Szállítmányozás 2024 konferencia

„Nagy az érdeklődés irántunk a tanúsítvány megszerzése óta” – interjú Trifán Lászlóval, a Çelebi Ground Handling Hungary Kft. cargomenedzserével

„Nagy az érdeklődés irántunk a tanúsítvány megszerzése óta” – interjú Trifán Lászlóval, a Çelebi Ground Handling Hungary Kft. cargomenedzserével

Soha nem látott forgalmi rekordokat ért el eddig 2021-ben a Çelebi a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – büszkélkedhet Trifán László, a Çelebi Ground Handling Hungary Kft. cargomenedzsere, aki az okok mellett szól a márciusban megszerzett CEIV Pharma tanúsítvány hatásairól és előnyeiről is.

– Hogyan változtatta meg a világjárvány a munkájukat az elmúlt bő egy évben? Azt gondolhatjuk, hogy a gazdasági válság miatt a hagyományos termékek köre visszaszorulhatott a légi fuvarozásban, az egészségügyieké pedig növekedett. Igaz ez a felvetés?

– 2020-ban az áruk aránya eltolódott az import irányába. Míg az exportforgalmunk csökkent, az importé növekedett – igen, elsősorban az egészségügyi termékek behozatala miatt. De míg ez trend a tavalyi évre érvényes volt, 2021-re már megfordult: újra felerősödött az export is.

– Ez jó hír az önök számára? Vagy mindegy, hogy az import- vagy az exporttermékek földi kiszolgálásával kell foglalkozniuk?

– Annyiban jó hírnek számít az idei változás, hogy forgalomban soha nem látott rekordokat tudunk dönteni. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a repülőtéren olyan légitársaságok jelentek meg, amelyek teherszállító járatokkal üzemelnek. Ennek az az oka, hogy az utasszállító gépek leállása miatt – ezek rakterében, belly cargóban is jelentős mennyiségű árut szállítanak – kevesebb cargokapacitás maradt a piacon, és ezeket a réseket a teherszállító légitársaságok töltötték be. Nekünk pedig vannak olyan partnereink, amelyek közvetlen kapcsolatot biztosítanak Kína és Európa között. Ez a forgalomnövekedés a számainkban is megmutatkozik.

– Milyen konkrét számokat tud elárulni?

– A múlt év végén elkészített, erre az évre vonatkozó üzleti terveinkhez képest körülbelül 50 százalékkal teljesítünk többet, már ami a cargovolument illeti. Ez meglepetésként ért minket, nem számítottunk ekkora növekedésre, hiszen akkor nem ezekkel a tervekkel indultunk volna neki a 2021-es évnek. A munkaerő- és eszközigény hozzáigazítása a valós, duplájára növekedett forgalomhoz folyamatosan zajlik, és kiemelt prioritással kezeljük.

– Magyarországon a Çelebi az első vállalat, amely 2021 márciusában megkapta a CEIV Pharma tanúsítványt, és munkájában bevezette a gyógyszerszállítási minőségbiztosítási rendszert, amelynek célja, hogy az egészségügyi szállítmányokat szigorúan ellenőrzött körülmények között, gyorsan és biztonságosan kezeljék az ellátási lánc földi kiszolgálásakor. Érzik már munkájukban e rendszer előnyeit?

– Azt már most mindenképpen érezzük, hogy kevesebb rendellenesség történik a munkánkban, köszönhetően annak, hogy sztenderdizáltuk a folyamatainkat, illetve a kollégáink mindenre kiterjedő képzésen vettek részt. Háromnapos képzést kaptak a IATA-tól azok is, akik a raktárban felügyelik a folyamatokat és azok is, akik az irodában kezelik az okmányokat. A menedzsment is részt vett egy egyhetes képzésen, amelyet szintén a IATA biztosított. Továbbá minden, IATA-képzésben külön nem részesült, de a gyógyszertermékekkel bármilyen szinten kapcsolatba kerülő munkavállalónk részére saját tréningprogramot fejlesztettünk ki. Műszaki részről fejlesztéseket hajtottunk végre: beüzemeltünk egy felügyeleti rendszert a hűtőkamrákban, így ha bármilyen hőmérséklet-eltérés fordul elő, akkor az a megfelelő személyeket értesíti, és időben tudunk reagálni. Egy másik technikai teendőképpen elvégeztük a hőmérséklet-térképezéseket: a hűtőkamrákon belül megvizsgáltuk, melyek a leghidegebb és legmelegebb pontok, és ezekre a pontokra szereltük be az érzékelőket. Emellett komplett kézikönyvet készítettünk a gyógyszertermékek kezelésére, amelybe belefoglaltuk az eljárásainkat, kidolgoztuk a megfelelő technológiát, és kockázatelemzéseket végeztünk el a kritikus pontokon. Ahol például átadás-átvétel zajlik a folyamatokban, ott minden esetben elvégeztük a kockázatelemzést, annak eredménye alapján akciótervet készítettünk, amelyet az auditon ellenőriztek. Ezek után kaptuk meg a tanúsítványt.

– Milyen különleges gyógyszerszállítmányokat kell kezelniük a járvány idején?

– Számunkra a szállítmányok részletei nem fontosak. Mi termékkódokkal dolgozunk, és azok alapján határozza meg a légitársaság, milyen hűtést igényel az adott áruféleség. Hogy azon belül az milyen vakcina vagy gyógyszer, azt mi nem vizsgáljuk. Nálunk alapvetően három kategória létezik, amelyek alapján a hűtést igénylő árukat kezeljük. A mélyhűtött áru mínusz 15–25 °C-ot igényel; a normálhűtős árunak 2–8 °C-ra van szüksége; és létezik a szobahőmérsékletű tárolás, 15–25 °C között. E három tartományba sorolják be a légitársaságok a szállítmányokat. Lényeges lehet megjegyezni, hogy a –70 °C-ot igénylő árukat nem szükséges az e hőmérsékletet biztosító kamrában tárolni, ugyanis a feladó eleve olyan csomagolást biztosít e szállítmányoknak, hogy valójában a csomagolás hűti az árut, így a fenti kategóriákba azok is beleférnek, tehát a biztonságos tárolásuk garantált a meglévő hűtőkamráink által.

– A NavigátorVilágnak adott korábbi interjújában említette, hogy a CEIV Pharma tanúsítvány megszerzésével, a rendszer sikeres bevezetésével a budapesti repülőtéren féléves előnyre tettek, tesznek szert. Mit jelenthet ez az önök számára a gyakorlatban? Olyan árukat tudnak tárolni, amelyeket esetleg a konkurencia nem?

– Azt tapasztalom, hogy nagy az érdeklődés irántunk a tanúsítvány megszerzése óta. Sok megkeresést kapunk gyógyszertermékek kezelésére. Gyógyszergyártók, szállítmányozócégek keresnek meg bennünket, és egyre gyakrabban kapunk megbízásokat ilyen áruk kezelésére. Úgy gondolom, hogy ez a tanúsítvány a piacon feltétlenül növeli a bizalmat a Çelebi iránt, ezért is kiemelten jelentős a számunkra.

– Felkerült ezzel a gyógyszergyártók logisztikai térképére Budapest?

– Részben. Ez teljes mértékben akkor sikerül, ha a szállítási láncolatban egymással kapcsolatba kerülő szereplők, vagyis a speditőrök és közúti fuvarozók is rendelkeznek majd ilyen tanúsítvánnyal. Mi megtettük az első fontos lépést, most már a többi résztvevőnek is lépnie kell ebbe az irányba.

– Fel tudják venni a versenyt a bécsi repülőtérrel, ahol szintén dedikált gyógyszerlogisztikai raktár működik? Vagy majd csak akkor, ha a többi említett szereplő is megszerzi ezt a tanúsítványt?

– Még mindig versenyhátrányban vagyunk Bécshez képest, hiszen ott dedikált pharma raktár működik, amely a raktárkaputól tudja biztosítani az állandó hőmérsékletet, míg nálunk ez a tárolóhelyekre vonatkozik. A tárolóhelyeken kívül Budapest minden földi kiszolgálója, így a Çelebi is normál hőmérsékleten kezeli az árut. Az áruátvétel, az átvilágítás és az egységek összekészítése során nincs biztosítva az állandó hőmérséklet, ebből a szempontból Bécs előnyben van. A következő fejlesztés tárgya lehet egy ilyen pharma raktár kialakítása. Azért megjegyzem, hogy nem minden gyógyszerszállítmány igényel zárt hűtési technológiát.

– Korábban már említette a munkaerőhiányt. A járvány idején sokan váltak munkanélkülivé, voltak kénytelenek korábbi, megszűnt munkájukat mással felváltani. Könnyítette ez valamelyest a helyzetüket?

– Tapasztalataink szerint irodai munkavállalót viszonylag egyszerűen találunk, de a fizikai dolgozók esetében sajnos nem vagyunk könnyű helyzetben. Legfőképp a képzettek körében, akik például targoncát, különböző eszközöket tudnak vezetni. Több fórumon hirdetünk, folyamatosan interjúztatunk. A repülőtéren külön kihívást jelent a rendszertelen munkavégzés: a hét 7 napján, 0–24 órában dolgozunk. A teherszállító járatok érkezése elég gyakran eltolódik, ami gyakori átszervezést igényel. A munkavállalók számára többletterhet jelent a beosztás kiszámíthatatlansága. Ez még a munkaerő megtartásában is hátrányt jelent. A felvételekbe bevontunk alvállalkozókat, munkaerő-kölcsönzőket is, és továbbra is számítunk diákmunkára.

– Milyen további fejlődési, fejlesztési lehetőségekben gondolkodnak?

– Amennyiben ez a mostani 50 százalékos forgalomnövekedés tartós marad, az indokolja a raktárbővítést. Ezzel összefüggésben a Budapest Airporttal egyeztetünk a további lehetőségekről.

 

Falus Tamás