Szállítmányozás 2024 konferencia

„Az eseti díj alapú megbízás kezd teret hódítani” - interjú Rezsek Zoltánnal, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatójával

„Az eseti díj alapú megbízás kezd teret hódítani” - interjú Rezsek Zoltánnal, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatójával

Már 2013-ban vezette a DHL légi és tengeri üzletágának magyarországi cégét, de 2015–2018 között a holland leányvállalatot irányította, majd térségi szinten tevékenykedett. Idén tért vissza a hazai vizekre, megtartva a régiós pozícióját is. Rezsek Zoltánt az elmúlt időszakban szerzett tapasztalatairól és a jelen kihívásairól kérdeztük, kitekintéssel a nemzetközi trendekre.

– Milyen tapasztalatokkal tért vissza a magyarországi ügyvezetői pozícióba?

– Az elmúlt időszak komoly rálátást engedett az európai és közép-ázsiai piacok működésére is. Hollandiában például teljesen más jellegű és dinamikájú az üzlet, mint Magyarországon, hiszen Hollandia rendelkezik a legkiterjedtebb globális kapcsolatrendszerrel, és területéhez képest az ország hatalmas üzleti és áruforgalmat bonyolít a logisztikai és disztribúciós központjain keresztül. Hollandiában implementáltuk elsőként a DHL Global Forwarding új informatikai rendszerét is, ennek bevezetése jelenleg az egyik legfontosabb projekt az üzletág életében. A kelet-európai régió légi és tengeri operációs igazgatójaként leginkább arra nyílt lehetőségem, hogy megismerjem a közép-ázsiai piacot. Azerbajdzsánban és Grúziában is új vállalatot indítottunk. Úgy gondolom, hogy a magyar vállalat piaci pozíciójának további erősítésében maximálisan tudom kamatoztatni az elmúlt évek során szerzett tapasztalatokat (ld. keretben. A szerk.).

– Milyen európai és világpiaci trendek határozzák meg ma a légi és tengeri szállítmányozási üzletág működését?

– A magyar piac nagyon kompetitív, komoly a verseny, és az ügyfelek egyre gyakrabban kérik a fuvardíjak felülvizsgálatát. Mivel a piac most sokkal gyorsabban változik, mint az elmúlt években, azt tapasztaljuk, hogy a rendszeres, előre egyeztetett díjon megkötött üzletek helyett az eseti díj alapú megbízás kezd teret hódítani. Ez egyaránt igaz Magyarországra és Kelet-Európára. Kitekintve a világpiacra véleményem szerint Oroszországot az amerikai embargó érinti igen jelentős mértékben, de úgy tűnik, hogy ennek ellenére is megindult a növekedés. Az ún. Trump-jelenség Mexikó és Kína gazdaságát számottevően befolyásolja. A megemelt vámterhek miatt a gyártók átstrukturálhatják a termelést Kínából Indiába, Vietnámba, Malajziába, vagy akár Mexikóból a kelet-európai régióba is, és ez a trend a régiónk országainak biztosíthat gazdasági és termelési lehetőségeket. A másik fontos tényező, amivel számolnunk kell a jövőben, az a kínai új selyemút, a One Belt, One Road projekt, amit a kínai állam stratégiai prioritásként kezel, és komoly erőforrásokat csoportosít a vasúti és kikötőhálózat, valamint az infrastruktúra fejlesztésére. Amennyiben a beruházásoknak köszönhetően csökkenteni tudják a logisztikai költségeket, és a vasúti szállítással egy versenyképes alternatívát kínálnak a tengeri vagy akár a légi szállítás helyett, közelebb kerülhetnek az európai felvevőpiachoz.

– A jelenlegi piaci környezetben milyen fejlesztéseket tervez a DHL Global Forwarding globálisan és a hazai piacon?

– Egyre több olyan eseti megkeresés érkezik hozzánk, amikor kritikus, hogy az első pillanatban jó megoldást tudjunk nyújtani és versenyképes árat adjunk, ezért is kezeljük prioritásként a digitális megoldásokat. Díjkalkulációra és árufeladásra egy új, felhasználóbarát online felületet fejlesztünk, a myDHLi Quote & Book rendszert, amely lehetővé teszi egy adott szállítmány kapcsán a különböző szállítási módokra számított fuvardíjak összehasonlítását és az áruküldemények feladását. Néhány kattintással még szállítmánybiztosítás is köthető az árura a nap 24 órájában; ez utóbbi funkció egyedülálló ma a szállítmányozói piacon. Fontos feladatunk a DP DHL környezetvédelmi vállalásának támogatása is. A cégcsoport célja, hogy 2050-ig nullára csökkenjen a vállalat károsanyag-kibocsátása, többek között a környezetbarát szállítási megoldások és különböző környezetvédelmi projektek megvalósításával.

– Milyen válaszokat adnak a súlyos munkaerőpiaci kihívásokra?

– A sikeres működéshez elengedhetetlen, hogy elhivatott és magasan képzett szakemberek dolgozzanak a vállalatnál. A DP DHL cégcsoport az ún. minősített nemzetközi szállítmányozó (Certified International Forwarder) tréningprogramját azzal a céllal indította, hogy a DHL Global Forwarding munkavállalói megértsék, munkájuk milyen fontos szerepet játszik abban, hogy minőségi szolgáltatással a legjobb ügyfélélményt tudjuk biztosítani megbízóink számára. Emellett Magyarországon is kidolgoztuk a hosszú távú képzési programunkat. Olyan szakmai tréningsorozatról van szó, amelynek során a kollégáink a vállalat stratégiája mentén egy logisztikai vállalat működésének legapróbb részleteivel is megismerkedhetnek. Úgy gondolom, hogy a munkavállalók fejlesztése, képzése és bevonása nélkül nem lehet sikeres egy vállalat. Csak motivált alkalmazottak képesek az ügyféligényeknek megfelelő, kiváló szolgáltatást nyújtani, és ezáltal a pénzügyi eredményeink is kedvezően alakulnak.

Névjegy

Rezsek Zoltán közel két évtizedes tapasztalattal rendelkezik a szállítmányozás és a logisztika terén. 1995-ben csatlakozott a DHL-hez. Pályafutása során felelt az értékesítési és marketingterületekért, majd az operációért. 2008-ban elfogadta a felkérést az oroszországi DHL Global Forwarding vezetésére. Négyéves ügyvezetői igazgatói ténykedése során az orosz leányvállalat jelentős eredményeket ért el: forgalmát, eredményét és létszámát megháromszorozta, új irodákat nyitott a térségben, és üzleti mutatói alapján számos szakmai elismerésben részesült, például elnyerte a DHL Év országa címét. 2013 elejétől a szakember Magyarországon kamatoztatta a külföldön szerzett tapasztalatait a DHL Global Forwarding hazai leányvállalatának élén. A légi és tengeri szállítmányozási üzletágat hazánkban két évig vezette, majd 2015-ben felkérést kapott a hollandiai ügyvezető igazgatói pozícióra. Három év elteltével azonban gyorsan jött az újabb lehetőség: 2018-ban a kelet-európai régió légi és tengeri operációs igazgatói pozícióját vette át, ebben a minőségben 14 országért felel, kiemelt figyelmet szentelve a közép-ázsiai üzletek fejlesztésére. 2019-ben a DHL Global Forwarding kelet-európai régiójának vezetője kereste meg és kérte fel a magyar vállalat irányítására, így ismét a hazai csapatot erősítheti. Mellette továbbra is ellátja a régiós légi szállítmányozási igazgatói feladatkört is.

Cégnévjegy

2019 fontos mérföldkő a DHL életében: a vállalat idén ünnepeli létrejöttének 50. évfordulóját. A DHL alapítói, Adrian Dalsey, Lary Hillblom és Robert Lynn – vezetéknevük kezdőbetűiből származik a márka neve is – 1969-ben indították útjára úttörő vállalkozásukat. Kezdetben Amerika nyugati partja és Hawaii között működtettek expressz futárszolgálatot. Az évek során fokozatosan bővült a DHL szolgáltatásainak köre, és napjainkban a világ 220 országában kínálnak nemzetközi expressz, légi, tengeri, közúti és vasúti szállítmányozási és szerződéses logisztikai szolgáltatásokat.