„Jó eredményekkel és volumennövekedéssel zártuk az I–III. negyedévet” – interjú Kondor Dáviddal, a Gebrüder Weiss tengeri és légi divíziójának magyarországi vezetőjével

„Jó eredményekkel és volumennövekedéssel zártuk az I–III. negyedévet” – interjú Kondor Dáviddal, a Gebrüder Weiss tengeri és légi divíziójának magyarországi vezetőjével

A Gebrüder Weiss hazai tengeri és légi divíziója a legjobbat hozta ki a koronavírus-helyzetből, ami jól összekovácsolta a csapatot. A részleg élére néhány hónappal ezelőtt kinevezett Kondor Dávid és vezetőtársai célja, hogy a nem termelékeny tevékenységek elengedésével és a cég jövőbeni hatékony működését biztosító intézkedéscsomag elemeinek következetes végrehajtásával álljanak készen ügyfeleik magas színvonalú kiszolgálására. „A jövő évben nincs más dolgunk, csak folytatni, amit idén elkezdtünk” – fogalmazott lapunknak a divízióvezető.

– Milyen a légi és a tengeri szállítmányozás helyzete a világjárvány sújtotta világban, illetve itthon?

– Nem lehet általános helyzetképről beszélni, illetve amit ma mondunk, az lehet, hogy holnap már nem lesz igaz. A vírus ellátási láncokra gyakorolt hatása hasonlatos ahhoz, amikor egy edényben vizet akarunk szállítani: a hullámok és a víztömeg egyik faltól a másikig csapódik, és nagyon nehezen nyeri vissza a folyadék a nyugalmi állapotát. Mivel a világot különböző időpontokban sújtotta és sújtja a vírus okozta gazdasági bezárkózás vagy éppen kinyitás, úgy a globális ellátási láncok is ennek megfelelően működnek vagy akadoznak. A mi feladatunk ezeknek az ingadozásoknak gátat szabni és a hullámokat megtörni. A mindennapi döntéseinket annak jegyében hozzuk meg, hogy egy ilyen változékony piaci környezetben a kollégáink és szervezetünk, valamint ügyfeleink is biztos kapaszkodókkal rendelkezzenek. A Gebrüder Weiss nemzetközi szinten is stabilan és nyugodtan kezelte a kialakult helyzetet. Megalapozott döntésekkel dolgoztuk ki a társaság számára szükséges stabilizáló intézkedéseket, szem előtt tartva az ügyféligényeket. Bátran kijelenthetem, hogy kihoztuk a helyzetből a legjobbat, és nagyon sok partnerünknek tudtunk segíteni akár működésbeli vészhelyzetekben is, cégcsoportszinten. A járvány első hullámában sok cég kezdett importálni egészségügyi felszereléseket (maszkokat, gumikesztyűket, lélegeztetőgépeket), amiket gyorsan és dinamikusan kellett beszállítani, elfogadható árszint mellett. A légi fuvardíjak szinte óránként emelkedtek, illetve a kínai hatóságok folyamatosan szigorították az ezen termékek elszállítására vonatkozó feltételrendszert. Az ügyfeleink visszajelzése alapján ebben a kritikus időszakban is tudtunk számukra jó megoldásokat kínálni. Továbbá azoknak a partnereinknek is segítséget tudtunk nyújtani, akik a normál ügymenetüket szerették volna a körülményekhez képest a legjobban fenntartani.

– A légi területen mik a főbb kihívások?

– A légi szállítmányozásban hatalmas kapacitáskiesés nehezíti a gyors szállításokat: a légitársaságok utasszállító flottájának nagy része a földön parkol, a rendelkezésre álló maradék cargokapacitás messze nem elegendő a sérült ellátási láncok okozta igényre. A Gebrüder Weiss megoldásként charter cargojáratokat szervezett, sok esetben utasszállító gépek utasterében is juttattunk el árukat a rendeltetési helyükre. A nyár folyamán sikerült légitársasági megállapodásokkal közel normál működést elérni. Igaz, a „szokásosnál” jóval magasabb díjszint állandósult a piacon, sokkal több a felmerülő kihívás és esetleges késés, de ezek hatását szakértő kollégáink segítségével a körülményekhez képest minimalizáljuk. Ügyfeleink visszajelzései alapján a Gebrüder Weiss-től stabil és kiszámítható szolgáltatást kapnak, váratlan helyzetekben pedig erőt és energiát nem sajnálva segítenek operációs kollégáink a megoldásban. Bármikor változhat a légi áruszállítás helyzete; például egyre többet hallani, hogy amennyiben a koronavírus elleni vakcina globális terítése elkezdődik, kb. 8 ezer Boeing 747-es freighter kapacitására lesz szükség.

– …és a tengeren?

– A tengeri szállítmányozásban nem volt ennyire kritikus a helyzet, egészen mostanáig. A hajóstársaságok kapacitásokat vontak ki a piacról, ami komoly árfelhajtó hatással bír. Ennél is nagyobb kihívás a helyhiány, leginkább az Ázsia–Európa reláción. Csak nagy körültekintéssel fogadunk el minden megkeresést és megbízást partnereinktől, és igyekszünk a körülményekhez képest stabil működést biztosítani. Folyamatos kapcsolatban vagyunk alvállalkozóinkkal, és igyekszünk segíteni egymás működését. Megfelelő előrejelzésekért cserébe megkapjuk a szolgáltatásbéli támogatást, s egy ilyen felállásban jelentős volumennövekedést tudtunk realizálni mind import-, mind exportterületen. A tengeri gyűjtőszállítmányozási ágazatunk eddig is nagyon jól működött, és ezt tovább tudtuk javítani. Említést érdemel, hogy ez évtől aktívan bevontuk a szolgáltatási portfóliónkba a vasúti szállítmányozást Kína és Európa között. Jó döntés volt ez, ugyanis az akadozó légi és tengeri módozatok közepette sok ügyfelünknek tudtunk segíteni vasúti LCL (gyűjtő) és FCL (40 lábas teljes konténeres) rendszerben is. Beszéljünk akár a tengeri, akár a légi vagy vasúti ágazatunkról, a kollégáim elszántsága, profizmusa és ügyfélorientáltsága nélkül sehol nem lennénk. Fontosnak tartom, hogy a csapatunk minden tagja tudatában legyen a szervezeten belüli fontosságával, lássák a munkájuk értelmét és célját.

– Nagyjából a járvány magyarországi megjelenésével egy időben vette át e terület vezetését. Miként birkózik meg a feladatokkal?

– Ha egyszer sok időm lesz, biztosan írni fogok erről egy könyvet. A pályám elején, a 2008-as gazdasági válságban voltam új tagja egy szervezetnek tagként. Most vezetőként egy hatványozott, mégis nagyon hasonló helyzetben találtam magam. Nagy kihívás volt számomra az indulás: új cégkörnyezet, új emberek, rendszerek, felépítés, működés, szokások – mindez egy soha nem látott piaci környezetben. A közvetlen vezetőtársaimmal és kollégáimmal nagyon gyorsan tisztáztuk, hogy csak akkor van esélyünk, ha megbízunk egymásban. Ezt sikerült is megvalósítani, s a kialakult helyzet igen jól össze is kovácsolt bennünket. Az alapok jók voltak: egy stabil, jól összeszokott, szakértő csapat fogadott. A Gebrüder Weiss több évszázados múltja és jövőbe mutató megoldásai az ellátásilánc-menedzsment és IT területén kiváló kombinációt adnak. Komoly kihívás volt, hogy a kijárási korlátozással párhuzamosan kollégáink védelmében a teljes működést alkalmassá tegyük az otthoni munkavégzésre. Ezt napok alatt sikerült megvalósítani, mindenki erőfeszítésével, és onnantól csak minimálisan volt szükség irodai jelenlétre. Mindeközben már megfogalmaztunk egy intézkedéscsomagot a fejlesztés jegyében, amitől azt reméltük, hogy az irodánk eredményesebben tud működni. Itt a belső könyvelési folyamatoktól az értékesítési és ügyfél-kapcsolattartási tevékenységekig a működés minden aspektusát érintettük. Úgy döntöttünk, hogy ezeket a fejlesztéseket folytatjuk, bárhogy is alakuljon a vírushelyzet. Jól tettük, mert az a nagyjából 50 fejlesztési pont nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy hihetetlen jó eredményekkel és volumennövekedéssel zárjuk az I–III. negyedévet. E fejlesztési pontok állapotát vizsgáljuk rendszeresen, bevonva minden kollégát a megvalósítás menetébe. Sok energiát áldoztunk a digitalizáció oltárán, de cserébe most már papírmentesen tudunk dolgozni, és bárki képes akár hosszabb távon, teljes mértékben home office-ban ellátni a feladatait. Ide kapcsolódik az e-számlázási rendszerünk aktív használata akár alvállalkozói, akár ügyféloldalon. Csökkentettük a belső adminisztrációs terheket, fejlesztettük a beszerzési és árazási stratégiánkat. Célunk, hogy kiirtsunk minden nem produktív tevékenységet; ezt a folyamatot a vírushelyzet felgyorsította. Akkor leszünk eredményesek, ha mindenki kiveszi a részét a feladatokból és fejlesztésekből. Sok esetben az elején pluszenergiákat kell befektetni, de erre érdemes áldozni a rövid vagy középtávú hozam, a cég működésének hatékonyabbá tétele és a versenyképességünk további javítása érdekében.

– A Gebrüder Weiss milyen további válaszokat ad a szakterületet érintő kihívásokra?

– Gyorsan realizáltuk, hogy a korábbi megszokott rendszerek, körülmények és a „sablonválaszok” nem elegendőek, nem is életképesek. Minden ügyféligényt egyedileg elemzünk, és kérjük partnereinket, hogy legyenek transzparensek felénk. Ha megértjük az ő működésüket és döntési mechanizmusaikat, akkor könnyebben találunk számukra jó megoldásokat. Mindenki más kihívásokkal néz szembe. Van, akinek tele a raktára, és késleltetni szeretné az árubeérkezéseket. Van, aki örül, hogy a megrendelője végre rendel, és egy napon belül ki akarja szolgálni. Bármely esetről is beszéljünk, igyekszünk megérteni, hogy mi a feladat és kihívás ügyfeleink ellátási láncában, és arra adjuk a konkrét megoldást. Légi fronton a Gebrüder Weiss-nek nagyon erős lába a bécsi lokáció. Sok szerződött konszolidációs kapacitás landol itt vagy indul innen, és köszönhetően a remek közúti hálózatnak gyorsan tudjuk teljesíteni az elő- vagy utófutásokat. Ugyanakkor egyre jobban szeretnénk fókuszálni a budapesti repülőtér használatára. Ez exportban már kiválóan működik, az ázsiai és amerikai irodáinkkal pedig azon dolgozunk, hogy importban is legyen egy második megoldáscsomagunk. A vasút kapcsán főleg gyűjtőben nagyon kedvelt ügyfeleinknek a direkt budapesti érkezés. Ez teljes konténerek esetében is elérhető, ami által a körülbelül 3 hetes tranzitidő sem irreális. Tengeri fronton a több lábon állás most nagy segítségünkre van, a hajóstársaságokkal való jó személyes kapcsolatunk óriási előny. Alvállalkozóink tudhatják, hogy a Gebrüder Weiss stabil háttere, növekvő hálózata és volumene jó partnerré tesz bennünket.

– Hogyan teljesített a cég a pandémia hónapjai alatt?

– Európai szinten bőven a várakozásokon felül teljesít a Gebrüder Weiss légi, vasúti és tengeri ágazata is. Az egyszerű és hatékony szervezet adta rugalmasság és agilitás csak előnyünkre vált, és bőven felülmúltuk az idei évre kitűzött célokat. Ugyanez igaz a magyar légi, vasúti és tengeri divízióra is: a teljesítményünk már augusztusra elérte a 2019-es egész éves szintet. A cégcsoport folyamatosan fejlődik: a pandémiás helyzet ellenére saját kirendeltségekkel bővült a GW család, többek között Koreában, Ausztráliában, Malajziában vagy Lengyelországban is.

– Milyen tervekkel indulnak a IV. negyedévnek? És megfogalmazták-e már a jövő évi elképzeléseket?

– Ágazatunk elsőként érzi meg a helyi és világgazdaság pozitív vagy negatív trendjeit. Jó érzéssel tölt el, hogy a csapatunk motivált, a jó eredményeknek köszönhetően azon gondolkodhatunk, hogy mit és hogyan fejlesszünk, miként invesztáljunk a jövőnkbe. Továbbra is a megfontolt, átgondolt és célravezető elképzeléseket szeretnénk megvalósítani, tovább javítva a gyorsaságot, rugalmasságot és hatékonyságot. Egészséges ügyfélportfólióval rendelkezünk, amelynek köszönhetően a munkánk stabil. A Gebrüder Weiss sok vállalat tudatában úgy él, mint közúti szállítmányozó, logisztikai szolgáltató, látják a narancssárga kamionokat, amelyekből egyre több van, vagy a „GW-s furgonokat”, amelyek a házhoz szállításkor jelennek meg valaki lakásánál. Kevesebben tudják, hogy van egy ütőképes légi, vasúti és tengeri portfóliónk is. Célunk a központi értékesítési csapattal a már meglévő és jól bejáratott kapcsolatokat kiterjeszteni a tengerentúli vonalakra is, „kihasználni” és öregbíteni a Gebrüder Weiss kiváló hírnevét. A jövő évben nincs más dolgunk, csak folytatni, amit idén elkezdtünk – és biztosak vagyunk a sikerben. Hamarosan egy új, komplex online IT-platformmal igyekszünk ügyfeleink előtt még átláthatóbban tevékenykedni a kommunikációk és fuvarszervezések, dokumentációk, riportálások és rendelések tekintetében. Előttünk áll még a tengeri és légi szállítmányok kezelését, nyomon követését, számlázását és a külföldi irodáinkkal való kapcsolattartást biztosító Transport Management System (TMS) rendszer fejlesztése, ami nagy ugrás lesz a hatékonyságunk növelésében, és ami jelentősen hozzájárul majd ahhoz, hogy a költségeinket még inkább kordában tudjuk tartani. A vállalatcsoport új tagjait pedig be kell vonni a GW család hétköznapi életébe, ami egy nagyszerű kihívás.

 

NÉVJEGY

Kondor Dávid a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Karán diplomázott. Már a tanulmányai idején elhelyezkedett az első munkahelyén, egy nemzetközi szállítmányozó és logisztikai vállalatnál, először részmunkaidőben. Nagyon tetszett neki az iparág mozgalmassága, változatossága és a globális tevékenység sokszínűsége – olyannyira, hogy mellék-szakirányként a szállítmányozás és logisztika terület felé ment el, és ebben a témában is írta a szakdolgozatát. A munkában az egyetem kifutásával párhuzamosan nőtt a mennyiség és a felelősség is. A légi és tengeri ágazatok operációs, árazási és üzletfejlesztési területeiben vett részt, majd az így megszerzett tudással támogatta az értékesítést, végül 8 éven át vezette az üzletfejlesztési csapatot. Egy nagyon sikeres szervezetben, a kiváló vezetői gárda tagjaként kivételes eredményeket értek el. 2019 végén úgy érezte, hogy némi változásra, feltöltődésre és friss légkörre van szüksége. Különleges kihívásokkal teli időszakban, 2020 márciusában vette át a Gebrüder Weiss magyarországi tengeri és légi divíziójának vezetését.

 

myGW: DIGITÁLIS ÜGYFÉLPORTÁL

A Gebrüder Weiss új, digitális ügyfélportálja, a myGW jelenleg Ausztriában, Németországban, Svájcban, Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában áll rendelkezésre. A myGW-vel a Gebrüder Weiss valamennyi szolgáltatásához egyszerű, bármikor elérhető hozzáférést biztosít ügyfeleinek. A portálon keresztül a logisztikai szolgáltatóval folytatott teljes kommunikáció mostantól online is lebonyolítható. A felületet a tesztfolyamatban részt vevő ügyfelek már 2020 tavasza óta sikeresen használják. A vállalat a szolgáltatás további országokra történő kiterjesztését is tervezi.