Sikertermék az UTA One fedélzeti egység – interjú Réthy Kingával, az Union Tank GmbH magyarországi és skandináviai régióvezetőjével

Sikertermék az UTA One fedélzeti egység – interjú Réthy Kingával, az Union Tank GmbH magyarországi és skandináviai régióvezetőjével

Réthy Kinga, az Union Tank GmbH magyarországi régiójáért felel, és ügyvezetői pozíciót lát el 2016 áprilisa óta. Ez év július 1-jével az értékesítési területe bővült a skandináv régióval, azaz Dánia, Svédország és Finnország értékesítési igazgatója. A vállalat hazánkban az egyik legnagyobb tankoló- és szervizkártya-kibocsátó, amely tevékenység mellett az UTA One útdíjfizetési eszköz folyamatos fejlesztésén dolgoznak. Ennek köszönhetően 2019-ben Németország is csatlakozott az egységes útdíjfizető készülék hatókörnyezetéhez, és további bővülés várható Skandináviában, illetve egyéb országokban.

– Hogyan követi a kártyapiac trendje a nemzetközi fuvarozási piacot 2019-ben?

– Az utóbbi években nagyfokú változást tapasztalunk. A nemzetközi fuvarozási teljesítmény részesedése 2010-től folyamatosan átalakult: a nyugat-európai országok aránya erőteljesen csökkent. Egy példát kiemelve Németország fuvarozási teljesítménye az eltelt időszakban 12 százalékról megfeleződött: 2018-ban már csak 6 százalékot ért el. Az elmúlt 3 évben pedig a tendencia a kelet-közép-európai országok részesedését növelte. Ennek az átalakulásnak nagy nyertesei a lengyel fuvarozóvállalkozások, amelyek tavaly a teljes nemzetközi fuvarozási piac 30 százalékát tudhatták magukénak. Szintén az éllovasok között vannak a litvánok és a románok, jócskán lemaradva a lengyelektől, de dinamikusan fejlődve: 2018-ban már a piac 7–8 százalékát ők fedték le. A vesztes országok közé tartozik Csehország és Magyarország. Nyilván a fenti okok is hozzájárultak ahhoz, hogy elindult egy erős piacvédelem a nyugat-európai országoknál, a napi minimálbér bevezetésétől kezdve a pihenőidő szabályozott eltöltésén át a még nem elfogadott, de a jövőben hatályba lépő Mobilitási Csomagig. Ennek hatását egyelőre még nehéz megfejteni, de egy biztos: nem egyszerű évek várnak a fuvarozási piacra.

– Az UTA cégcsoport milyen lefedettséggel bír a piacon?

– Társaságunk jelenleg 40 országban kínálja szolgáltatásait, több mint 50 ezer szerződött elfogadóhelyünk van, és 24 országban nyújtunk útdíjfizetési megoldást. A nagyságrendünket mutatja, hogy több mint 930 ezer UTA kártya van forgalomban. A kibocsátott kártyák száma rohamosan nő, ami jelzi a piaci részesedésünk növekedését is. Újdonság, hogy Németországban, Franciaországban és Olaszországban megjelentünk a személygépjármű-flottával rendelkező ügyfeleknél is, hiszen az UTA stratégiája, hogy ne csak a nehéztehergépjárművek számára, hanem a teljes gépjárműpalettát lefedve kínálja szolgáltatásait.

– Mi jellemzi a tevékenységüket 2019-ben?

– Ebben az évben egyértelműen az útdíj a húzóüzletágunk, az egységes útdíjfizető készülékünk gyakorlatilag a sikertermékünkké vált. Az UTA One fedélzeti egység jelenleg már tökéletesen működik 8 országban, köztük Németországban is. Ez mindenképpen nagy könnyebbség a hazai fuvarozóvállalkozásoknak, hiszen a sok box (amelyektől a sofőr néha már ki se látott a szélvédőn) egyetlenegyre cserélhető egyéb előnyökkel: egységes számla, az országlista egyszerű bővíthetősége, változtatható rendszámok és online ügyintézés. Mindezt érezhetően nagyon szeretik az ügyfeleink, ennek nyomán a jövőben is bízunk e termékünk szárnyalásában, főleg, hogy új országok is csatlakoznak hozzá. Mindenképpen örülnénk, ha gyorsabban és egyszerűbben lehetne az országok körét bővíteni, hiszen ez nagy segítség lehetne a fuvarozótársadalomnak. Sajnos ehhez az informatikai támogatás mellett a jogszabályi háttér is szükséges minden egyes országban.

– A kártyaelfogadóhelyek száma hogyan alakul?

– Szintén nagy hangsúlyt fektettünk ebben az évben – és ez a jövőben is folytatódik – a hazai töltőállomásos elfogadóhelyeink gyarapítására. Ennek érdekében például stratégiai megállapodást kötöttünk a Normbenz Magyaroszág Kft.-vel, a Lukoil hálózat üzemeltetőjével, igy már itthon is közel 1000 töltőállomáson fogadják el az UTA kártyát. Célunk, hogy a belföldi tankolásokra is alternatívát tudjunk kínálni a kedvező árainkkal és a tranzit­utaknál fellelhető diszkontárakkal.

– Mi indokolta a régiós összevonást szervezeti szinten?

– Az UTA áttért arra, hogy országmenedzserek helyett régiós vezetők irányítsák a cég tevékenységét. Ennek mindenképpen annyi előnye van, hogy a tapasztalatokat és a sikeres újításokat meg tudjuk egymás között osztani, hiszen ami egy országban működik, az valószínűleg alkalmazható egy másikban is. A fő ügyfélkört ugyanis mindenhol a fuvarozók alkotják, és az értékesítés a kiszolgálással együtt annak ellenére hasonló, hogy a piacok között komoly eltérések is akadnak.

– Milyen sajátosságai vannak a hazai kártya- és készülékértékesítésnek?

– A korábban említett változások az európai porondon az utóbbi 2–3 évben nagymértékben formálták a magyarországi piacot is. A hazai ágazati teljesítményünket 2015 óta folyamatos csökkenés jellemzi, jelenleg gyakorlatilag a teljes nemzetközi fuvarozási torta mintegy 3,7 százalékát teszi ki a magyar nemzetközi fuvarozási piac, és ez a tendencia évről évre csökken. Egy másik látványos mutató, hogy 2017-hez képest tavaly 10 százalékkal esett vissza a magyar vállalkozások nemzetközi fuvarozási volumene, míg a belföldön elszállított árutömeg 13 százalékkal bővült, az árutonnakilométer-teljesítmény 6,4 százalékkal haladta meg a bázisévet. A magyar vállalkozások tehát jellemzően rövidebb fuvarokat vállalnak, de még mindig Németország és Ausztria a fő célország. Míg Magyarországon már magas bérért is nagyon nehéz komoly tapasztalatokkal rendelkező, megbízható sofőröket találni, és a hazai gépjárművezetők már otthon akarnak lenni hétvégén, a román fuvarosok még vállalják a hosszabb fordulóidős fuvarokat.

– Milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálnak az elektromos autók piacán?

– Hazánkban még nem igazán elterjedtek az elektromos autók, de például a skandináv és német piacon egyre nagyobb teret hódítanak, különösen a személyautós flották piacán. Így mi is bevezettük az eCharge kártyánkat. A magyar piacot inkább az alternatív üzemanyagok térnyerése jellemzi. Az UTA ebben is követi a trendet: jelenleg EU-szerte közel 11 ezer LPG- és 1000 CNG-elfogadóhellyel is rendelkezünk, amelyeket folyamatosan bővítünk.

– Mi várható 2020-ban?

– Mindenekelőtt az ügyfelek magasszintű kiszolgálása és a bővülő igények kielégítése a célunk. Ezért elsődlegesen az UTA One lefedettségének és ügyfélkörének szélesítése áll a fókuszunkban. A skandináv régió csatlakozása a jövő év I. negyedévében várható, ráadásul olyan kényelmi szolgáltatásokkal, mint a GPS-helymeghatározás és a parkolástámogatás. Az egyéb szolgáltatásaink keretében többek között kompjegyrendelést biztosítunk 750 viszonylaton az online ügyfélportálunkon keresztül, amit már ettől a hónaptól igénybe vehetnek ügyfeleink. Természetesen mind hazai, mind nemzetközi szinten az üzemanyagállomásos elfogadóhelyek bővítése és az ügyintézés egyszerűsítése szerepel a terveinkben. Célunk, hogy minél több ügyintézés átkerüljön a webes felületünkre, ezáltal is könnyebbé téve a box- és kártyarendelést.