Szállítmányozás 2024 konferencia

Nagy és keveset fogyaszt: itt a legújabb magyar busz

Új, 13 méteres, növelt hosszúságú városi busszal lép piacra a legnagyobb magyar buszgyártó. A Credo Econell 13 CiTY-vel a Kravtex-Kühne Csoport elsőként hozott létre olyan alacsony belépésű, könnyűszerkezetű autóbuszt, amely szerintük kompromisszummentes megoldást nyújt a veszteséges városi közlekedés költségeinek csökkentésére.

forrás: autopto.hu

A jármű alacsony saját tömegű és nagy befogadóképességű, ezért az egy utasra vetített üzemanyag-felhasználása sokkal alacsonyabb versenytársainál. Az autóbusz 38 ülés elhelyezése mellett is 115 fő szállítására alkalmas, így nemcsak a szóló, hanem a legalacsonyabb kihasználtságú csuklós autóbuszoknak is alternatívája lehet a vidéki településeken és Budapesten egyaránt.

A társaság közleményében azt írja, hogy ezzel új szegmenst teremt az európai piacon, így a magyar buszgyártás aktuális csúcstermékének számít.

Vázszerkezet és tömeg

A Credo Econell 13 CiTY 13 méteres (12 760 mm), tehát 1 – 1,5 méterrel hosszabb a megszokott szóló buszoknál. Ez ideálisnak számít, hiszen elősegíti a befogadóképesség maximalizálását, miközben nem korlátozza a jármű mozgását a belvárosi útvonalakon sem. Az autóbusz könnyűszerkezetű vázzal és optimalizált méretű főegységekkel készül, amely alacsony saját tömeget biztosít. A kedvező saját tömeg – a csúcstechnológiájú főegységekkel együtt – hatékonyan csökkenti az üzemanyag-felhasználást, ami jelentősen mérsékli üzemeltetés hosszú távú költségeit. Az optimalizált méretű, 19,5 coll-os Rába futóműrendszer kiemelkedő teherbírással rendelkezik, így a jármű megengedett össztömege eléri a 18 tonnát.

Utastér kialakítási koncepció

A busz modern megjelenésű belső térkoncepciója úgy nyújt maximális kapacitást (115 fő), hogy ezzel együtt kiemelkedő számú, összesen 38 ülést kínál. Ez nemcsak a 12 méteres szóló buszoknál magasabb, hanem meghaladja egyes 16,5 méteres csuklós autóbuszok ülésszámát is. Így csúcsidőn kívül gyakorlatilag minden utasnak jut ülőhely. A busz bal oldalán kialakított, mintegy 4 méter hosszú peronrész a csúcsidőkben érezhetően csökkenti a zsúfoltságot, emellett babakocsi és kerekesszék elhelyezését is lehetővé teszi. A Credo Econell 13 CiTY végeredményben jelentősen több utast szállít, és sokkal nagyobb komfortot biztosít az utasoknak a korábbi, 11 – 12 méteres buszoknál.

forrás: autopro.hu

Tesztidőszak

A mosonmagyaróvári-győri gyártó a sikeres piaci bevezetés érdekében az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-vel együttműködve elsőként Győrben teszteli a Credo Econell 13 CiTY-t. Győrben az autóbuszpark elöregedett, csak részben akadálymentes, a járművek ráadásul nem légkondicionáltak. Mivel a város közgyűlésének egy tavaly év végi előterjesztés szerint 2017-ben stratégiai döntést kell hoznia a buszpark megújításáról, a gyártó bízik benne, hogy a tesztelés ráirányítja a figyelmet az utaskomfort növelésének, és a gazdaságossági szempontok érvényesülésének fontosságára.

A teszt során ezért azt is vizsgálják, hogy az új busz milyen lehetőségeket kínál a forgalomszervezés racionalizálására – például a legalacsonyabb kihasználtságú csuklós autóbuszok kiváltására. A cégcsoport szeretné aktívan bevonni az utasokat, járművezetőke és a média képviselőit a jármű tesztelésébe. Ezért online felületet hozott létre (www.credobus.hu/teszt), ahol az érdeklődők a busszal kapcsolatos tartalmakat tölthetnek le, és online kérdőíven értékelhetik a busz tulajdonságait.

autopro.hu