Réthy Kinga, az Union Tank GmbH magyarországi régiójáért felel, és ügyvezetői pozíciót lát el 2016 áprilisa óta. Ez év július 1-jével az értékesítési területe bővült a skandináv régióval, azaz Dánia, Svédország és Finnország értékesítési igazgatója. A vállalat hazánkban az egyik legnagyobb tankoló- és szervizkártya-kibocsátó, amely tevékenység mellett az UTA One útdíjfizetési eszköz folyamatos fejlesztésén dolgoznak. Ennek köszönhetően 2019-ben Németország is csatlakozott az egységes útdíjfizető készülék hatókörnyezetéhez, és további bővülés várható Skandináviában, illetve egyéb országokban.
– Hogyan követi a kártyapiac trendje a nemzetközi fuvarozási piacot 2019-ben?
– Az utóbbi években nagyfokú változást tapasztalunk. A nemzetközi fuvarozási teljesítmény részesedése 2010-től folyamatosan átalakult: a nyugat-európai országok aránya erőteljesen csökkent. Egy példát kiemelve Németország fuvarozási teljesítménye az eltelt időszakban 12 százalékról megfeleződött: 2018-ban már csak 6 százalékot ért el. Az elmúlt 3 évben pedig a tendencia a kelet-közép-európai országok részesedését növelte. Ennek az átalakulásnak nagy nyertesei a lengyel fuvarozóvállalkozások, amelyek tavaly a teljes nemzetközi fuvarozási piac 30 százalékát tudhatták magukénak. Szintén az éllovasok között vannak a litvánok és a románok, jócskán lemaradva a lengyelektől, de dinamikusan fejlődve: 2018-ban már a piac 7–8 százalékát ők fedték le. A vesztes országok közé tartozik Csehország és Magyarország. Nyilván a fenti okok is hozzájárultak ahhoz, hogy elindult egy erős piacvédelem a nyugat-európai országoknál, a napi minimálbér bevezetésétől kezdve a pihenőidő szabályozott eltöltésén át a még nem elfogadott, de a jövőben hatályba lépő Mobilitási Csomagig. Ennek hatását egyelőre még nehéz megfejteni, de egy biztos: nem egyszerű évek várnak a fuvarozási piacra.
– Az UTA cégcsoport milyen lefedettséggel bír a piacon?
– Társaságunk jelenleg 40 országban kínálja szolgáltatásait, több mint 50 ezer szerződött elfogadóhelyünk van, és 24 országban nyújtunk útdíjfizetési megoldást. A nagyságrendünket mutatja, hogy több mint 930 ezer UTA kártya van forgalomban. A kibocsátott kártyák száma rohamosan nő, ami jelzi a piaci részesedésünk növekedését is. Újdonság, hogy Németországban, Franciaországban és Olaszországban megjelentünk a személygépjármű-flottával rendelkező ügyfeleknél is, hiszen az UTA stratégiája, hogy ne csak a nehéztehergépjárművek számára, hanem a teljes gépjárműpalettát lefedve kínálja szolgáltatásait.
– Mi jellemzi a tevékenységüket 2019-ben?
– Ebben az évben egyértelműen az útdíj a húzóüzletágunk, az egységes útdíjfizető készülékünk gyakorlatilag a sikertermékünkké vált. Az UTA One fedélzeti egység jelenleg már tökéletesen működik 8 országban, köztük Németországban is. Ez mindenképpen nagy könnyebbség a hazai fuvarozóvállalkozásoknak, hiszen a sok box (amelyektől a sofőr néha már ki se látott a szélvédőn) egyetlenegyre cserélhető egyéb előnyökkel: egységes számla, az országlista egyszerű bővíthetősége, változtatható rendszámok és online ügyintézés. Mindezt érezhetően nagyon szeretik az ügyfeleink, ennek nyomán a jövőben is bízunk e termékünk szárnyalásában, főleg, hogy új országok is csatlakoznak hozzá. Mindenképpen örülnénk, ha gyorsabban és egyszerűbben lehetne az országok körét bővíteni, hiszen ez nagy segítség lehetne a fuvarozótársadalomnak. Sajnos ehhez az informatikai támogatás mellett a jogszabályi háttér is szükséges minden egyes országban.
– A kártyaelfogadóhelyek száma hogyan alakul?
– Szintén nagy hangsúlyt fektettünk ebben az évben – és ez a jövőben is folytatódik – a hazai töltőállomásos elfogadóhelyeink gyarapítására. Ennek érdekében például stratégiai megállapodást kötöttünk a Normbenz Magyaroszág Kft.-vel, a Lukoil hálózat üzemeltetőjével, igy már itthon is közel 1000 töltőállomáson fogadják el az UTA kártyát. Célunk, hogy a belföldi tankolásokra is alternatívát tudjunk kínálni a kedvező árainkkal és a tranzitutaknál fellelhető diszkontárakkal.
– Mi indokolta a régiós összevonást szervezeti szinten?
– Az UTA áttért arra, hogy országmenedzserek helyett régiós vezetők irányítsák a cég tevékenységét. Ennek mindenképpen annyi előnye van, hogy a tapasztalatokat és a sikeres újításokat meg tudjuk egymás között osztani, hiszen ami egy országban működik, az valószínűleg alkalmazható egy másikban is. A fő ügyfélkört ugyanis mindenhol a fuvarozók alkotják, és az értékesítés a kiszolgálással együtt annak ellenére hasonló, hogy a piacok között komoly eltérések is akadnak.
– Milyen sajátosságai vannak a hazai kártya- és készülékértékesítésnek?
– A korábban említett változások az európai porondon az utóbbi 2–3 évben nagymértékben formálták a magyarországi piacot is. A hazai ágazati teljesítményünket 2015 óta folyamatos csökkenés jellemzi, jelenleg gyakorlatilag a teljes nemzetközi fuvarozási torta mintegy 3,7 százalékát teszi ki a magyar nemzetközi fuvarozási piac, és ez a tendencia évről évre csökken. Egy másik látványos mutató, hogy 2017-hez képest tavaly 10 százalékkal esett vissza a magyar vállalkozások nemzetközi fuvarozási volumene, míg a belföldön elszállított árutömeg 13 százalékkal bővült, az árutonnakilométer-teljesítmény 6,4 százalékkal haladta meg a bázisévet. A magyar vállalkozások tehát jellemzően rövidebb fuvarokat vállalnak, de még mindig Németország és Ausztria a fő célország. Míg Magyarországon már magas bérért is nagyon nehéz komoly tapasztalatokkal rendelkező, megbízható sofőröket találni, és a hazai gépjárművezetők már otthon akarnak lenni hétvégén, a román fuvarosok még vállalják a hosszabb fordulóidős fuvarokat.
– Milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálnak az elektromos autók piacán?
– Hazánkban még nem igazán elterjedtek az elektromos autók, de például a skandináv és német piacon egyre nagyobb teret hódítanak, különösen a személyautós flották piacán. Így mi is bevezettük az eCharge kártyánkat. A magyar piacot inkább az alternatív üzemanyagok térnyerése jellemzi. Az UTA ebben is követi a trendet: jelenleg EU-szerte közel 11 ezer LPG- és 1000 CNG-elfogadóhellyel is rendelkezünk, amelyeket folyamatosan bővítünk.
– Mi várható 2020-ban?
– Mindenekelőtt az ügyfelek magasszintű kiszolgálása és a bővülő igények kielégítése a célunk. Ezért elsődlegesen az UTA One lefedettségének és ügyfélkörének szélesítése áll a fókuszunkban. A skandináv régió csatlakozása a jövő év I. negyedévében várható, ráadásul olyan kényelmi szolgáltatásokkal, mint a GPS-helymeghatározás és a parkolástámogatás. Az egyéb szolgáltatásaink keretében többek között kompjegyrendelést biztosítunk 750 viszonylaton az online ügyfélportálunkon keresztül, amit már ettől a hónaptól igénybe vehetnek ügyfeleink. Természetesen mind hazai, mind nemzetközi szinten az üzemanyagállomásos elfogadóhelyek bővítése és az ügyintézés egyszerűsítése szerepel a terveinkben. Célunk, hogy minél több ügyintézés átkerüljön a webes felületünkre, ezáltal is könnyebbé téve a box- és kártyarendelést.