A londoni székhelyű Heavy Lift & Project Forwarding International (HLPFI) szaklap a 2020-as Év Projektlogisztikai Szolgáltatójává választotta a DHL Global Forwarding Industrial Projects csapatát. Ennek apropójából kérdeztük Arany-Szabó Viktort, a DHL Global Forwarding ipari projektek tervezéséért és kivitelezéséért felelős vezetőjét Magyarországon és a közép-kelet-európai térségben.
– Milyen jelentősége van ennek az elismerésnek a munkájuk szempontjából?
– Két dolog miatt is nagyon fontos ez a díj számunkra. Az első az, hogy az HLPFI szavazásán a tengeri és közúti közreműködők szavazatai alapján kaptuk meg a díjat. Ebben a magyarországi csapatnak is jelentős része van, az elmúlt szezont nézve, amikor 8 charterhajónk is volt. Szerintem nagyon nagy dolog egy ilyen elismerés, mert az ügyfeleink immáron nemcsak a megbízásaikkal, hanem más módon is mellénk álltak. Ez egy fontos visszajelzés az általunk nyújtott szolgáltatások színvonaláról és az ügyfelek elégedettségéről. A díjat első alkalommal nyertük el, ami szintén növeli az értékét a szemünkben.
– Volt már részük hasonló elismerésben?
– A Deutsche Post DHL a Country of the Year és regionális Best Team címekkel, a mi üzletágunk esetében a Best Industrial Projects Team Europe kitüntetéssel minden évben díjazza a leányvállalatait, és ezen a téren is sikerült már szert tennünk néhány elismerésre. 2016-ban mi lettünk a vállalaton belül a legjobb DHL Global Forwarding csapat. 2018-ban és 2019-ben a II. helyet, míg 2017-ben és 2020-ban a III. helyet sikerült megszereznem a csapatommal a Best Industrial Projects Team Europe kategóriában. Véleményem szerint ez egy fontos jelzés Magyarország számára, hogy egy tengernélküli kis országnak is lehetnek nagy húzásai.
– Milyen megbízásokkal keresik a társaságot az ügyfelek?
– Az ügyfeleink igényei elég széles körűek, emiatt az általános és teljes körű szállítások mellett túlméretes szállítmányok fuvarozásával is foglalkozunk. Ez a DHL Global Forwardingon belül az Ipari Projekt (IP, Industrial Project) üzletágat jelenti, ami egy kicsit speciális szegmens, hiszen alaposan meg kell tervezni, hogy egy adott szállítmány milyen úton-módon jut el a megrendelőhöz. A DHL alapvetően úgynevezett one-stop-shop szolgáltatásokat nyújt, tehát nálunk egy kézben mindenre találnak megoldást a megrendelők. Éppen ezért a tervdokumentációk szállításától kezdve a konténereken át egészen a túlméretes szállítmányokig mindennel foglalkozunk. Szállítunk uszályon, charterhajón, charterrepülőgépen is. Az expressz légi charterszolgáltatásokat általában az autóipar veszi igénybe, de bárkinek biztosítani tudjuk a vámügyintézést, a különféle okmányok kezelését. A csapatunk tehát teljes körű szolgáltatásokat tud nyújtani.
– Milyen tapasztalatokra tettek szert a túlméretes szállítmányok terén?
– Szerencsére elég széles körű tapasztalataink vannak, számos projektet kiviteleztünk 2011 óta, amióta a magyarországi részlegünk megalakult. Akkor a DHL Global Forwarding egy fejvadász cég segítségével kereste az ideális jelölteket, és végül engem ért a megtiszteltetés, hogy építsem ki ezt az üzletágat. Ennek szellemében dolgoztam az elmúlt 9–10 évben. Ez idő alatt nagyon komoly referenciákra tettünk szert a tengeri, folyami, közúti és légi szállítások terén. Részt vettünk magyarországi, észtországi, koszovói, angliai, franciaországi és korzikai energetikai beruházásokhoz történő transzformátor, valamint az ilyen eszközök alapra történő állításához szükséges eszközök szállításában. Büszkék vagyunk rá, hogy az elmúlt néhány év alatt rengeteg mobil és statikus erőművet szállítottunk el charterhajókkal a világ minden kontinensére, de szolgáltattunk az olaj- és gázipari szektor részére is. Volt rá példa, hogy megbíztak bennünket fúrótornyok szállításával a Közel-Keletre, illetve lehetőségünk volt lakótáborok szállítására is Oroszország északi-sarki területeire.
– Ezek Magyarországról külföldre irányuló szállítások voltak?
– Többnyire igen, de fontos megjegyezni, hogy a közép-kelet-európai régióban is aktívak vagyunk: a környező országokban is jelen vagyunk ilyen jellegű szolgáltatásokkal. Számunkra ez több mint hivatás. Nagyon szeretjük azokat a munkákat is, amikor kikötői darukat vagy hatalmas bányagépeket kell elvinni próbaszerelésre, és miután jóváhagyták, a rendeltetési helyre el kell őket szállítani. Nagyon jó érzés az is, amikor kkv-knak oldjuk meg a szállítási feladatait, és ezzel segítjük őket a munkájukban. Az egyik legjelentősebb ilyen feladatunk az volt, amikor az Atlanta Falcon NFL csapat új stadionja előtt álló sólyomszobrot – Szőke Gábor Miklós alkotását – kellett leszállítanunk. Volt szerencsénk a Grosics-Párduc szoborhoz is, amit szintén mi mozgattunk Szegedre.
– Mennyire jellemző, hogy részt vesznek infrastruktúrafejlesztésekben?
– Előfordult már globálisan, itthon nem. Vannak olyan megbízóink, akiknek metró alagútfúró berendezéseket szoktunk szállítani. Egy ilyen megrendelés megvalósítása függ a projekt nagyságától és a feladási, valamint a rendeltetési helyszínektől, mert ez határozza meg a szállítási módot is. Az ilyen jellegű infrastruktúrafejlesztésben való részvétel tehát pár hét vagy akár több hónap is lehet a tervezés szempontjából. A megvalósítás pedig számos körülmény függvénye.
– Milyen biztonsági előírásoknak kell megfelelniük?
– Egy szerződéskötés csak egy többkörös megvalósíthatósági tanulmány után jöhet létre, tehát pusztán már ez a fázis is rengeteg munkát ad a csapatnak. Amikor pedig a projekt megvalósíthatósági szakaszba kerül, akkor nagyon sok tervezésre is szükség van. Kockázatelemzést kell végezni, és szigorú munkavédelmi előírásokat kell alkalmazni. A végrehajtásnak is pontosnak és precíznek kell lennie. Vigyázunk minden munkatársunkra és alvállalkozónkra, a környezetünkre és a vagyontárgyakra. Az egészségügyi és biztonsági irányelvek betartása az egyik legfontosabb szempont az IP csapat munkájában.
– Mely projektet emelne ki a közelmúltból?
– Több is van, mindegyik más miatt emlékezetes. Legutóbb például Puerto Ricóban utat és felhajtót kellett építenünk, hogy teljesíteni tudjuk a szállítási kötelezettségünket. Volt arra is példa, hogy Nigériában kalózok szállták meg a charterhajónkat, és intézkedéseket kellett foganatosítani a legénység életének megóvása érdekében. Szükség volt a megbízónk árujának védelmére is, de szerencsére sikerült véghezvinni. Egy jemeni megbízatásnál is kiemelten nehéz dolgunk volt a háború miatt, ezért teljes biztonsági védelmet kellett megszervezni a behajózással és a lerakodással együtt.
– Milyennek látja a jelenlegi piaci trendeket? Milyen várakozásaik vannak 2021-re?
– Azt látni kell, hogy az idei évet két dolog sújtja. Az egyik, hogy a nagy, nemzetközi olajipari beruházások már nagyjából 1,5 éve exponenciálisan csökkenő tendenciát mutatnak. Ami most ezt az iparágat húzza, az a szélenergia, illetve a megújuló energiaforrások. Észak-Európában rengeteg szélpark létesül, nálunk sajnos nincsenek ilyen beruházások. A másik nyilvánvalóan a világjárvány, ami miatt ebben az évben elmaradtunk a terveinktől, de szerintem ezzel nem vagyunk egyedül. Ettől függetlenül pozitív szaldóval zárjuk az évet, és nincs okunk panaszra, mert a vállalat számít ránk, és értékeli a teljesítményünket. Mi pedig sokat dolgozunk azon az ügyfeleinkkel, hogy jövőre megvalósuljanak a szerződéseik, és készen állunk arra, hogy megoldjuk a szállítási feladataikat. Nem mondom azt, hogy fényes a jövő, azonban ha előre tekintek 2021-re, 2020-hoz képest mindenképpen pozitív kilátásaink vannak.
Névjegy
Arany-Szabó Viktor 2002-ben a Külkereskedelmi Főiskolán nemzetközi üzletfejlesztőként, majd 2005-ben a Pécsi Tudományegyetemen vezetési tanácsadóként diplomázott. Pályáját a Multicontnál kezdte mint tengeri szállítmányozó, majd előbb a GEFCO Hungariához, 2008-ban pedig a GEODIS Calberson Hungariához igazolt, itt már tengeri és projektcargo specialista pozícióba. 2011 óta a DHL Globál Szállítmányozási Kft. ipariprojekt-menedzsere, emellett 2018-tól a magyar vállalat ipariprojekt-igazgatója, egyben vezeti a cégcsoport ezen üzletágának közép-kelet-európai regionális kompetenciaközpontját.
Aranyi Péter