Október 21-én indult útjára első alkalommal a METRANS Csoport Budapestről Kínába rendszeresen közlekedő konténerszállító tehervonata. A METRANS Csoport menetrend szerinti új kínai járata mostantól gyors és gazdaságos hozzáférést kínál a legnagyobb ázsiai piachoz a hazai cégek és a régió más vállalatai számára. Az új Budapest–Kína járat egyúttal „zöld” logisztikai megoldást is jelent, hiszen a vasúti áruszállítás jelentős közúti teherforgalmat képes környezetbarát módon kiváltani.
Díszesen felszalagozott mozdonnyal, ünnepélyes esemény keretében 2019. október 21-én indult útnak az első menetrend szerint Kínába tartó METRANS konténervonat a METRANS Csoport Budapest XXI. kerületében, Csepelen nemrég felépült új vasúti termináljáról. Úti célja a kínai Fujian tartományban található Xiamen városa. A tervek szerint heti rendszerességgel közlekedő járat eredetileg Kínából szállít importtermékeket a METRANS dunaszerdahelyi termináljára, majd ugyanez a vonat – több METRANS terminálról összegyűjtve az árukat – indul Budapestről vissza Kínába, hatékony megoldást kínálva ezzel a közép-európai régióból Kínába irányuló exportőrök számára.
A szerelvény a METRANS Csoport terminálhálózatát veszi igénybe, ami azt jelenti, hogy a vonatra Közép-Európa több országából kerülhet rakomány. Az áruk a METRANS csehországi, szlovákiai, ausztriai és budapesti termináljain kerülnek a szerelvényre. Az elsőként induló vonat rakományát 44 darab 40’ (azaz 40 lábas) konténer képezi, melyek nagy részét Magyarországról származó áruk teszik ki.
A vasúti teherszállításnak ez a formája jelentős környezetvédelmi előnyöket is hordoz, hiszen a METRANS vasúti terminálhálózatának bevonásával Magyarországon és az érinett közép-európai országokban jelentősen csökken a közúton történő teherszállítás. Az áruk vasúti berakodása a megrendelő vállalatokhoz közel, jellemzően 150 km-es vonzáskörzeten belül található METRANS terminálok egyikén történhet meg.
„Az új Budapest–Xiamen vasúti járat jó példája a METRANS és kínai partnere, a DBO / Trans Eurasia közötti kiváló együttműködésnek. A rendszeres vonat hatékony megoldást kínál nemcsak Magyarország, de a régió, így Ausztria, Csehország és Szlovákia vállalatai számára is az Ázsiába irányuló áruk hatékony szállítására. Mindez ügyfeleink számára jelentős versenyelőnyt és magas hozzáadott értékű szolgáltatást jelent, melyet közreműködő nemzetközi vasúti partnereink első osztályú logisztikája is garantál” ¬– mondta az első Magyarország–Kína METRANS vonat indulása alkalmából Csepelen tartott rendezvényen Kiss Péter, a METRANS Csoport elnök-vezérigazgatója.
A széles nyomtávú vasúti teherkocsikról keskeny nyomtávra az átrakodás a szlovák–ukrán–magyar határon történik, a szlovákiai Dobrán található terminál igénybevételével. A vonat innen halad tovább Ukrajnán, Oroszországon és Kazahsztánon át, ahol ismét a normál nyomtávú vasúti vágányokhoz igazított vagonokra kerül át az áru. Az útvonal teljes hossza kb. 9500 km, és megközelítőleg 15 napig halad a szerelvény.
Dr. Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a rendezvényen elmondta: „A magyar kormány fontos törekvése, hogy a hazai közlekedési hálózatok és a logisztikai szolgáltatások fejlesztésével a földrajzi helyzetünkből fakadó előnyöket valós eredményekre váltsuk. A mai egy történelmi lépés, hiszen régóta dolgozunk azon, hogy Európa és Kína között a vasúti teherszállítás elinduljon, és ennek Magyarország részese legyen, melyben mostantól a METRANS is fontos szerepet tölte be.”
Zhou Yi, a Kínai Népköztársaság Nagykövetségének első titkára az ünnepélyes vonatindító eseményen hangsúlyozta: „Kedvező infrastrukturális adottságaival Magyarország Kína számára Kelet-Közép-Európa logisztikai és szolgáltatási központját jelenti. Az országaink közötti logisztikai együttműködések további lendületet adhatnak Kína és Magyarország hosszú távú kereskedelmi kapcsolatainak.”
„Csepel Önkormányzata a METRANS-szal évek óta kiváló partneri együttműködést ápol, amely a XXI. kerület számára nagyon sok előnyt hordoz. Az első kínai vonatindítás nemcsak a METRANS, hanem Csepel számára is jelentős sikert és előrelépést jelent” – tette hozzá Borbély Lénárd, Budapest XXI. kerület Csepel polgármestere.