Noha a vasúti infrastruktúra használata és karbantartása több évre előre tervezett rendben zajlik, a vasútvállalatok zöme mégis csak alig öt napra tervez előre. Így a piaci szereplők többsége az érdekérvényesítés lehetőségével sem él. Egyebek mellett erről beszélt Németh Réka, a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó ügyvezető igazgatója kiadónk Vasúti Fuvarozás online konferenciáján.
Az egyik legfontosabb határidő a kapacitáselosztásban az éves menetvonal-igények benyújtási határideje, ami április második hétfője. A megrendelések a 2022-es menetrendi időszakra is főleg a személyszállításhoz kapcsolódtak, az árufuvarozási igények részaránya nem növekedett számottevő mértékben. Még mindig jelentős a pályavasúti tolatószemélyzet igénylése teherfuvarozási célra, de itt is látszik a saját tolatási tevékenység erősödése: 75:25 arányból fele-fele lett két év alatt. Mindössze 12 vasútvállalat nyújtott be éves igényt, miközben jelenleg Magyarországon 53 hozzáférésre jogosult vasúttársaság van. A többségük jellemzően azonnali menetvonalakon közlekedik, vagyis 5 napon belüli megrendelésekkel operálnak, ami miatt alacsony a teherfuvarozás előre tervezhetősége az infrastruktúra oldaláról.
Tervezési oldalról csak olyan menetrend készíthető, ami konfliktusmentes, emiatt fontos lenne, hogy minél előbb bekerüljenek az igények a menetvonal-igénylő informatikai rendszerbe. A hozzáférés feltételeit, kereteit két évre előre rögzíti a Hálózati Üzletszabályzat (HÜSZ). A társaságok azonban kevéssé használják ki, hogy a HÜSZ-tervezet megjelenése nagyobb szakmai eszmecserére is lehetőséget ad: a meghirdetésekor annak minden sora és mondata górcső alá vehető, és róla egyeztetés kezdeményezhető. Annak hatálybalépése után már csak a módosításban érintett részek vitathatók.
A vasútvállalatokon túl a kapacitásfoglalásra jogosultak (KFJ) is foglalhatnak le kapacitást. A cél ezzel az, hogy ne az a vasútvállalat nyerje meg az adott fuvart, amelyik megkapja a kapacitáselosztás során a legkedvezőbb menetrendet, azaz ugyanarra a forgalomra ne foglaljon le több társaság is kapacitást, egymást kiszorítani próbálva ezzel a lehetőségből. A KFJ nem vasútvállalat, bárki (cég és magánszemély) köthet erre vonatkozó szerződést a pályavasutakkal. Kapacitást a saját vagy a megbízójuk részére is foglalhatnak, de a lebonyolításra ki kell jelölniük egy vasútvállalatot legfeljebb 10 nappal a közlekedés időpontja előtt. Végig a KFJ hozhatja meg a megrendelésre vonatkozó döntéseket. Jobb feladatmegosztást tesz lehetővé az, ha már a tervezés során be van vonva az áru tulajdonosa vagy az afelett rendelkező speditőr. Ráadásul a KFJ-nek is lehetősége van a szabályozó dokumentumok véleményezésére.
A VPE OD honlapján (opendata.vpe.hu) a vágányzári riportban akár napi, időszaki szűrésben is meg lehet nézni, hogy milyen kizárások vannak, voltak, lesznek a hálózaton és milyen célból. A térképes megjelenítés megkönnyíti az áttekintést, ami a kerülő útirányokon való közlekedés megtervezését is segítheti. A vágányzárak tekintetében bonyolítja a helyzetet az, hogy egy jogszabályváltozás miatt változik a korábban megszokott eljárásrend. A nagy zavartatással járó vágányzárak esetében az eddigieknél sokkal intenzívebben be kell vonni előzetesen a piaci szereplőket, akikkel alternatív lehetőségek felajánlásával kell tárgyalniuk a pályavasutaknak. Nyilván papíron minden máshogy néz ki, mint a valóságban, de vannak olyan esetek, amikor tényleg érdemes elgondolkozni azon, hogy a meghatározott, megszokott vonalak helyett más belföldi útvonalakat használjanak a vasútvállalatok.
A 2021/2022-es menetrendi időszakra már elmozdulás volt a kizárások előzetes meghirdetésében. Itt persze mindig kockázat az, hogy bármilyen csúszás lehet a lebonyolításban, ezért a mégsem kizárt szakaszokra nem foglalható még vagy már kapacitás, vagy foglalható, de csúszik a kivitelezés. Az érdekeltek körében a HÜSZ-ismeretek erősítése szükséges; érkeztek a HÜSZ-ben rögzített kizárásokkal érintett vonalakra is éves menetvonal-igények.
A rakodóterületek tekintetében sok vita volt abból, hogy a hozzáférést valaki elorozta a másik elől. Ebben a kérdésben szabályozási változások voltak és részben lesznek, hogy a felhasználás nélküli rakodóterület-foglalások elkerülhetőek legyenek és a valós igény mentén lehessen ezeket igénybe venni.
A VPE-nél rendelkezésre álló terv- és tényadatok egy részét feldolgozták különböző aspektusokból és témákban, bemutatva, hogy milyen kitettségek vannak a magyar vasúthálózaton. Ezek a riportok a korábban már említett OD-honlapon tekinthetők meg. A VPE szeretne tovább haladni az adatalapú elemzésekkel a saját munkája minőségének javítása céljából is, láthatóvá téve a kiugró értékeket, a bázistól való eltéréseket. Az elemzések alapján akár olyan problémák megoldására is lehetőség nyílik, amelyeket a hétköznapok sodrásában nem is biztos, hogy észre lehet venni. Ágazati szinten is nagyon sokat elárul a piacról egy-egy ilyen riport, érdemes megnézni a fent hivatkozott oldalt.