Szállítmányozás 2024 konferencia

A gazdasági helyzettől függ a hogyan tovább

A gazdasági helyzettől függ a hogyan tovább

A közúti fuvarozásra jellemző problémákkal – köztük az immár tartós gépkocsivezető-hiánnyal – küzdve, a közeledő válság tudatában igyekszik tartani azt a szolgáltatási színvonalat a székesfehérvári székhelyű Alba-Zöchling Kft., amelyet partnereik éppen három évtizede megszokhattak a társaságtól. A kihívásokról és a lehetséges megoldásokról Cserta János ügyvezető-tulajdonossal és Pap László cégvezetővel beszélgettünk.

– Másfél év alatt majdnem megháromszorozták a raktárkapacitásukat, ez középvállalati szinten kiemelkedő eredmény…

– A raktárlogisztikát tekintve 2017-ben új szoftverrel és berendezésekkel emeltük a raktározási szolgáltatásaink színvonalát, tavaly pedig egy 6600 négyzetméter alapterületű csarnokot vásároltunk, ezzel bővítve a kapacitásunkat. Az elmúlt két év fejlesztései ebben az esztendőben értek be. Jelenleg két telephelyen, összesen 6 épületben dolgozunk, mindenhol egy-egy raktárvezetővel és az értékesítő munkatársakkal. Ezt az egész szervezetet Wilde Gábor logisztikai vezető kollégám fogja össze. Ebben a szegmensben az erőfeszítéseink sikerét a számok is visszaigazolják: 2018. júliusig 10 ezer négyzetméteren végeztünk logisztikai szolgáltatásokat, augusztusban bővültünk a fent említett csarnokkal, év végére a raktárkapacitásunk megközelítette a 20 ezer négyzetmétert – ma pedig már 27 500 négyzetméternyi területtel állunk ügyfeleink rendelkezésére.

– De a főprofil még mindig a fuvarozás, szállítmányozás?

– A cég életében az elmúlt évtized a folyamatos fejlődés időszaka volt, a fuvarozásban, a szállítmányozásban és a raktárlogisztikában is évről évre egyre nagyobb árbevételt értünk el. Amíg 2010-ben mintegy 50 autót tartottunk üzemben, és 140 munkavállalót foglalkoztattunk, addig 2019-ben 150 járművel rendelkezünk, az alkalmazottak száma 225. Közeledve 2019 végéhez úgy látom, hogy a tavalyi év volt a csúcs a szállítmányozási-fuvarozási szegmensben, idén a meglévő kapacitásainkat igyekeztünk, illetve igyekszünk maximálisan kihasználni. A létesítményeink fejlesztésére szintén kiemelt figyelmet fordítunk, amelynek során a fő szempont a környezettudatosság. Az ISO 14 001-es környezetvédelmi szabványt már régóta bevezettük. Ezen a területen a következő jelentős lépésként tavaly napelemrendszert telepítettünk az irodaházunk tetejére, ettől az évtől pedig néhány raktárunk is megújuló energiával üzemel. Célunk, hogy rövid időn belül az összes saját csarnokunk napelemmel működjön.

– A csökkenő nemzetközi fuvarozási teljesítmények miként érintik az Alba-Zöchlinget?

– A járműflotta nem bővült tavalyhoz képest. Ennek az egyik oka, hogy az árbevétel szempontjából erősebb I–III. hónapot leszámítva ez az év kiszámíthatatlanabb, már kezdjük érezni a gazdaságot érintő negatív tendenciákat. Ugyanakkor a munkaerőfronton sem rózsás a helyzet, mi is küzdünk a gépkocsivezető- és targoncakezelő-hiánnyal. Tavaly nyáron a fuvarozói szakmai szervezetekkel közösen nagy reményekkel indítottuk el azt a kezdeményezésünket, hogy helyi iskolákkal együttműködve megpróbáljuk népszerűsíteni a logisztikát. Volt is néhány jól sikerült találkozó, de egyelőre kézzelfogható hasznát nem tapasztaljuk az erőfeszítéseinknek, pedig legalább 10 sofőrre és 2–3 targoncásra még szükségünk lenne.

– Mi várható jövőre, hogyan indulnak neki a következő 30 évnek?

– Tovább szeretnénk bővíteni a saját raktárkapacitásainkat, a beruházási tervek már készen állnak, de nagymértékben a piaci, gazdasági helyzet függvénye, hogy meg tudjuk-e valósítani az elképzeléseinket. A fuvarozásban nem várunk pozitív trendfordulót, még azt sem látjuk, hogy ez a megtorpanás mennyi ideig tart, és mennyire lesz intenzív. Nagy kérdés: egy kisebb visszaesés vagy egy elnyúló válság kezdetén vagyunk-e? E bizonytalanságok miatt, felelősen gondolkodva az idei évi volumenek megtartását tűzhetjük magunk elé reális célként.

 

CÉGNÉVJEGY

„Éppen 30 évvel ezelőtt, 1989-ben alakultunk, amikor véget ért a hidegháború, és Magyarországon is beköszöntött a piacgazdaság korszaka – kezdte a cégtörténeti visszatekintést Cserta János, az Alba-Zöchling Kft. tulajdonosa. – Még a volános időkben mint nemzetközi fuvarozók dolgoztunk együtt az osztrák Zöchling céggel, ők kerestek meg bennünket, és alapítottuk meg a szakmában az első hazai magyar–osztrák vegyesvállalatot.”

Az Alba-Zöchling Kft. 1996-ban költözött a mai telephelyére Székesfehérváron, a Sóstói Ipari Parkba, ahol megépítették az irodaházukat és az első kisebb raktárt – a volt Vörös Hadsereg helikopterleszállójának helyén, egy keskeny betoncsíkot mementóként megőrizve az utókor számára. Az első években kizárólag szállítmányozással foglalkoztak, csak később kóstoltak bele a fuvarozásba, és kezdték fejleszteni a saját gépjárműflottát. Az eszközöket egy önálló cégbe szervezték ki; az Alba-Fix Kft. többmilliárdos árbevétellel hosszú évek óta stabil szereplője a közúti fuvarozási piacnak. „Az anyacég, az Alba-Zöchling a raktárlogisztika területén is szép sikereket könyvelhet el. Raktárkapacitásunk egyre bővül, ma már meghaladja a 27 ezer négyzetmétert” – tette hozzá az alapító-tulajdonos.

Varga Violetta – Dékány Zsolt