Kézműves megoldások csapatmunkában – interjú Forgács Péterrel, a Metcosped közúti és konténeres szállítmányozási és logisztikai osztályának vezetőjével

Kézműves megoldások csapatmunkában – interjú Forgács Péterrel, a Metcosped közúti és konténeres szállítmányozási és logisztikai osztályának vezetőjével

Harmincéves a Metcosped száz százalékban magyar tulajdonú szállítmányozócég. Ugyan acél- és fémhulladék vasúti szállítmányozására alapították, néhány éve átalakult a megbízói kör, és mostanra már jellemzően a nemzetközi és belföldi közúti szállítmányozásban és mellette a CFR- vagy CPT-paritáson Európába érkező, szárazföldi konténeres forgalom európai disztribúciójában lettek érdekeltek. Idén, a sajátos járványhelyzetben ráadásul újabb fordulóponthoz érkeztek: jelenleg éppen az utóbbi tevékenység viszi a vállán az előzőt is.

– Hogyan kapcsolódik össze a közúti és konténeres forgalom a társaság tevékenységében?

– Jellemzően normál kereskedelmi árukat szállítmányozunk közúton és konténerekben, de adott esetben – megbízói igényre – minden mással is foglalkozunk, akár légi és vízi megoldásokat is bevonva, beleértve raktárlogisztikai feladatokat is, hiszen széleskörűek a tapasztalataink, és kiterjedt a kapcsolatrendszerünk. A közúti és konténeres osztályon szorosan együttműködve dolgozunk, fizikailag is egy légtérben, hiszen kiegészíti egymást a két üzletág, némi vasúti előfutással megfűszerezve. Akármelyik kikötőbe vagy vasúti terminálra érkeznek a konténerek, beszállítjuk megbízónk magyarországi elosztóközpontjába, és onnan nagyrészt közúti fuvareszközökkel osztjuk szét azokat Európa-szerte.

– Miközben eredetileg vasúti szállítmányozásra alakult a cég…

– Pár évvel ezelőtt az acélhulladékpiac is kezdett centralizálódni, szűkülni, emiatt sejtettük, hogy a cégünk nem lesz elég az új piacon részt vevő nagyvállalatok kényének-kedvének, így volt időnk felkészülni ezen árbevételünk kiesésének pótlására. Mindaddig kevesebb figyelmet fordítottunk az Európán kívülről érkező árumennyiségekre, de a talpon maradás érdekében ezt a tevékenységünket kezdtük el fejleszteni. Folyamatosan kerestük az új megbízókat, megbízásokat, és szívós csapatmunkával meg is találtuk a lehetőséget. A kínai konténerforgalmat lépésről lépésre, mondhatni ajánlásról ajánlásra építettük fel. Kénytelenek voltunk átalakulni, a szakembereket is a vasúti ismeretekről átképezni közutasnak, a forgalmak növekedésével pedig bővítettük is a létszámot, most éppen 16 főre. Büszkék vagyunk, hogy még a mostani járványidőszakban is vettünk fel új kollégákat, annyi a megbízásunk.

– Jellemzően melyik területen a kettő közül?

– A közúti csapatunk az első félévben a tavalyi árbevételi szintet hozta, a második félévben is mindössze 5 százalékkal esett vissza a forgalma a járványhelyzet ellenére. Azonban az e-kereskedelem térnyerése révén megélénkülő konténerforgalmunk bőven kompenzálja e hiányt: az I–VIII. hónapokban 50 százalékkal nőtt a szintje a tavalyihoz képest! És még be sem fejeztük az évet, tehát ez még bővülhet a karácsonyi szezonban, erre számítunk. Pillanatnyilag az árbevételünk 65 százalékát adja a konténeres üzletág, 33 százalékot a közút, a maradék 2 százalékot pedig a vasút.

– Mi történt a hagyományos közúti forgalmaikkal?

– A tavaszi korlátozások idején még nőttek is a szállítandó mennyiségek, feltehetőleg a készletfelhalmozás okán, a kollégák – természetesen otthoni távmunkában – legalábbis alig győzték felvenni a megrendeléseket és megszervezni a fuvarokat. A júniusi nyitás óta minimálisan csökkentek a megbízásaink a tavalyi évhez képest, miután valószínűleg a gazdaság lassulása folytán – óvatosabban költekeztek az emberek – a megbízóinknál kitartottak a készletek, így kevesebb lett az alapanyag-megrendelés.

– Olajozottan tudták bevezetni a home office-t?

– Tavasszal ügyvezetői döntésre mindenki otthonról dolgozott, a megfelelő informatikai kapcsolatok kiépítése mellett. Ez nagyjából két hónapig működött így, majd amikor már újra lehetett, a kollégák többsége saját döntésre inkább bejárt. Eleinte csak csoportokra osztva, kik az egyik napon, kik a másikon, de szépen lassan mindenki visszatért. Természetesen figyeltünk egymásra, próbáltuk tartani a távolságot egymástól, folyamatosan fertőtlenítettünk, kisebb létszámban töltöttük meg az ebédlőnket is. De egész egyszerűen mi csapatban dolgozunk hatékonyan, egymást segítjük, egészítjük ki állandóan, nagyon fontos számunkra a munkafolyamatokban és a munkatársi kapcsolatokban is a családias légkör, a komfortos munkakörülmények. Ez otthonról, különböző csevegőprogramokon keresztül kommunikálva nem igazán vált be. Vannak idősebb kollégák, akik otthon érzik magukat nagyobb biztonságban, ezt a cég maximálisan támogatja, de mindenki más az irodában dolgozik jelenleg is. Hozzáteszem: a Metcosped személyre szabott, segítőkész ügyfélkezeléssel támogatott, megbízóbarát megoldásokat kínál, a partnereinknek adott esetben ez akár fontosabb is, mint az ár – ezért mi is ebben a „kézműves” szellemben dolgozunk.

– Mennyire állandó az ügyfélkörük?

– Mondhatni, hogy állandó. Nyilván vannak, akik lemorzsolódnak, és mindig vannak újak, akik jönnek, aminek mindig nagyon örülünk. Inkább a közúton jellemzőek olyan kisebb cégek, amelyek az árra hivatkozva eltűnnek, aztán az előbb részletezett, személyre szabott szolgáltatás miatt egy rövid idő elteltével visszajönnek. Az alvállalkozói kör stabilitása érdekesebb kérdés az általános kapacitáshiány okán, különösen megbízható fuvarozóból van egyre kevesebb. A Metcosped Kft. a 30 éves fennállása alatt sosem késett ezen számlák kifizetésével egy napot sem, így is segítve egy megbízható, jól működő alvállalkozói kör kialakulását. Most a járvány idején egyre több új, remélhetőleg hosszú távú ilyen szerződésünk alakult. Igyekszünk elsősorban magyar alvállalkozókkal dolgoztatni, de sajnos vannak olyan viszonylataink, amelyekre nem találtunk megbízhatóan teljesítő hazai partnert, ott nagy körültekintéssel, de kénytelenek voltunk külföldi alvállalkozóval szerződést kötni.

– Milyen tervekkel készülnek 2021-re?

– A megállíthatatlan digitalizáció jegyében számos partnerünknél próbáljuk elérni, hogy papírok postázása, érkeztetése és tárolása helyett végre elfogadják az elektronikus dokumentumokat. Ha bármikor bárki kéri, be tudjuk mutatni, el tudjuk juttatni az eredeti példányokat, de alapjáraton, a napi ügymenetben ez már törvényileg sem szükséges. Az IT-rendszerünket folyamatosan fejlesztjük, a legmodernebb számítástechnikai rendszerrel igyekszünk dolgozni. Jövőre szeretnénk elindítani az új honlapunkat is, ennek utolsó simításait éppen most végezzük. Hagyományos szállítmányozóként, a személyes kapcsolatok híveiként a munkatársaink arccal jelennek majd meg a piacon, egységes portfólióban. Emellett tervezünk a közösségi média felületein is aktívan jelen lenni.

 

Névjegy

Forgács Péter a Hunfalvy János Külkereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskolába járt. Érettségi után ott szerzett két szakmát: szállítmányozási és logisztikai menedzserit, mellette pedig egy külkereskedelmi üzletkötőit. 2007-ben pályakezdőként került a Metcospedhez. Végigjárva a ranglétrát, öt év elteltével lett csoportvezető, 2016 óta a közúti és konténeres osztály élén áll.

 

Cégnévjegy

A Metcosped Kft. 1990-ben alakult a korábbi fémkereskedelemmel foglalkozó Metalimpex Külkereskedelmi Vállalat szállítmányozási osztályának átszervezéséből. 1991-ben magyar magánszemélyek nagyon kedvező névértéken kivásárolták a Metalimpex 50 százalékos tulajdoni hányadát. Az indulásban sokat segítettek a már meglévő acélipari megbízók és a szakmában több évtizedes gyakorlattal rendelkező munkatársak. Ez a meglévő alap biztosította a cég eredményes működését és fejlődését, hogy idővel már a vegyiparban, az építőiparban és egyéb területeken is jelentős szerepet töltsenek be. Az éves forgalom 2019-ben kis híján 1,8 milliárd forint volt. Az alapítók cégkultúráját követve számukra első a tisztesség és megbízhatóság. A társaság szinte a megalakulása óta tagja a Magyar Szállítmányozók és Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének, a Magyar Külgazdasági Szövetségnek, valamint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarának.

 

Varga Violetta