Böröndy Leventét személyesen a szakmai kihívás tartja a Waberer’s-nél és tartotta korábban a jogelőd cégeknél, összesen immár 25 éve (ld. keretben. A szerk.). Hitvallása szerint nemcsak akkor kell tudni helytállni, amikor egy cég jól működik, eredményeket termel, vagy finomhangolásra szorul a rendszer, hanem akkor is, amikor viharfelhők gyülekeznek, nehéz döntéseket kell meghozni, valódi beavatkozásokra és változtatásokra van szükség – hiszen ilyenkor mutatkozik meg az igazi elhivatottság. Ezekben az esetekben kerülnek elő ugyanis azok a kihívások, amelyek megújulási lehetőséget hordoznak magukban. Ezek a gondolatok a szakember pályáját is végigkísérik a kereskedelemtől indulva, a fuvarozáson keresztül, a szállítmányozásig, ugyanakkor a nemzetközi operációs igazgatói pozícióban egyesíti a társaság ezen tevékenységeit, amelyek folyamatos megújulással és innovatív megoldásokkal maradnak versenyképesek a piacon.
– Melyik kihívást látja ma legégetőbbnek a fuvarozási területen?
– A világjárvány negatív hatásain, a kialakulóban lévő energiaválságon és az elszabadult üzemanyagárakon túl úgy gondolom, hogy ez a munkaerőhiány, különösen a nemzetközi gépjárművezetőké. Ennek okát két tényezőben látom: egyrészről a megfelelő képzés és annak támogatásának hiányában, mert magának a jogosítványnak a megszerzése – az elejétől kezdve – hozzávetőleg 1 millió forintos beruházás, nem beszélve a GKI-képzés költségéről; így sokan bele se vágnak. A másik oldalról maga a sofőrszakma veszített a fényéből egész Európában, manapság egyáltalán nem trendi gépjárművezetőnek lenni, annak ellenére, hogy a legkorszerűbb technika áll a rendelkezésükre. Az átalakulóban lévő társadalmunk, a fiatalabb generáció megváltozott érdeklődési köre és a gépjárművezetői szakma nem megfelelő támogatása együttesen okozza a jelenlegi helyzetet. Hozzáteszem: a szellemi állományra hasonlóképpen jellemző a munkaerőhiány.
– Milyen eszközeik vannak a helyzet megoldására?
– A Waberer’s megalapította a saját autósiskoláját, amelynek képzésén keresztül ki- és továbbképezzük a meglévő és leendő gépjárművezetőinket, támogatást nyújtunk a jogosítvány megszerzéséhez és a szükséges tanfolyamok elvégzéséhez – tanulmányi szerződés keretében –, cserébe az elvárásunk egyéves munkavégzés a cégünknél. A legnagyobb örömünkre már saját tanpályával is rendelkezünk a telephelyünkön, amit jelenleg mi magunk használunk, de tervezzük megnyitni a nagyközönség részére is. Emellett abban hiszek nagyon, hogy megfelelő marketingtevékenységgel, népszerűsítő kampányokkal kedvet csinálhatunk ehhez a szakmához akár a pályakezdőknek, akár a 30–50 éves korosztálynak átképzés keretében. Szólítsuk meg az embereket, fogjuk meg a figyelmüket az online közösségi csatornákon keresztül! Ezért teszünk közzé egyre több olyan ismeretanyagot a vállalattal kapcsolatban a Facebook- és a LinkedIn-oldalunkon, szakmai magazinokban, oktatási központokban, amelyek túlmutatnak a fuvarozói tevékenységünkön. A szellemi foglalkozásúak utánpótlásához pedig megjelenünk a középiskolákban, egyetemekkel vesszük fel a kapcsolatot, hogy a hallgatók a gyakorlati idejüket nálunk tölthessék, betekintést nyerhessenek a szakma valódi oldalába, párhuzamosan megismerhessék a cégünket és végzettként a jövőben a cégcsoportunk részesei lehessenek. Ennek már érződik a jótékony hatása.
– Lehet találni megfelelő gépkocsivezetőt a hazai piacon?
– A Waberer’s-nek továbbra is alapvető stratégiai célja magyar gépjárművezetők foglalkoztatása. Őszintén szólva be kell ismernünk, hogy kizárólag a hazai munkaerő-állományból a sofőrhiány nem fog megoldódni. Ennek nyomán ebben az évben újra nyitottunk a harmadik országos (elsősorban ukrán, szerb és belorusz) munkavállalók felé. Külön toborzócsapatot hoztunk létre, amely a megkeresés pillanatától kezdve munkába állásig, a későbbiekben az okmányok megújításában nyújt teljes körű támogatást.
– A nemzetközi operáció másik lába, a globális kereskedelem is kihívásokkal küzd.
– Itt fontos megemlítenem a pandémia negatív hatásait, tágabb kitekintéssel a hajózásban felmerült problémákat, a konténerhiányt, a beérkező áruk késlekedését, az autóiparban bekövetkezett chiphiányt, a papírgyártásban a cellulózhiányt, nem utolsósorban a Brexit-hatást, a napokban bekövetkezett AdBlue-hiányt; hosszú lenne minden következményt felsorolni, mind-mind árfelhajtó hatásúak. Minket elsősorban a nyersanyagok (üzemanyag, autópályadíj) drasztikus áremelkedése, a szakképzett munkaerő növekvő hiánya és nem mellékesen a Mobilitási Csomag betartásából eredő, növekvő költségek befolyásolnak. Az előzőek együttes hatása a fuvarozási szakmát évről évre erősödő költségnyomás alá helyezi, amit egyre nehezebb kigazdálkodni, sok kisebb és közepes fuvarozóvállalat csődjét okozza. Mindezen tételek megjelennek a fuvardíjakban, ezáltal drágulnak a termékek és szolgáltatások is, így hat vissza a globális gazdaság egészére.
– Hogyan alakulnak a brit fuvarok a Waberer’s-nél a Brexit óta eltelt hónapokban?
– Alapvetően stratégiai célnak tartottuk, hogy bármi lesz a Brexit-tárgyalások eredménye, nem vonulunk ki az angol piacról: továbbra is az ügyfeleink rendelkezésére állunk, megtartjuk ezt a forgalmat. Az angliai jelenlétünk az elmúlt hónapokban erősödött, egyre növekvő megkereséssel szembesülünk; vagyis kereskedelmi oldalról kifejezetten nyertünk a Brexitből. 2020 őszétől szisztematikusan készültünk rá, annak ellenére, hogy valójában sok minden nem volt ismert. Ezért idejekorán felvettük a közvetlen kapcsolatot az angol hivatalokkal és hatóságokkal, részt vettünk a rendszerek tesztelésében, így amikor januárban útra keltek az autóink az új rendszerben, akkor már egy majdnem teljes ismeretanyaggal rendelkeztünk, segítve ezzel a tudással az ügyfeleinket is. Január óta sokat javult az operatív helyzet az Angliába bemenő fuvarfeladatok tekintetében: a vámkezelési folyamatok olajozottabbá váltak, automatizált rendszerek segítik az átkelést, az EU felkészülése sikeresnek tekinthető. Sajnos az Angliából kijövő áruk többsége esetében ez már nem mondható el. Összességében továbbra is a vámkezelési folyamatok, az okmánykitöltés, a szükséges okmányok hiánya okán fél–egynapos csúszással kell számolni minden Angliába bemenő vagy kifelé jövő fuvarfeladat esetében, ami az elosztási láncra negatív hatást gyakorol. Előrelépés abban az esetben valósulhat meg, ha a rendszereket továbbfejlesztik, a hatóságok és az árutulajdonosok képzése és felkészültsége tovább nő. Itt visszaérünk a megfelelő képzések fent már említett szükségességére.
– Hogyan áll össze a társaság nemzetközi flottája?
– Jelenleg a Waberer’s International 1650 nemzetközi szerelvénye rója az utakat, amelyeket az elmúlt két évben – főként a járvány hatására – nem volt lehetőségünk megújítani. A korábbi időszakban folyamatosan 2,5–3 év volt az átlagéletkoruk. A mostani terveink és az elindult folyamatok szerint a jövő év végéig csaknem 1000 vontatónkat fogjuk lecserélni, a rá következő év során pedig a járműpark többi részét – ezzel fiatalítjuk és korszerűsítjük a flottát, szem előtt tartva a környezetünk védelmét, csökkentve az ökológiai lábnyomunkat a kedvezőbb üzemanyag-felhasználásunk és károsanyag-kibocsátásunk révén. Egyelőre nem tervezünk további nagyfokú bővítést.
– Mi jellemzi a harmadik tevékenységüket, a szállítmányozási vonalat?
– A Waberer’s International portfóliójában maga a közúti szállítmányozási tevékenység az összforgalom tekintetében jelenleg 20 százalékot tesz ki. A megbízásokat alvállalkozók bevonásával valósítjuk meg, így a korábban részletezett árfelhajtó folyamatokat áttételesen is érezzük a piacon, amelyek továbbgyűrűznek a már most is kapacitásszűkös európai piacon. Fókuszunkban szerepel a saját flotta kapacitásán túlnyúló megrendelések megoldása (legyen az ponyvás, dobozos vagy hűtött áru), FTL- vagy LTL-szállításra alkalmas szerelvény biztosítása alvállalkozók bevonásával, emellett megtartani a piaci pozíciónkat azon országok esetében, ahol a flotta jelenlétét csökkentettük, továbbá nyitni új irányok felé. Kevésbé ismeretes cégünkről az FTL-aktivitásunk, pedig 2021-ben át fogjuk lépni az alvállalkozókkal teljesített megrendelések 30 ezres darabszámát. Úgy gondolom, ahogy már az idei év második felében érezhető volt, és jövőre sem várható másként, szállítmányozóként érvényesülni a saját kapacitással vagy szerződött alvállalkozóval rendelkező cégek fognak tudni. Már látszódnak is ennek jelei: az eddigiekben speditőrtevékenységet végző, több országban jelen lévő cégek elkezdtek saját fuvareszközöket vásárolni. Mi a másik irányból közelítünk: az elkövetkezendő 5 évben erőteljesen – legalább duplázva – próbáljuk növelni a szállítmányozási üzletágunk részarányát az összforgalmunkban. Célként tűztük ki az 50 százalék elérését az 5. év végére.
– Mi ennek az oka? Nagyobb az árrés a szállítmányozói tevékenységen?
– Természetesen a profit sem utolsó szempont, mégis inkább úgy fogalmaznék, hogy akkor sikeres egy vállalat, hogyha több lábon áll. Úgy vélem, magát a cégcsoportot is ez tudta átsegíteni az elmúlt évek nehézségein. A közúti fuvarozási tevékenységünk ugyan nem a fényes korszakát élte meg az elmúlt időszakban – 2021 kivételével, amikor újra fejlődési pályára állt –, de a logisztikai üzletágunk, a biztosítótársaságunk és a lengyel leányvállalatunk erősödő tevékenysége, nyereségtermelő képessége ki tudta ezt egyenlíteni, és mindezek hozzá tudták segíteni a cégcsoport egészét a továbbfejlődéshez. A hosszú távú célunk a közúti fuvarozási és a szállítmányozási tevékenységünk egy szintre emelése, kiegészítve egymás működését. 2020 második felében átállt a flotta a kereskedelmi sávokhoz tartozó teljesítésre, lemetszve azokat a földrajzi területeket és üzleteket, amelyekről azt gondoltuk, hogy hosszú távon kevésbé lesznek gazdaságosak a flotta számára, s ezzel tudatosan szűkítettünk az európai lefedettségünkön. Ezzel a lépéssel ugyanakkor a szállítmányozási tevékenységünk előtt megnyílt a lehetőség a növekedésre. Ezen második láb felépülésének legfőbb célja a szolgáltatási portfóliónk kiterjesztése az ügyfeleink kiszolgálása érdekében.
NÉVJEGY
Böröndy Levente 25 éve van a szakmában. Pályáját teljesen tapasztalatlanul, az érettségi megszerzése és a katonaság letöltése után, 1996-ban kezdte üzletkötőként egy kiszállító cégnél, így idővel a tanulmányait is a szakma irányában folytatta: előbb logisztikai és – párhuzamosan – szállítmányozói végzettséget szerzett, később pedig közgazdász diplomát a Széchenyi István Egyetemen. A cégvásárlások nyomán a Volán Tefuhoz szintén üzletkötőként igazolt, innen hasonló módon a Hungarocamionhoz, ahol már az értékesítésen túl mélyebb ismereteket szerzett a fuvarozással kapcsolatban is. A Waberer’s International 2003. évi megalakulását követően a teljes szervezet átalakult, ekkor kezdte meg vezetői pályafutását az Electrolux teljes európai kiszolgálásáért felelős csoport élén középvezetőként. Ilyen módon ugyan névleg nem egyetlen cégnél töltött el 25 évet, hanem valójában a munkáltató változott folyamatosan a feje fölött. Ugyanakkor ezáltal részese lehetett egy nagyfokú építkezésnek és sikersztorinak (beleértve a kevésbé szárnyaló, vészterhes időszakokat is): egy hazai nagyvállalat regionális piacvezetővé válásának. Nagyjából háromévente az elmúlt másfél évtizedben is megújult a társaság, így újabb és újabb kihívásokat tudott biztosítani a szakember számára: 2008-tól régióvezetőként tevékenykedett, 2013-tól regionális kereskedelmi igazgatóként, 2016-tól pedig szállítmányozási igazgatói posztot töltött be. 2021-től nemzetközi operációs igazgatói feladatokat lát el a jelenlegi pozíciójában.
Varga Violetta