 milliárd forint értékben, a MÁV Zrt. beruházásában. A záhonyi fejlesztés eredményeképpen a Záhony–Csap viszonylaton újra közlekedhetnek széles nyomtávon is tehervonatok a nemzetközi forgalomban, ami jelenleg csak az Eperjeske–Bátyu viszonylaton lehetséges.
A terminál vasúti kiszolgálását az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. saját vasútvállalata végzi majd, kezdetben egy-egy széles- és normálnyomtávú dízelmozdonnyal. E két mozdony lesz felelős a terminál károsanyag-kibocsátásának szinte egészéért; a későbbiekben ezeket hibrid vagy akkumulátoros mozdonyok válthatják. A vámszervek kérésének megfelelően az ukrán vasút az első lehetséges helyen átadja majd a vonatot az East-West Railnek, így a határt átlépő mozdony hosszas vámvizsgálata és a személyzet rendőrségi ellenőrzése is elmaradhat.
A Margitszigettel közel azonos méretű, 85 hektáron elterülő terminálfejlesztés részét képezi a közel 10 km hosszú normál- és szélesnyomtávú vasúti pálya, valamint közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolat is. A terminál a vasúti szállítmányozás egyik jelentős állomásává válhat, és fokozatos kapacitásbővítéssel évente akár 1 millió TEU konténer is áthaladhat majd rajta. Az East-West Gate elméleti kapacitását és területét figyelembe véve a legnagyobb ilyen létesítmény lesz Európában.