Lendületben a volumenek: többet és hatékonyabban – interjú Oláh-Lovászi Anitával, a DHL Freight Magyarország Kft. NTBO vezetőjével

Lendületben a volumenek: többet és hatékonyabban – interjú Oláh-Lovászi Anitával, a DHL Freight Magyarország Kft. NTBO vezetőjével

A DHL Freightnél az NTBO, azaz Non-Terminal Based Operation területhez tartozik minden olyan tevékenység, amely nem érinti a budapesti reptéri termináljukat (LTL): a komplett (FTL), a részrakományú (PTL) szállítás és a hőmérséklet-érzékeny áruk forgalma, valamint egy csoportjuk ügyfélspecifikus portfóliót kezel. Ezt a részleget immár négy éve vezeti Oláh-Lovászi Anita, akit ezúton mutatunk be olvasóinknak.

– Milyen nemzetközi trendek jellemzik a részrakós és komplettáru-szállítást?

– Az ilyen megbízásaink száma organikusan növekedett az elmúlt időszakban, de komolyabb változás nem jellemzi a piacot, annál inkább a változékonyság: az országok által bevezetett egyre szigorodó szabályozások miatt (minimálbér, a hosszú pihenők letöltése, EU mobilitási csomag stb.). Az ügyfeleknek kiemelten fontos, hogy költséghatékony szállítási módot használjanak, viszont a megbízható szerviz továbbra is elengedhetetlen a számukra. A piacon elérhető sofőrök számának csökkenése, illetve a zöld megoldások előtérbe helyezése miatt egyre jobban teret nyer az intermodális szállítási megoldás, amelybe az elmúlt időszakban a versenytársaink mellett mi is sikeresen bekapcsolódtunk. Ez ma már része kell, hogy legyen egy logisztikai világcég eszköztárának. Eddig a cégünk partnerportfóliója jellemzően az időérzékeny megoldásokat és a maximális rugalmasságot részesítette előnyben, ehhez a vasúton történő szállítás csak részben tudott igazodni. Ebben az évben sikeres projektek bevezetésével ebben nagyot léptünk előre.

– Mi jelenti most a legnagyobb kihívást a piacon?

– Alapvetően a gazdaságos üzemeltetés, nyereséges portfólió fejlesztése a célunk. A szervezeti növekedés és az alacsony megtérülésű árbevétel növelése helyett a pénzügyi és operatív hatékonyság növelését célozzuk. Ezt olyan üzleti együttműködések felkutatásával szeretnénk elérni, ahol komplex szolgáltatási csomagot kell felépíteni. A meglévő ügyfélkörünket nézve az autóipari szektorban érezhető keresletcsökkenés, de sikeresen ellensúlyozza ezt az idei év új üzleteinek indulása, ezzel is stabil növekedési pályán tartva a magyarországi üzleti egységünket. Kihívást jelent még a megnövekedett alvállalkozói költségek beépítése a fuvardíjainkba az elvárt nyereségszint megtartása mellett. Mindehhez hozzájárul az elöregedő sofőrállomány, amelyet igen nehéz pótolni az alvállalkozóknak, valamint a külföldi fuvarozók nyomott fuvardíjai sem teszik könnyűvé a stabil együttműködést a hazai fuvarozókkal. Ezzel összefüggésben a másik meghatározó és mindennapos feladat a cég életében a megfelelő fuvarszervezői és adminsztratív állomány toborzása és motivációjának fenntartása. Napról napra erősödő ügyféligények támasztanak szigorú követelményeket a piacon, és ehhez elengedhetetlen, hogy olyan szakemberekkel dolgozzunk, akik meg tudnak felelni az ügyfelek elvárásainak: a maximális rugalmasságnak, gyorsaságnak és pontosságnak. Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy ezen fuvarszervezői/speditőr pozíciókhoz köthető kompetenciák nem feltétlenül tanulhatóak az iskolában, hanem a kollégák belső elhivatottságán, hozzáállásán és a vezetőik megfelelő támogatásán múlik, hogy sikeresek legyenek ezekben a munkakörökben. Tapasztalataink szerint a megbízóink egyre gyorsabban kívánják az átadott üzleteket útjukra indítani, amely egyrészt örömteli, hogy bennünket választanak, ugyanakkor a pontos, precíz kiszolgálás feltétele, hogy megfelelő felkészültséggel tudjuk partnereinket kiszolgálni. Ehhez szorosan kapcsolódik a fentiekben említett szakemberhiány, ami nehezíti, hogy szakszerűen implementáljunk egy-egy ügyfelet az elvárt szoros határidőkön belül.

– Milyen megoldásokkal lehet úrrá lenni a helyzeten?

– Stratégiánk három alappillére az ügyfeleink elégedettsége (Provider of choice), az, hogy a befektetőink maximálisan megbízzanak a szaktudásunkban (Investment of choice) és hogy a dolgozóink lojálisak legyenek a cégvezetéshez és a DHL brandhez (Employer of ­choice). Az elmúlt évek alatt kiválóan működő stabil alvállalkozói kört sikerült felállítanunk, amelyet folyamatosan bővítünk. Az éves partnertalálkozóinkon tekintjük át a megvalósítandó célokat, és közösen keressük a piacon fellelhető lehetőségeket és a párbeszédet, hogy a legfrissebb fuvarozói szaktudás nálunk is biztosított legyen mindenkor. Kiváló támogató funkciót nyújt az operatív beszerzési menedzserünk, aki folyamatos kapcsolatot tart az alvállalkozóinkkal, rendszeresen látogatja őket, keresi az üzleti szinergiákat, és követi a piaci aktualitásokat. Ugyanakkor mintegy 6 hónapja bevezettük az alvállalkozói szolgáltatás finanszírozó programunkat, amely meglepően nagy népszerűségnek örvend a fuvarozópartnereink körében. A szerződött alvállalkozóink száma folyamatosan bővül, hiszen ez a konstrukció a korábbi, nem feltétlenül előnyös skontórendszerrel ellentétben nagyon kedvező fizetési konstrukciót biztosít feléjük: például gyakorlatilag azonnali lehívási lehetőséget a nyitott és igazolt fuvarszámlákhoz. Ezenkívül folyamatosan bővítjük a szerződött charterflottánkat, amely stabil kapacitásalapot nyújt a megoldandó szállítási feladatokra, illetve az elérhető spotlehetőségek piacán való szereplésünket is hatékonyan támogatja. Mindemellett igyekszünk rugalmas feltételeket kialakítani a munkatársaink számára: az adminisztratív terheik csökkentése érdekében folyamatos automatizálási folyamatok zajlanak, és bevezettük a rendszeresített „home office” lehetőséget is. „Megtartó program” keretében próbáljuk a nálunk gyakorlaton lévő kollégákat szerződéses feltételekkel a DHL berkein belül tovább fejleszteni, továbbá a jövő tehetségeit időben kiszűrni és gondoskodni a szakmai fejlődés lehetőségükről.

– Miben különbözik a korábbi DHL Freight HU felállása a mostanitól?

– A múlthoz képest bővítettük a közúti szállítmányozáshoz kapcsolódó értéknövelő szolgáltatásainkat, így már raktári, vám, control tower és security monitoring tevékenységgel támogatjuk ügyfeleink kevésbé standard elvárá­sait a piacon. Ezeken a területeken idén kétszámjegyű növekedést sikerült elérnünk vállalati szinten, és ez az NTBO részlegen is komoly növekedést hozott magával. Az elmúlt éveket nézve a vidéki irodák (Szeged, Debrecen, Mosonmagyaróvár) nyitása is sikeresnek bizonyult, ahol kiváló fuvarszervezői csapat segít az ügyféligényeket kielégíteni és helyi fuvarozói partnerkörrel dolgozni. Ezen irodáink idén nagy lendületet véve várhatóan 3 milliárd forint feletti árbevételt fognak elérni, ami példátlan eredmény a cég történetében. Mindazonáltal a cég legnagyobb megbízóit továbbra is a budapesti iroda szolgálja ki, míg a vidéki irodáink munkatársai javarészt a környékbeli megbízók szállításait szervezik. Ebben nincs változás, de hatalmas energiákat fektettünk az elmúlt két évben a folyamatvezérelt működés fejlesztésébe: digitalizáltuk a megbízási dokumentációs folyamatokat, automatizáltuk hozzá a dokumentumok áramlását, ezzel egyszerűsítve például a számlaigazolási folyamatokat. Szintén digitalizáljuk a fuvarokmányok kezelését, adminisztrációját, ugyancsak automatizált dokumentumáramlással. Teljesen elhagytuk a papíralapú szerződésnyilvántartást, a beszerzési feladatok zömét már platformizáltan végzik a felhasználók. Bevezettünk egy nagyon szigorú implementációs eljárást, amely kitér a legeslegapróbb operatív-adminisztratív részletekre, és szigorúan adminisztrált rendszerben (standard operating procedure, SOP) rögzítünk immár minden releváns üzletre vonatkozó, összes teendőt. Ezek az intézkedések mind hatékonyságot növelnek, de ez önmagában nagyon általános kijelentés. Sokkal beszédesebbek azok a mutatók, amelyek létszámszükségletben, adminisztrációs hibarátákban, számlajóváírási mutatókban, pénzügyi eredményességben és – ami talán az összes közül a leglátványosabb – a munkatársaink visszajelzéseiben is egyértelműen pozitív. Két példát hadd említsek: az adminisztratív hatékonyságunknak köszönhetően harmadára csökkentettük a számlajóváírásaink számát 2019-ben, illetve már 80 százalék felett van azon megbízásaink aránya, amelyeket teljesen automatikusan számlázunk.

– Mi kezdeményezte a portfóliótisztítást?

– A piaci árnövekedést nekünk is le kellett, le kell követnünk. Sajnos voltak és lesznek olyan megbízók, akiknél nem járunk sikerrel ezen költségek fuvardíjakban történő érvényesítésével. Ez természetes jelenség, és ennek során folyamatosan változhat a megbízói körünk, de ez elengedhetetlen része azon folyamatnak, amelynek során pénzügyileg stabil működést tudunk biztosítani. Ezzel párhuzamosan igyekszünk növelni az alvállalkozói hatékonyságunkat, keressük a feltárható szinergiákat (például a fuvarszerkezetben körfuvarok képzésével), és a stabil volumeneket tartalmazó üzleteinket továbbra is kiírjuk a rendes éves tenderünkön. A jelenlegi megbízói portfóliónk egyébként egészségesnek mondható, nincs olyan méretű megbízói kitettségünk, ami meghaladná az árbevételünk 10 százalékát.

– Mikor kapcsolódtak be a hűtött­áru-szállítási láncba? Hogyan felelnek meg a szigorú követelményeknek?

– A vállalat 2010-ben indította el a dedikált termo- és gyógyszerszállítási szolgáltatási területet, amelynek fejlesztése azóta is folyamatos feladatunk. Célzott értékesítési tevékenységet folytatunk, a DHL-házak közötti együttműködés pedig kifejezetten támogatja a szállítási volumen növekedését. Ezen a területen elengedhetetlen a GDP-elvárások folyamatos nyomonkövetése, amely szakképzett kollégák meglétét követeli a cég életében. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy olyan munkatárs foglalkozik ezen feladatokkal, aki naprakészen figyeli a jogszabályi változásokat és előírásokat, amelyeket a vezetőség felé folyamatosan jelent. Rendszeres alvállalkozói auditokat végzünk, hogy az esetleges nem-megfelelőséget kiszűrjük és folyamatjavító intézkedéseket hozhassunk. Folyamatosan bővítjük a charterflotta-állományunkat a piacon, hogy elérhető kapacitást tudjunk nyújtani ezen speciális elvárásokkal rendelkező területen a partnereink számára. A felépült flotta segítségével lassú növekedési pályára állt ez a terület is, bár igazi lendületet a járműpark további növelése és a gyógyszeripari szerződött volumen fog hozni. A 2020-as célkitűzéseink között a konszolidált hűtőáru-szállítmányozás elindítása szerepel gyűjtő- és részrakós szolgáltatásként.

– Milyen forgalmi (mennyiségi és árbevételi) részarányt képviselnek az Ön által felügyelt területek a cégen belül?

– Az irányításom alá tartozó terület forgalma a teljes vállalati árbevétel 70 százalékát teszi ki. Az elmúlt évekhez képest erősödött a gyűjtőforgalom (TBO) aránya, ami a sikeresnek bizonyuló kereskedelmi és stratégiai döntéseink eredménye. Meglátásom szerint a sikeres irányváltoztatás leginkább annak köszönhető, hogy elhivatott és lelkes dolgozói csapat áll a cégvezetés mögött, a raktári, adminisztratív, fuvarszervező, értékesítési, pénzügyi és középvezető kollégákat egyaránt beleértve. Szerencsésnek érzem magam, hogy olyan munkatársi gárda áll mögöttem évek óta, akikben maximálisan megbízom, akikkel kiválóan tudunk együtt dolgozni, és nyitottak vagyunk egymás szakmai véleményére és ötleteire.

 

NÉVJEGY

Oláh-Lovászi Anita szállítmányozás-logisztika szakirányú középiskolába járt Szegeden. Mindig is vonzotta, hogy közelebb kerüljön a szállítmányozási, fuvarozási területhez, ezért esett a választása a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol közlekedésmérnök szakon diplomázott. 2005-ben kezdte pályafutását a DHL jogelődjénél, az Exel Szállítmányozási Kft.-nél légi területen, majd lehetősége nyílt közúti területen is kipróbálni magát, amely feladat összetett és kihívásokkal teli volt, ezért úgy érezte: ez az irányvonala, és megérkezett. A közúti szállítási folyamatok lebonyolításában minden területen sikerült tapasztalatot szereznie: volt fuvarszervező, key account operátor, csoportvezető (ez idő alatt fúzió történt: a DHL Global Forwarding közúti osztálya a DHL Freight üzletágba integrálódott), majd 2015-ben lett a vállalat NTBO-ért felelős felsővezetője. Férjével és két gyermekükkel Gyálon élnek. Szabadidejében szeret mozogni, ami feltöltődést és kikapcsolódást jelent számára a munka mellett.