A kikötői szolgáltatások fejlesztése a bizonytalan helyzet kellős közepén

A kikötői szolgáltatások fejlesztése a bizonytalan helyzet kellős közepén

Talán nem meglepő, hogy 2020 negatív folyamatai a logisztikai-beszállítói lánc működésének teljesítményére jelentős mértékben hatottak. Egyfelől a világjárvány hatásai egyértelműen megmutatkoztak a forgalmat illetően, másfelől pedig már eleve a „kanyarban” volt egy gazdasági lassulás – hangoztatta a Szállítmányozás 2020 konferencián Borut Šemrl, a Koperi Kikötő magyarországi képviselője.

Borut Šemrl angol nyelvű előadása a NavigátorVilág youtube csatornáján ide kattintva megtekinthető!

Az év I–X. hónapját tekintve a Koperi Kikötő forgalma 15 százalékkal csökkent, ugyanakkor ez nem minden területet érintett egységesen.

A konténerüzletágban a volumen kezd visszatérni a korábbi szintre, remélik, hogy az év végére mindössze 1 százalékos lesz az éves visszaesés. Érdekesség, hogy a magyar konténerforgalom enyhe, közel 1 százalékos növekedést tudott felmutatni az elmúlt évhez képest, ami szintén bizakodásra adhat okot.

Mivel a világ gépjárműgyártása csökkent a járvány alatt, a kikötőben is legalább 13 százalékkal visszaesett az új autók forgalma. Ez a szám ugyanakkor egy kicsit jobb eredménynek tekinthető annál, mint ami a versenytársaknál (például Barcelonában, Antwerpenben vagy Valenciában) napvilágra került.

A folyékony ömlesztett áruk üzletága 21 százalékkal csökkent a Koperi Kikötőben a légi közlekedést érintő negatív folyamatok és rendelkezések miatt. Mindemellett visszaesés mutatkozott az acéltermékek terén is, ami annak köszönhető, hogy a járvány hatására jelentős mértékben visszaesett a globális acéltermelés teljesítménye. Az érvényben lévő európai uniós környezetvédelmi irányelvek miatt Koperben azzal számolnak, hogy az acél forgalma a jövőben is tartósan zuhanó marad.

A negatív folyamatok ellenére a kikötő arra számít, hogy fejlesztésekkel javítani tudja a szolgáltatásai színvonalát a közeljövőben: kapacitásnövelésbe, infrastruktúrába és felszerelésekbe fognak beruházni. Fontos, hogy mindenféle kapcsolódási pontot, így a közútit is saját maguk fejlesszék.

Ezenfelül bővíteniük kell a személyi állományt is. A kikötőnek az elmúlt években nagyon sok alvállalkozója volt, ám néhány hónappal ezelőtt úgy döntöttek, hogy inkább saját emberekkel dolgoznak. A kölcsönzött munkaerő egy részét is saját állományba vették, emellett folyamatos képzésekkel fejlesztik az alkalmazottak szaktudását.

A kikötő korszerűsítése terén mind a gépkocsi-, mind a konténerterminálra stratégiai fontosságúként tekintenek. Az utóbbi esetében a jövő év II. negyedévében biztosan befejezik a mólónál lévő rész bővítését, ami 24 830 négyzetméternyi pluszfelületet jelent. A kikötőrészen új darukat telepítenek, trélereket és dokkvontatókat helyeznek forgalomba, 2022-re pedig bővülni fog a raktározási terület. Emellett a tervekben szerepel a móló északi részének szélesítése, ennek köszönhetően meglehetősen nagy kapacitású teherhajók fogadása is lehetővé válik.

A vasúti kapacitás is növekedett az elmúlt időszakban: a múlt évben naponta átlagosan 24 hajót rakodtak le és fel, de a megnövekedett kapacitással ez a szám akár napi 32 hajó is lehet. A Car&RoRo terminál stratégiai fontosságú számukra, ehhez egy újabb terminált építettek ki, amelyen 4×700 méter hosszú vágányok állnak rendelkezésre. A parkolóhelyek számát pedig 6 ezerrel növelik meg, ami ugyancsak számottevő változásnak nevezhető.

Borut Šemrl hozzátette: a főkapu tehermentesítését szolgáló Sermini-kapu megnyitása érdekes lehet a magyar partnerek számára, sőt, készülőben van már a harmadik kapu, a Bertoki is. A kapacitásbővítéssel rugalmasabbak lesznek a szállítási lehetőségek, vagyis a konténerszállító teherautók gyorsabban meg tudnak érkezni a helyszínre.