„A piac folyamatos monitorozásával és az ügyfeleink igényeinek széles körű kiszolgálásával tudunk megfelelni a velünk szemben támasztott piaci elvárásoknak a gyógyszerszállítások területén is” – mondta lapunknak Szabó György ügyvezető igazgató, aki szerint a siker receptje egy olyan felkészült, ügyfélközpontú szakértő csapat, mint amilyen a Prevost Hungáriánál dolgozik.
– Miben tér el a gyógyszerszállítás a hagyományos termékek fuvarozásától?
– A hagyományos árukhoz képest a gyógyszerszállítás további speciális felkészültséget igényel úgy a gépjárműpark, mint a személyi állomány vagy a logisztikai folyamatok terén. A gyógyszerek fuvarozásához használt hűtős pótkocsiknak kifogástalan állapotban kell lenniük, valamint gyakran elvárás a GDP vagy a TAPA tanúsítvány az ügyfelek részéről. A megbízói igények ezen a területen is folyamatosan változnak, a partnerek egyre többet várnak el a szolgáltatóktól, legyen szó akár az említett tanúsítványok igényléséről, akár pedig a minőségi KPI mutatókról. Természetesen az őrzött parkolók használata, a precíz útvonaltervezés szempontjából is felkészültségre van szükség a személyi állomány részéről. Ahhoz, hogy a logisztikának ebben a szegmensében a piacon maradhassunk és vezető szerepet töltsünk be, kiemelten fontos, hogy a gépkocsivezetőink és az irodai operatív kollégáink is rendszeres képzéseket kapjanak mind a gyógyszerszállítással, mind a nagy áruértékű fuvarokkal kapcsolatos teendőkről, elvárásokról.
– Mióta szerepelnek szolgáltatási palettájukban az ilyen speciális szállítások?
– Pharma szállításokkal már több mint 10 éve foglalkozunk különböző megbízók részére. Ez a közúton történő légiáru-fuvarozás (air cargo road feeder services, RFS) üzletághoz hasonlóan speciális felépítményt, szakmai tudást kíván. A hosszú távú stratégiánk része, hogy olyan igényeket próbálunk kiszolgálni, ahol a hozzáadott érték, a magas minőség fontos. Mivel a pharma üzletág pont ilyen, jól passzol a szolgáltatásaink közé. Egész Európában jelen van a flottánk, és a megbízóink is több európai országból keresnek bennünket. Így a teljes hálózatunk területén végzünk gyógyszerszállítást, azaz nemcsak magyar export- vagy magyar importmunkák jöhetnek szóba, hanem akár egy belga–olasz vagy egy francia–bolgár fuvarfeladat is a profilunkba illik. A főtevékenységünknek számító air cargo RFS üzletágban is gyakran találnak meg partnereink gyógyszerszállítással. Igyekszünk őket teljes mértékben kiszolgálni, ezért is bővítjük a hűtős flottánkat, és emiatt csináltunk végig egy GDP-minősítési folyamatot, illetve vágtunk bele a CEIV Pharma projektbe is. Kifejezetten a gyógyszerszállításra egyelőre nincs külön üzletágunk a cégen belül, a megbízói kör növekedésével és az említett tanúsítvány megszerzésével viszont elképzelhetőnek tartom a jövőben egy ilyen üzletág kialakítását.
– Miért volt szükség a Prevost számára a BUD CEIV-tanúsítványra?
– Ez egy friss projekt, ami mellett tavaly határoztuk el magunkat. Több egyeztetésen vagyunk túl a IATA és a BUD Cargo City képviselőivel, és látva az aktuális piaci trendeket – a gyógyszerszállítás egyre nagyobb teret kap, egyre komolyabbak a minőségi elvárások az ügyfelek részéről is –, meggyőződésem, hogy egy ilyen tanúsítvány elengedhetetlen lesz a jövőben, amennyiben egy szolgáltató ebben a szegmensben szeretne érvényesülni. Rengeteg gyógyszer, vakcina érkezik légiáruként Európába, és gyakran előírás egy ilyen tanúsítvány megléte, hiszen ez globális standardokon alapuló szabályozás a teljes ellátási láncra vonatkozóan, beleértve a közúti részt is, ami pedig a mi profilunk. Tekintettel arra, hogy a közúti gyógyszeripari szállításban CEIV-tanúsítvánnyal egyelőre csak nagyon kevés fuvarozócég rendelkezik, ezzel ismét egy szűk, jól körülhatárolható réspiacon tudunk vezető szerepet betölteni.
– Az elmondottak szerint a gyógyszerfuvarozás egy külön „tudomány”, amibe csak felkészülten érdemes belekezdeni. Hogyan felelnek meg a szakmai kihívásoknak?
– Mindenféleképpen elengedhetetlen a piac folyamatos figyelése és ezzel párhuzamosan az ügyfeleink igényeinek széles körű kiszolgálása, mert csak így tudunk megfelelni a velünk szemben támasztott piaci elvárásoknak. Ehhez persze kell egy olyan felkészült, ügyfélközpontú szakértő csapat, mint amilyen a Prevost Hungáriánál dolgozik. Egy esetlegesen felmerülő ügyféligényt mindig megoldásközpontúan igyekszünk megközelíteni. A nagy partnereink gyakran egészen extrém feladatokkal találnak meg bennünket, amelyek egyrészt komoly kihívást jelentenek, másrészt nagyon izgalmasak is. Úgy gondolom, hogy éppen ebből az ügyfélorientált szemléletből és dolgozóink szakértelméből tudunk piaci előnyt kovácsolni a cégünk számára. Mindig igyekszünk tovább fejlődni, ügyfeleink igényeit egyre jobban megismerni és ehhez a cégen belüli tudásbázist, illetve eszközállományt hozzáigazítani.
– Miként érintette ezt a szakágat, illetve általában a társaságukat, hogy Nagy-Britannia az év elejétől hivatalosan is elhagyta az Európai Uniót?
– A Brexit is egy kihívást jelentett a szakma részére, amire fel kellett készülni. Ezt mi sikeresen hajtottuk végre, hiszen minden eddiginél több fuvarfeladatot végzünk a szigetország felé. Itt alapvetően az új helyzethez való alkalmazkodás, az új elvárások, szabályok pontos ismerete volt a kulcs. Mi erre készültünk, információt gyűjtöttünk, és igyekeztünk időben felkészülni a január 1-jétől fennálló új helyzetre. Ugyanígy kezeltük és kezeljük a szakmában már régóta meglévő munkaerőhiányt. Legjobb tudásunk szerint alkalmazkodunk ehhez a jelenséghez, és ennek megfelelően alakítjuk ki mind a napi operatív működésünket, mind a hosszú távú stratégiánkat. Azt gondolom, hogy a szakemberhiány egy olyan jellemzője a logisztikai ágazatnak (is), amivel együtt kell élniük a piaci szereplőknek. Megkerülhetetlen, de megoldható kihívás a szakmában dolgozók számára, amihez véleményem szerint mostanra már a többség sikerrel alkalmazkodott.
CÉGNÉVJEGY
A Prevost Hungária Kft. a francia–magyar kapcsolat jegyében született 1992-ben: tulajdonosa 7 év franciaországi lét és több százezer kamionos kilométer után alapította. A kezdetben speditőri tevékenységet és komplex logisztikai szolgáltatásokat kínáló vállalkozás a piaci koncentrációra profiltisztítással, célzott stratégiával reagált, és Magyarország EU-hoz csatlakozása óta a közúti fuvarozásra fókuszál. A társaság alapítása és folyamatos fejlődése sikeres nemzetközi együttműködés eredménye, és az azóta sokszorosára növekedett szervezetet ma is kifejezetten családias hangulat, a kkv-k lelkivilága jellemzi.