Széleskörű lefedettség, átfogó portfólió és rugalmas működés jellemzik a DHL márkát. A vállalatcsoport légi és tengeri szállítmányozási üzletága 2019-ben sikeres évet zárt Magyarországon: az elmúlt három évet tekintve tavaly érték el a legjobb adózás előtti eredményt. Oláh Zsolt válaszolt lapunknak a jelenünk helyzetértékelését firtató kérdéseire.
– Milyen külső és belső sikertényezők járultak hozzá a tavalyi eredményes évükhöz?
– Az alaptevékenységünk mellett a korábbi években dinamikusan fejlődtek egyéb szolgáltatásaink is. 2019-ben a túlsúlyos és túlméretes berendezések, eszközök szállításával foglalkozó ipari projekt (IP) részlegünk forgalma növekedett jelentősen, illetve bővült a Control Tower jellegű feladatokat is ellátó LLP csapatunk, többéves tapasztalatuknak köszönhetően a régióból több üzletet is áthelyeztek Magyarországra. Megemlíteném még a vasúti szolgáltatásunkat és az önálló vámtevékenységünket, amelyet egyre nagyobb számban vesznek igénybe az ügyfelek. A sikeres működés a magas szakmai színvonalon biztosított szolgáltatásnak, továbbá az ügyfeleink és cégünk iránt elkötelezett, szakmailag felkészült csapatunknak köszönhető.
– Hogyan hat a járványhelyzet a nemzetközi áruszállításra és az Önök működésére?
– A kínai holdújév után kibontakozó járvány miatt már nem álltak helyre a korábbi években megszokott módon a piaci feltételek és igények, lezárások és védekezési intézkedések léptek életbe. Az emberek mozgását korlátozó rendelkezések hatására a légitársaságok egyre több utasszállító járatot töröltek, így jelentős kapacitás esett ki a piacról, és a cargogépek is földre kényszerültek. A légi teheráru-kapacitás valamennyi kereskedelmi vonalon kétszámjegyű, 31–35 százalékos csökkenést szenvedett el az elmúlt időszakban. A légi fuvarkapacitás drasztikus szűkülése folyamatos díjnövekedést vont maga után. Ma már úgy látjuk, hogy hamarosan egy magasabb díjszinten stabilizálódhatnak a légi fuvarköltségek. A légitársaságok is kényszerhelyzetbe kerültek, több, alapvetően személyszállításra szakosodott vállalat alakítja át utasszállító járatait, hogy azok alkalmasak legyenek áruszállításra; ezek az úgynevezett szellemjáratok (ghost flight).
– Hogyan alakult a tengeri szállítmányozás színtere?
– Azt tapasztaljuk, hogy egyre több hajóstársaság hirdet blank sailinget, azaz egy-egy vonalon kihagynak kikötőket a menetrendből, vagy nem indítják el a hajót, így a fuvardíjak nem csökkennek. Május végére várható ennek a tetőzése, de ezt nagyban befolyásolja, hogy a szállítási igények mikor kezdenek stabilan növekedésnek indulni. Emellett jelentős egyenlőtlenség van az üres konténerek elérhetőségében az egyes kontinensek között, ami exportban a legnagyobb mértékben Európát érinti. A nyersolajárak április közepén elérték a 20 éves mélypontjukat, majd a bejelentett kitermelési csökkentések miatt vissza is pattantak. Ez az üzemanyagfelár-hatás még nem jelentkezik a háztól házig történő szállítmányozási díjakban, amelyeket a hajóstársaságok a blank sailing programukkal egyenlítenek ki. Ezek mellett hosszabb távon sem Szaúd-Arábiának, sem Oroszországnak, sem az Egyesült Államoknak nem érdeke az alacsony olajár, így fél-egyéves időtávon nem valószínűsítjük, hogy a nyersolaj ára ezen az alacsony szinten marad.
– Mi a legnagyobb kihívás Önök számára a jelenlegi járványhelyzetben?
– A koronavírus-járvány miatti krízishelyzet hosszú távú gazdasági hatásai még bizonytalanok. Minden attól függ, mikor térnek vissza teljes kapacitással a gyártók, és mikor élénkül a fogyasztás. Kihívást jelent az is, hogy ebben a megváltozott környezetben is dinamikusan tudjuk kezelni az ügyféligényeket és profitábilisan tudjuk működtetni a szállítmányozási üzletágunkat.
– Mi változott a mindennapi munkavégzés folyamataiban?
– A járványhelyzet miatt és a folyamatos üzletmenet biztosítása érdekében gyorsan kellett alkalmazkodnunk a megváltozott feltételekhez. Munkatársaink egészségét szem előtt tartva irodáink világszerte a lehető legnagyobb létszámban álltak át távmunkára. Magyarországon mintegy 80 százalékban látjuk el feladatainkat otthonról. Szállítmányozóként azonban az áru fizikai mozgatását végezzük, így természetesen vannak olyan funkciók, ahol nem lehet dolgozni otthonról. Örömmel tapasztaltuk, hogy milyen jól vizsgázik a cégcsoport és a magyarországi vállalat is ebben a környezetben is, ami köszönhető a telephelyeken és a távmunkában teljesítő kollégáknak, valamint annak az informatikai háttérnek és globális hálózatnak, amivel rendelkezünk. Ügyfeleink számára mindez nem okoz változást: továbbra is egy magas színvonalú szolgáltatás előnyeit élvezhetik.
– Hogyan vesz részt a DHL az egészségügyi szállítmányok továbbításában?
– A világjárvány kibontakozását követően rendkívül nagy igény jelentkezett az egyéni védőeszközök (PPE – Personal Protective Equipment) légi úton történő behozatalára. Ezen termékek importjára kínai hatósági szabályok vonatkoznak, és a nagy mennyiségben történő szállításuk kihívást jelenthet a szűkösen rendelkezésre álló fuvartér miatt. Fontos szempont még az is, hogy az áru a lehető legrövidebb idő alatt érkezzen meg a rendeltetési helyére. A DHL számára elérhető légi kapacitás azonban lehetővé tette számunkra több millió maszk akár egyszerre, egy fuvarként történő beszállítását is. Április végén már azt tapasztaltuk, hogy légi útról fokozatosan vasútra is átterelődik ezen eszközök szállítmányozása. Vasúti szállításra Kínából heti rendszerességgel indított, saját LCL box szolgáltatásunk jelent egy kiszámítható, megbízható és a légi szállításnál költséghatékonyabb megoldást. Az ilyen jellegű szállításokra a továbbiakban is számíthatunk, hiszen várhatóan még egy ideig viselnünk kell a maszkokat és egyéb védőeszközöket.
– Miként szervezték át a kapacitásokat?
– A legnagyobb globális kihívást jelenleg a légi teheráru-kapacitás csökkenése jelenti, erre kellett alternatív megoldásokat találni. A fenti piaci helyzetre cégünk úgy reagált, hogy a DHL charterflottát működtet nemcsak Kína–Európa között – ami Magyarország szempontjából a legnagyobb forgalmat jelenti –, hanem valamennyi kontinensre, a főbb kereskedelmi központok között. Ez a fuvartér a DHL ügyfelei számára dedikált és a piacon elérhető legnagyobb kapacitást biztosítja a megbízók számára, egyben nagyfokú rugalmasságot is jelent a szolgáltatásban. Tapasztalatunk szerint a meglévő és az új ügyfelek is ezt a megoldást választják, szívesen veszik igénybe szolgáltatásunkat.
– Milyen fejlesztési tervekkel készült 2020-ra az üzletág?
– A koronavírus-helyzet rávilágít arra, milyen fontos szerepet töltenek be a digitális megoldások a vállalatok életében. Cégcsoportunk ezt már korábban felismerte, hiszen stratégiai célkitűzése a digitális platformok és rendszerek folyamatos bővítése. A digitális megoldások csökkenthetik a működés költségeit, átláthatóbbá teszik a folyamatokat, és az ügyfelek számára is hozzáadott értéket kínálnak. Jelenleg is dolgozunk a vállalatirányítási rendszerünk és az online elérési csatornák fejlesztésén.
– Ön szerint hosszú távon a járványhelyzet megváltoztathatja a nemzetközi logisztikai folyamatokat?
– Egyes vélemények szerint a járvány következményei hatással lehetnek a globalizációs folyamatokra. Mi azonban még nem látjuk a biztos jeleit annak, hogy a jelenlegi helyzet hogyan alakítja át a beszerzési láncokat és folyamatokat.
– Milyen tanulságokkal szolgál a társaság számára a gazdaság kényszerleállása?
– Az alapvető tanulság számunkra talán az, hogy egy ilyen komplex szolgáltatás, mint a nemzetközi szállítmányozás is működtethető nagy részben távmunkában is. Munkatársaink a jelen körülmények között is elkötelezettek, összetartanak, mindenki végzi a munkáját, és azon dolgozunk, hogy továbbra is magas színvonalú szolgáltatást tudjunk nyújtani ügyfeleinknek.
Névjegy
Oláh Zsolt tanulmányait a Modern Üzleti Tudományok Főiskola kereskedelmi és a Budapesti Műszaki Egyetem logisztika szakán végezte. 2004-ben csatlakozott a DHL cégcsoport jogelődjéhez, az Exelhez, operatív gyakornoki pozícióban. Értékesítési területen szerzett széleskörű ügyféltapasztalatokat, majd különböző pozíciók betöltése után a DHL Globál Szállítmányozási Kft. légi és tengeri operációs igazgatói feladatait látta el, amelyek során az operatív irányítási területen is sikereket ért el. 2014-től értékesítési és marketingigazgató a DHL Globál Szállítmányozási Kft.-nél. 2019-ben felkérték a kelet-európai régió értékesítési igazgatói posztjára is, így Magyarország mellett további 13 ország értékesítési stratégiájáért felel. Feleségével és 2 gyermekükkel Gyálon élnek.