Ez év áprilisában és májusában az AsstrA szakemberei két rakomány nyersolaj-feldolgozó berendezés szállítását szervezték meg Görögországból egy magyar finomítóhoz. A közúti infrastruktúra korlátai és a berendezés mérete miatt multimodális szállítási rendszert alkalmaztak, amelyet az AsstrA Poznańban található lengyelországi és Budapesten székelő magyarországi irodái közösen szerveztek.
„A túlméretes rakomány-szállításokat mindig egyedileg, eseti alapon szervezzük meg. Ebben a projektben a berendezés 25 méteres hossza és 4,5 méteres szélessége nem jelentett különösebb kihívást. A közel 90 tonnás súlya és 5,70 méteres magassága miatt ugyanakkor speciális járművekre volt szükség ahhoz, hogy az echedorosi berakodóhelyről a legközelebbi kikötőbe, Thesszalonikibe szállítsák” – hangsúlyozta Przemysław Boroński, az AsstrA túlsúlyos rakományokért felelős osztályának vezetője.
A kedvező időjárási viszonyoknak és az ellátási lánc valamennyi résztvevője által kifejtett eredményes erőfeszítéseknek köszönhetően a kikötőben az átrakodás rekordidő alatt, 3 órán belül megtörtént. A kikötői műveletek befejezése után a hajó folytatta útját a Dardanellákon és a Boszporuszon át, és 6 napon belül elérte a romániai Konstanca kikötőjét. Ott az AsstrA szakembereiből álló csapat várta, akik felügyelték a berendezés darus berakodását egy speciális uszályra.
„A felfelé vezető út nem volt könnyű. A rakományok súlya megnehezítette az uszály manőverezését. A Dunán jellemzően használt nagy, belföldi uszályok helyett kifejezetten egy speciális uszálytípus használatát választottuk annak biztosítására, hogy betartsuk a szigorú szállítási ütemtervet. Nagyobb uszállyal késedelmeket kockáztattunk volna, mivel az összes belvízi fuvarozó kitartott amellett, hogy nem egyezik bele a berendezés részrakománytól eltérő rakományként való kezelésébe. Az általunk választott alternatív megoldás garantálta az időben történő végrehajtást” – tette hozzá Przemysław Boroński.
Miután egy sor engedélyt megkapott, és többször átesett a COVID-ellenőrzésen, a rakomány időben megérkezett a százhalombattai kikötőbe. A korábban elfogadott ütemtervnek megfelelően az AsstrA szakemberei azonnal elkezdték a felkészülést a kirakodásra a címzettnél.
„A határidő nagy kihívást jelentett számunkra. A finomítónak részlegesen fel kellett függesztenie néhány gyártási folyamatot a berendezés átvételéhez, és az esetleges késedelmek óriási költségeket generáltak volna. Ez azt jelentette, hogy a legkisebb hibát sem engedhettük meg magunknak a megvalósításban. De a kiváló koordinációnak és felkészülésnek köszönhetően sikeresek voltunk” – mondta Kovács-Máté Botond, az AsstrA magyarországi fióktelep-vezetője és country menedzsere.