Szállítmányozás 2024 konferencia

10 éve húzzák saját mozdonyok a Rail Cargo Hungaria vonatait

10 éve húzzák saját mozdonyok a Rail Cargo Hungaria vonatait

Január 22-én ünnepli 10. évfordulóját a Rail Cargo Hungaria (RCH) saját vontatása. A privatizált MÁV Cargo azelőtt nem rendelkezett saját vontatással, a vasúti árufuvarozási tevékenységhez szükséges kapacitást szolgáltatásként vásárolhatta meg elsősorban az akkori MÁV-TRAKCIÓ-tól. A saját vontatási képesség kiépítését az új tulajdonos, a Rail Cargo Austria AG kezdte meg. A privatizációs kötelezettség részeként 2010-ben 10, a legszigorúbb európai műszaki és környezeti követelményeknek megfelelő Taurus villanymozdonnyal alapította meg a cég flottáját. Az első saját mozdonnyal és mozdonyvezetővel közlekedő 35 kocsiból álló vonatot 2010 januárjában indították el Miskolc-Rendező felé.

„2010-ben az önálló vontatási képesség kialakításával meghatározó lépést tettünk piacvezető szerepünk megszilárdítása érdekében a magyar vasúti árufuvarozási szegmensben. Tevékenységünk hosszú távú stabilitásához stratégiai jelentőségű e képességünk további folyamatos fejlesztése” – hangsúlyozta dr. Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria Igazgatóságának tagja.

Nő az önálló vontatás aránya

A vontatási teljesítmény már az első évben meghaladta a 3,2 millió kilométert. A géppark fokozatos bővülésével folyamatosan növekedett a saját vontatással megtett távolság, amely 2014-ben lépte át a négymillió kilométert, 2019-ben pedig minden korábbinál nagyobb, 5,6 millió kilométer futásteljesítményt ért el a Rail Cargo Hungaria saját mozdonyflottája. Ez 18 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi időszak értékét, és több mint 170 százalékkal a saját trakciós képesség 10 évvel ezelőtti megteremtésekor rögzített értékét. A vállalat mozdonyparkja jelenleg mintegy 45 korszerű és környezetbarát vontatójárműből áll.

Saját mozdonyvezetői kapacitás

Míg 10 évvel ezelőtt a társaság 138 mozdonyvezetőt foglalkoztatott, ez a szám 2020-ra további 100 fővel gyarapodott. A növekvő igények teljesítése érdekében az RCH 2016-tól rendszeresen indít mozdonyvezetői képzéseket. Idén áprilisban várhatóan 27 fő szerzi meg a legmodernebb mozdonyok vezetéséhez szükséges végzettséget.

Újabb mozdonyok érkeznek

Az RCH-hoz 2020-ban további öt villamosmozdony érkezik az ÖBB-csoport korszerű flottájából. A kapacitásbővítés lehetővé teszi, hogy a társaság fuvarjainak több mint 60 százalékát saját eszközeivel juttassa el rendeltetési helyükre. Az RCH flottája kiegészül a vállalatcsoport legmodernebb Vectron villanymozdonyaival, amelyek nagyobb össztömegű szerelvények továbbítására képesek, mint a Taurusok. Ezek bevetését először a gabonaforgalmak továbbításához tervezik.

A Rail Cargo Hungaria szolgáltatási palettáját idén tovább bővíti a saját dízel géppark megteremtésével. A mozdonyokat a tervek szerint tolatásra használják a Rail Cargo Terminal – BILK-en, valamint Budapest körzetében.

Innovatív, környezettudatos vontatás

Az RCH flottájának minden járműve energiát táplál vissza a vontatási villamosenergia rendszerbe. Egy 2000 tonnás tehervonatot továbbító mozdony 100 km/h sebességről lelassítva annyi áramot termel, amennyi egy átlagos magyar háztartás egy havi fogyasztásának (214 kWh) felel meg.

A vasúti árufuvarozási ágazatban a Rail Cargo Hungaria használ majd először nulla emissziós értékű és rendkívül gazdaságosan üzemeltethető villany-hibrid mozdonyokat. A társaság a világ legnagyobb vasúti járműgyártó társaságától, a kínai CRRC-től megrendelte az ilyen képességű gépek kifejlesztését és gyártását – a prototípus az idei németországi Innotrans kiállításon kerül először bemutatásra. Az RCH két és fél éven belül két-két, árufuvarozási tevékenységre optimalizált tolató- és vontatómozdonyt vesz át a gyártótól.

A villany-hibridek hatékonyabbak és rugalmasabban bevethetők lesznek, mint a jelenleg működő legmodernebb megoldások. Ha adott szakaszon üzemzavar vagy építkezés miatt nem áll rendelkezésre felsővezeték, a villanymozdonyt dízellel kell helyettesíteni, ami idő- és anyagi veszteséggel jár. Az új technológia olcsó és gazdaságos megoldást nyújt ilyen esetekben, valamint a felsővezeték nélküli iparvágányokon.

A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vontatómozdonyokat pedig Magyarországon kívül Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Macedóniában, Görögországban, valamint Bulgáriában fogja közlekedtetni.