Vámpont nyílt Fóton – beszélgetés Kovács Marcellel, a MASPED Logisztika ügyvezető igazgatójával

Vámpont nyílt Fóton – beszélgetés Kovács Marcellel, a MASPED Logisztika ügyvezető igazgatójával

Július 1-jétől teljessé tette vámudvari szolgáltatását a MASPED Logisztika a fóti telephelyén. Az új helyszínen, digitális eszközökkel felvértezett szolgáltatóközpontban a gépkocsivezetők immár a vámadminisztrációt is kényelmesen és korszerűen intézhetik. A társaság ugyanakkor a futószalagos megoldások helyett továbbra is a magas minőség és az egyedi szolgáltatások mellett teszi le a voksát.

– Mi hívta életre az új szolgáltatást?

– Miután lejárt a vámszolgáltatási moratóriumunk, amit a korábbi szervezeti változás teremtett (amikor a tulajdonosunk eladta a tevékenységet a testvérvállalat Eurospednek), felmértük, hogy van fantázia az újraélesztésében. Határozott elképzelésem volt arról, hogy korszerű infrastruktúrát telepítsünk, és amikor nekiláttunk, menet közben megtaláltuk az együttműködő partnerünket is. A 4 ablakos helyiséget (ld. képeinken. A szerk.) úgy alakítottuk ki, hogy az ügyintézés során a gépkocsivezetőknek ne kelljen haszontalanul várakozniuk: érkezéskor csak beszkennelik a fali képernyőn megjelenő QR-kódot, az alkalmazásba lépve pedig sorszámot kapnak, ami alapján tervezhető és hasznosan eltölthető – akár a járműben, mosdóban, büfében – a várakozási idejük, hiszen figyelmeztetőül úgyis jeleznek a telefonok, amikor éppen sorra kerülnek.

– Más cégekkel együtt biztosítják a vámügyintézést?

– A Masped Logisztika végzi a raktári adminisztrációt, van egy vámpartnerünk, további két ablaknál pedig a pénzügyőrök fogadják az ügyfeleket. Mi már 20 éve biztosítjuk, hogy az infrastruktúránkat nyugodtan használja más is – nyilván hozzájárulva a költségekhez –, mert inkább érdemes élni hagyni egymást, akár versenytársként is, aztán az ügyfél úgyis eldönti, hogy kit választ. Úgy vagyunk vele, hogy az utcában a miénk legyen a legjobb sör, mert akkor hozzánk térnek be, vagy ha valamiért mégsem, legalább a többi italmérés is tőlünk vegye a sört!

– Mit várnak az új szolgáltatástól?

– Ha nullszaldósan kihozza magát a vámpont, és elmondhatjuk, hogy van egy jól működő infrastruktúránk a szállítmányozástól kezdve, a raktározáson át, a vámszolgáltatásig, akkor ezzel a vonzerőt nyújtó plusszal lesz komplex a logisztikai tevékenységi körünk. Szeretnénk a teljes szolgáltatási portfólió irányába menni újra. Pár évvel ezelőtt a Masped ugyan nem akart egy nagy szervezetben erős pénzügyi kontrollt és központosítást kialakítani, inkább azt gondolták a vezetők, hogy a kisebb cégegységek jól mérhetők és jobban szervezhetők, mint egy nagyvállalat. Akkoriban leválasztottunk (kiszerveztünk vagy el is adtunk) bizonyos tevékenységeket – most pedig visszaépítjük azokat, amelyek a komplexitásunkat növelhetik.

– Tehát most ebben van üzleti lehetőség?

– Mindig van benne. Inkább az a kérdés, hogy tudunk-e különbözni a versenytársainktól, különösen a nemzetközi porondon. Azt gondolom, hogy meg kell találni azt a szegmenset, amiben jók vagyunk, amiben egyediek vagyunk, amiben többet tudunk nyújtani másoknál, exkluzív minőségben. A speditőrvilágban ma sem csak az számít, hogy pénzügyileg versenyképesek legyünk az árképzéssel, meg a működésünk átlátható és hatékony legyen, hanem az üzletek rendszerint továbbra is ember és ember között jönnek létre. A mostani portfólió-bővítésünket tehát az motiválta, hogy szeretnénk erős MASPED-nevet fenntartani a jövőben is, és hogy ne pusztán ingatlanfejlesztők legyünk, hanem jöjjön vissza a szállítmányozási ismertségünk – de immár digitális megoldásokkal.

– Mit jelent ez részleteiben?

– Jelenleg összesen 35 ezer négyzetméteren tevékenykedünk, döntően (25 ezer négyzetméter erejéig) a Csepeli Szabadkikötőben, míg a fóti 5 ezren nem kereskedelmi operációt, hanem alapanyagok és alkatrészek biztosításával gyártástámogató logisztikát, valamint a félkész-kész termékek átmeneti tárolását és feladását végezzük. További 5 ezer négyzetméter bérleményben egyéb dedikált feladatokat látunk el. Csepelen most adunk át egy 12 ezer négyzetméteres csarnokot, amiből mi magunk elviszünk 2 ezret; oda költöztettük az elmúlt napokban az előzőleg egy törökbálinti bérleményünkben zajló telekommunikációs operációnkat. Két cégnek visszük a teljes webshopját, együttesen csaknem 500 üzlet teljes forgalmát kiszolgáljuk napi 1500–2000 kiszállítási címmel, szezonban még többel is. Már tervezzük is a következő modern létesítményt, ami 14 ezer négyzetméteres lesz. Ugyanakkor a szakmai területünk meglátása szerint most inkább az informatikában erősítünk, mert az viszonylag gyors megtérüléssel tud működni. Ezért inkább erre áldozunk, de közben folyamatosan rajta tartjuk a szemünket a versenytársaink működésén, meg hogy egyáltalán milyen technológiák elérhetők a piacon, a raktári robotok alkalmazásától kezdve az e-kereskedelmet kiszolgáló korszerű webes megoldásokig.

– Hogyan készültek fel ezekre a változásokra?

– Az elmúlt két évben megújult a vezetői csapatunk, általuk a működési mechanizmusokat kicsit átalakítottuk, mert olyan cégméretre értünk a tavalyi csaknem 3 milliárd forintos forgalommal, 100 millió forint feletti eredménnyel, amit más szervezetirányítási eszközökkel lehet jól vezetni. Volt egy kis törés a számainkban, egy pénzügyi rendezés, amikor a tulajdonosunk szétválasztotta a tevékenységeit, és a MASPED Logisztika csak a tisztán logisztikai bevételeit tarthatta meg, a bérleti díjakat nem; igaz, így a karbantartási költségekkel sem kell vesződnünk. Utólag azt mondom, hogy nagyon jó döntés volt ezt végigvinni. Amióta tudjuk, hogy pénzügyileg rendben vagyunk, és megbízhatóan vagyunk képesek eredményt termelni, bizony bátrabbak lehetünk: azóta szervezetet fejlesztünk. Ebbe nagyon beleálltunk egy nagyon fiatal csapattal: új eszköztárat adtak stratégiai tervezéshez és menedzsmenthez, kommunikációhoz, hogy mi mindennel lehet és kell motiválni a munkatársakat, különösképp az Y-generáció tagjait. Nekem személy szerint kőkeményen tanulnom kellett azt, hogy mindig adjak egyértelmű visszajelzést. A tavalyi járványhelyzet kifejezetten nyújtott egy olyan perspektívát, ahonnan másképpen néztünk a dolgainkra, és szükség esetén ezeket meg tudtuk változtatni. Akkoriban jutott figyelmünk az időkapus raktári rendszer bevezetésére is.

– Mit terveznek az elkövetkező időszakra?

– Az idei informatikai fejlesztések még folynak, és optimalizáló jelleggel ebben az irányban haladunk tovább is: amit meg lehet valósítani technológiailag, azt már most beletesszük a működésünkbe, munkafolyamatainkba. Ezenkívül sokat áldozunk a közösségi médiában való megjelenésünkre, és várhatóan októberre elkészül az új, megbízókat célzó honlapunk is. Idén valószínűleg átlépjük a 3 milliárd forintos forgalmat, de a megszokott fokozatos fejlődés helyett lassan ugrásszerű növekedést is szeretnénk megélni, ezen dolgozunk közösen. Szeretnénk tovább erősíteni a nemzetközi szállítmányozási tevékenységünket és akár nagyobbakat lépni az üzletfejlesztésben.

 

Varga Violetta