A pandémia tovább rontotta a vasútvállalatok amúgy is tragikus jövedelmezőségét
Jelentősen romlott a vasútvállalatok jövedelmezősége a már eleve rekordgyenge 2019 után 2020-ban is, pedig a világjárvány hatását éves szinten jól sikerült ellensúlyoznia a vasúti szektornak az árufuvarozásban. Az összbevétel csak 1 százalékkal csökkent a bázisévhez képest, míg a volumenekben 5,5–6 százalék körül alakul a visszaesés, így az üzemi eredmény még kis mértékben javult is. A 16-ból 6 szereplő így is negatív adózás előtti eredménnyel zárt. Szerkesztőségünk ezúttal is elkészítette hagyományos vasúti fuvarozói toplistáját.
Az árbevétel és eredmény szerinti toplista ide kattintva érhető el pdf formátumban.
A vasúttársaságok 2020-as volumenei ide kattintva érhetőek el pdf formátumban.
A 7732 km-es közcélú magyarországi vasúthálózaton jelenleg 56 társaság jogosult tehervonatokat közlekedtetni. Ezek egy része azonban ezt kizárólag saját célból teszi meg: vasúti pályaépítésekhez, felújításokhoz anyagot és gépeket szállítva vagy a pályahálózat-működtetőknek nyújtott gyomirtási, űrszelvény-tisztítási és mérési célokból. A hálózat-hozzáférésre jogosultak egy része külföldi cégek magyarországi telephelyei. Különösen a szlovák bejegyzésű vasútvállalatok aktívak a magyar hálózaton, a más országban aktív cégek inkább magyarországi bejegyzésű cégekkel végeztetik a tevékenységüket.
Az elmúlt 1,5 évben 5 cég szerezte meg a magyarországi közlekedéshez szükséges, úgynevezett biztonsági tanúsítványt: a cseh államvasút cége, a CD Cargo Hungary Kft., a szintén cseh Cargo Motion s.r.o., az osztrák Twentyone GmbH, a MÁV Nosztalgia tevékenységét és személyi állományát 2021 áprilisától átvevő MÁV Rail Tours Kft., valamint a német RATH Csoport vasúti árufuvarozó cége, az RTB CARGO HUNGARIA Kft.
Az árufuvarozást főtevékenységként végző vasútvállalatok 2020-ban átlagosan 7,8 százalékkal többet költöttek 1 munkavállalóra, mint egy évvel korábban, ami 2,3 milliárd forint költségnövekedést jelentett számukra. Az anyagjellegű ráfordítások közel 5 százalékkal csökkentek, ami majdhogynem arányos a volumencsökkenés mértékével.
Noha a MÁV-START, a MÁV Nosztalgia és a Continental Railway Solution az árufuvarozási szegmensben is fontos szereplők a vontatási és járműjavítási szolgáltatásaik révén, a járványos évben a három személyszállítási licenccel rendelkező cég árbevétele a felét sem érte el a csak árufuvarozásban érdekelt cégek árbevételének.
A vasúti fuvarozócégek eredményességét alapvetően meghatározza a Rail Cargo Hungaria, amelynek piaci részaránya 50 százalék körüli, a –5,7 milliárd forintos adózás előtti eredményét csak az szépíti, hogy a csökkenő teljesítmények (tkm-ben 2019-hez képest 5,1 százalékos visszaesés) ellenére sikerült az üzleti eredményünket az előző évi szint közelében tartani. Kérdésünkre Körös Norbert, a társaság CEO-ja elmondta, hogy ez elsősorban a komplex hatékonyságjavító intézkedéseknek köszönhető. „A forgalomcsökkenésből adódó veszteségeinket mérsékelte a kevesebb idegen vasútintézeti vagon használata, illetve a dízel üzemanyag-ár kedvező alakulása (–17 százalék) is. Év végével értékesítettünk 6 darab mozdonyt, ami szintén hozzájárult a jobb eredmény eléréséhez” – értékelt a vezérigazgató.
Az árbevétel-arányos eredményt tekintve szintén nehéz éve volt a német államvasút hazai leányának, a DB Cargo Hungáriának. Erről Jan Busch, a társaság ügyvezetője nyilatkozott: „2020 egy kihívásos év volt a számunkra, különösen a tolatási üzletágunk szenvedte meg a járvány hatására bekövetkezett termeléscsökkenést az év első felében. A második félévben az elszenvedett veszteségek egy részét kompenzálni volt képes a DB Cargo, különös tekintettel a nemzetközi (fővonali) vontatási szolgáltatásainak bővülése révén. A szolgáltatásaink színvonalát a nehéz körülmények ellenére fenn tudtuk tartani, a gazdasági környezet nehézségei dacára folytattuk a megkezdett képzéseinket és a mozdonyparkunk modernizálását.”
Az MMV árbevétele bő harmadát vesztette el 2020-ban. Ahogy Katona László, a társaság vezérigazgatója elmondta, „a Társaság körültekintő gazdálkodással kezelni tudta a jelentős árbevétel-visszaesés negatív hatását. Sikerült a lényegesen alacsonyabb árbevétel mellett is javítani az eredményt az azt megelőző évi eredményhez képest, de az így is negatív lett. Fontos azt kiemelni, hogy mindezt úgy valósítottuk meg, hogy cégünk nem csökkentette a létszámot, és a kapacitását is olyan szinten tudta tartani a társaság, hogy a 2021-re tervezett jelentős teljesítménynövekedést is le tudja kezelni”.
A fajlagosan legjövedelmezőbb társaság 2020-ban a FLOYD lett. Kovács István vezérigazgató értékelése szerint „az év elején a világjárvány indulása negatívan hatott a konténerforgalmainkra, majd áprilisban a nyomott olajár vetette vissza az üzemanyag-szállítási volumeneinket. A jelentős eredménynövekedés kettős ok miatt következett be: a második félévben a konvencionális szegmensben jelentősebb forgalomnövekedést tudtunk elérni, valamint az osztrák állam által biztosított COVID-kompenzáció egyszeri hatásként javította a vállalat eredményét”. Az osztrák támogatás úgy jön a képbe, hogy a FLOYD forgalmának közel felét teszi ki a konténerforgalom, aminek a Hegyeshalom–Passau közötti osztrák szakaszán is a magyar cég biztosítja a közlekedést – az osztrák szakaszon idegen személyzettel. Ez mozdonycsere nélküli forgalom, a teljes útvonalra a Eurogate vállalatcsoport tagja, a boxXpress.de GmbH biztosítja a mozdonyt. A konténervonatok heti ötször közlekednek a BILK-en lévő terminál és Hamburg/Bréma között.
A FOXrail közel 40 százalékkal tudta növelni az árbevételét 2020-ban, ami kiugró a piacon. A nagyobb forgalmat számottevő eredménynövekedés mellett sikerült lebonyolítani, amivel Bogdán András cége abszolút értékben a legjövedelmezőbb lett a piacon. A társaság sajnos nem szolgáltatott volumenadatokat lapunknak.
Noha a számokon nem nagyon látszik, de a GYSEV Cargo 2020-as üzleti évét is nagymértékben befolyásolta a járvány. Boda János vezérigazgató arról tájékoztatott, hogy „az első hullám idején a GYSEV CARGO által bonyolított forgalom közel 20 százalékkal visszaesett, de a különböző vonatprojekteket más-más mértékben érintette a járvány. A visszaesés mértéke nagyban függött a fuvarozott árutól, illetve a fuvarozással érintett relációktól. A határozott akvizíciós tevékenységünknek köszönhetően a körülményekhez képest sikeresen zártuk az évet, a teljesítményeink csak kis mértékben maradtak el a 2019-es évitől. A vonat-darabszámunk viszont sokkal nagyobb mértékben csökkent, mert a kieső és a megnyert forgalmak nem ugyanakkora frekvenciájúak: kevesebb, de nehezebb vonatot közlekedtetünk jóval nagyobb távolságon, mint korábban. Ezek alapján mondhatjuk úgy is, hogy – bár a járvány negatív hatásai is közrejátszottak benne – sikerült hatékonyságot növelnünk. Kiemelten fontosnak tartottuk az év folyamán a kollégáink egészségvédelmét, több különböző intézkedést hoztunk ennek érdekében. Sikerült minden munkahelyet megmentenünk, nem kellett létszámleépítéshez folyamodnunk a járvány hatásainak kezelése során” – zárta értékelését a vezérigazgató.
Varga Botond, az LTE Hungária ügyvezetője elemzése szerint „a 2020. év némi szervezeti átalakulás és természetesen a pandémia jegyében telt. Ehhez mérten az elmúlt üzleti évünkkel elégedettek lehetünk, hiszen a járvány első hulláma idején mintegy 1,5 hónapra leálltak, illetve jelentősen visszaestek az autós vonataink, valamint a kezdeti fellendülés után (amikor is a közúti akadályokat az árufolyam vasúton tudta leküzdeni) az intermodális forgalmak is szerény számokat hoztak. 2020 őszén kifejezetten jól teljesítettünk, de kezdtek mutatkozni annak jelei, hogy a valódi kihívást a 2021. év fogja jelenteni társaságunk számára – ám ennek álltunk, illetve állunk elébe”.
A CER Hungary vezérigazgatója, Horváth Ottó szerint „a világjárvány gazdasági hatásai negatívan hatottak társaságunk működésére, különösen az energiahordozók fuvarozását illetően. A naturáliák 2020 nyarán jelentkező alacsony értékét sikerült jelentős mértékben emelni az év végére. Működésünk jóságát jelzi, hogy ügyfeleinket meg tudtuk tartani ebben a különleges piaci helyzetben”.
Skierniewski Bogoslav, a PKP Cargo International HU vezérigazgatója röviden értékelt: „a 2020-as év minden kolléga, partner és versenytárs számára nehéz év volt, mivel a járvány beárnyékolta a mindennapokat. Bízom benne, hogy ennek hatásai nem fogják befolyásolni negatív irányba a vasúti és logisztikai szektort a közeljövőben”.
A külföldi vasútvállalatok közül csak az I.G.Rail-től kaptunk számokat és értékelést. E szerint a cég 2020-ban nagy fejlődésen ment keresztül: a magyar és szlovák szervezeti felépítése teljesen átalakult, így sokkal hatékonyabban tudnak működni. A vasútvállalat az elmúlt évben kitűzte célul maga elé, hogy Kassán megszerzik az U.S. Steel acélgyár kiszolgálását 2021-től, amit sikerült elérniük.
A Continental Railway Solution 2021-ben és 2022-ben újabb, modernebb mozdonyok beszerzését (bérletét) tervezi, amivel az eddigieknél jelentősebb szereplő lehet a vontatási szolgáltatások piacán.
Módszertani eltérések
Az 56 megkeresett vasútvállalat közül 14 adott számokat a 2020-as volumeneiről, amelyek együttesen a vasúti árufuvarozási piac 80 százalék feletti részarányú szereplői. Az adatszolgáltatás módszertani problémái szerint azonban e cégek aránya a táblázatban közöltnél jóval magasabb is lehet, a VPE, a KSH, a vasútvállalatok, valamint a MÁV és a GYSEV ugyanis egymástól eltérő módszertannal számolnak, ráadásul a vasútvállalat szintű volumenadat csak a vasútvállalat önkéntes adatszolgáltatásával kapható.
Andó Gergely