RCH: környezetbarát mozdonyok

RCH: környezetbarát mozdonyok

Európában az első, árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid mozdonyokat fejleszt a Rail Cargo Hungaria (RCH) számára a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. (CRRC ZELC) vállalat. Az erről szóló szerződést Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Duan Jielong, Kína magyarországi nagykövetének jelenlétében írták alá a felek.

A megállapodás értelmében a világ legnagyobb vasúti járműgyártó társaságának leányvállalata az RCH által megadott paraméterek szerint kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villany-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vontatómozdonyokat, amelyekből 2–2 járművet 36 hónapon belül elkészít, valamint beszerzi a vonatkozó magyar és nemzetközi engedélyeket. A fejlesztés költségeit teljes egészében a kínai fél viseli.

Az RCH 4 éves időtartamra bérbe veszi a járműveket, a bérleti szerződés magában foglalja a járművek teljes körű karbantartásának kiadásait is. Amennyiben a hibridmozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, az RCH élhet további bérlési vagy akár vásárlási opció lehívásának lehetőségével, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20–20 járművet mindkét típusból.

Mosóczi László rámutatott arra, hogy a közlekedéspolitikai jövőképünk szerint 2030-ra a vasút hatékony pályahálózatú, szolgáltatásközpontú és fenntartható lesz. Mindehhez elengedhetetlen olyan eszközállomány, amely költséghatékony, energiatakarékos és környezetkímélő, mint amilyenek ezek az újgenerációs, többüzemmódú vontatómozdonyok. A CRRC ZELC által fejlesztendő vasúti járművek tesztelésére az előkészítés alatt álló hazai vasúti tesztpálya kiváló lehetőséget fog biztosítani a jövőben, elősegítve Magyarország és Kína gazdasági együttműködésének további elmélyítését.

Dr. Kovács Imre, az RCH Igazgatóságának elnöke hangsúlyozta: a jelenlegi megállapodással az RCH Európában úttörő lépést tesz annak érdekében, hogy a vasúti árufuvarozás jövőjét fenntartható módon biztosítsa. „Az ágazatban a mi vállalatunk használja majd először a tiszta és rendkívül gazdaságosan üzemeltethető mozdonyokat. Előnyeik megmutatkoznak az egyeskocsi-fuvarozásban, mivel a felsővezeték nélküli iparvágányokon is olcsó és tiszta szolgáltatást nyújtanak. Az Európán átívelő forgalmainkban példát mutatnak a Rail Cargo Group innovatív erejére.” Hozzátette: az RCH működésében az innováció és a környezettudatosság egymást erősítő motivációk. Fuvarteljesítményével a társaság évente több tízezer kamion közúti közlekedését váltja ki.

A tolatómozdonyokkal az RCH Magyarországon lát majd el feladatokat, a vontatómozdonyokat pedig Magyarországon kívül Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Macedóniában, Görögországban és Bulgáriában fogja közlekedtetni. A kifejlesztendő nagyteljesítményű, hibridüzemű vontató villanymozdonyokba és a tolatómozdonyokba szerelt ún. super last mile battery pack lehetővé teszi majd a haladást egyes, felsővezetékkel nem rendelkező szakaszokon. Ilyen esetben a közlekedéshez szükséges energiát az akkumulátorokból nyerik a mozdonyok, erre a megoldásra például az iparvágányok jelentős részénél van szükség.

A fejlesztendő mozdonyok semmilyen káros anyagot nem bocsátanak ki. „Mindez különösen fontos a vonatképzések során, amikor jelenleg a rendszerint dízelüzemű tolatómozdony akár több tucat rövid menetben gyakori gyorsításokkal rendezi a nehéz vagonokat, és füsttel árasztja el a rendező pályaudvarok levegőjét. A nemzetközi forgalomban előfordul, hogy egy-egy szakaszon üzemzavar vagy építkezés miatt nem áll rendelkezésre felsővezeték. Ilyenkor a hagyományos villanymozdonyt dízelekre kell lecserélni, ami idő- és anyagi veszteséggel jár a vasútvállalat számára. Ilyen problémákra is megoldást kínál a szerződés aláírásával kezdődő fejlesztés” – emelte ki Kotiers Román, az RCH CFO-ja, az Igazgatóság tagja.