Mindkét előjelű fogalommal jellemezte az elmúlt hónapok költségnövelő külső hatásait a Kühne + Nagel közúti osztályvezetője. Timler Viktor lapunknak elmondta: a közúti piacon állandósult a változás, hatalmas mozgás tapasztalható, vándorol a kapacitás, amire előremutató válaszokkal kell felkészülni.
– A közúti osztály vezetőjeként milyen feladatai vannak, miből áll egy napja?
– Nem meglepő módon a személyzeti kérdések egyre nagyobb részt – már legalább 40–50 százalékot – hasítanak ki a munkaidőmből, mert a mai munkaerőpiaci viszonyok közepette kiemelten fontos a munkatársak jólléte, a motivációik megőrzése, ugyanakkor számos kisebb HR-feladattal is meg kell birkózni napi szinten az 50 fős csapatom élén. Ugyanakkor az eredmény sem marad el: a fluktuáció alacsony szinten tartható. A munkám másik részét a házon belüli, részlegek közötti egyeztetések – különös tekintettel a raktárlogisztikai társosztállyal közös projektek vonatkozásában, amelyek kedveltek a megbízók körében – és az ügyfelekkel való kapcsolattartás teszi ki mind a tenderek, mind a megvalósuló operációk kapcsán. Ezenkívül a multinacionális létünknél fogva regionális szinten is helyt kell állni különböző projektek során, együttműködésben a testvérvállalatainkkal.
– Milyen frontokon dolgoznak össze?
– Törekszünk a saját közúti termékeink fejlesztésére, hiszen például a digitalizáció megbízói elvárássá lett, amire regionális és helyi szinten cégre szabott szoftvermegoldásokon dolgozunk. Ebben az évben olyan alkalmazásokat tervezünk bevezetni, amelyek gyorsítják az adatok áramlását úgy a saját rendszerünkben, mint az ügyfelek irányába, és biztonsági szempontból is kiszolgálják a piaci igényeket. Ezen a téren próbálunk tanulni a versenytársaink által elkövetett hibákból, ezért nem mindent egyszerre változtatunk meg, hanem lépésről lépésre haladunk a megfelelő eredmény érdekében akkor is, ha így időigényesebb. A hamarosan megnyíló központi digitális felületen elérhető lesz a rendelésfeladástól kezdve a nyomon követésen át a dokumentumkezelésig minden üzleti folyamat, ahol a piaci információk, technológiai (például biztonságtechnikai) újdonságok és a szakmai tudás átadására (tanácsadásra) is biztosítunk fórumot.
– A gazdasági környezet mennyire befolyásolja a munkájukat?
– Gyakorlatilag állandósult a változás, legalábbis ahhoz képest, amit a pályám elején tapasztaltam (ld. keretben. A szerk.), amikor mindössze a szezonalitás okozta volumenváltozás borzolta a kedélyeket. Ma már akár két-három hónap leforgása alatt is alapjaiban képes megrendülni vagy csak módosulni a gazdasági környezet, a megbízásaink mennyisége és akár jellege is, amely jelenségekre folyamatosan előre kell felkészülni. Most például már érezzük a várható visszaesés szelét, ha csak az autóipari kibocsátásokat vesszük, egyelőre nem is feltétlenül idehaza, bár a Nyugat-Európában már élesedett gyengébb szezon úgyis begyűrűzik hozzánk is.
– Melyik a jellemzőbb az Önök szemszögéből: az egyes megbízók saját volumenvesztése vagy magának a piacnak a szűkülése?
– Meglátásom szerint a változás nemcsak nehézséget jelent, hanem egyúttal lehetőséget is a bővülésre. Egyfelől kénytelenek vagyunk a meglévő szerződésekben rögzített költségszinten szolgáltatni, miközben külső hatásra nőnek a kiadásaink, ugyanakkor az említett változások jelentős piaci mozgást is generálnak: olyan árukibocsátók is kitekintenek a logisztikai szolgáltatói piacra, amelyek eddig házon belül vagy más partnerrel oldották meg az ezirányú feladataikat. Hozzáteszem: a piac alakulása attól is függ, hogy mekkora méretű ügyfélről beszélünk. A kkv-k működése például továbbra is roppant árérzékeny, ahogy azt egy tavalyi célzott felmérésünk is igazolja, erőforrás híján ráadásul rendszerint nem is rendelkeznek megfelelő szaktudással, logisztikai háttérrel; épp szállítmányozókra lenne szükségük, a körükben mégis nehezebben boldogulunk. Ha pedig végre sikerül áttörnünk a falakat, és vevői megelégedésre, eredményesen is szolgáltatunk, a mi életünkben ezek a spotjellegű árumennyiségek még akkor sem fordítják meg a trendeket. Ezzel együtt fókuszba helyeztük a kkv-kat, a jövőben több megoldást tervezünk kínálni számukra. Ami a globális nagyvállalatokat illeti, az ő esetükben a beszerzések központosítása jelent kihívást számunkra, amire rendkívül gyors válaszokkal kell előállnunk mindössze egy-két hét alatt, a korábbiaknál szorosabb kötelékben, karöltve a többi Kühne-házzal. Ebben a szegmensben versenyelőnyünk a széles támogatói, tőkeerős háttér és a felhalmozott tudásbázis, mert ezek a cégek a hosszú távú, biztonságos üzemelést szorgalmazzák. Visszautalva az emelkedő költségekre: habár nem mi vagyunk a legolcsóbbak, A-ból B-be árut továbbító fuvarozócéggel nem versenyezhetünk, de amit ígérünk, azt maradéktalanul teljesítjük – ami érték a piacon.
– Közutas szemmel hogy látja: a megbízók választását a fuvarozási módok között mennyire tereli a környezettudatos szemlélet?
– Még korántsem annyira, mint kellene. Ebben az összefüggésben, a beszerzők (ma már nem is a logisztikusok!) elsőbbségi rangsorában is – csakúgy, mint a fent taglalt viszonyok közepette – a költségkérdés az első, a második az eljutási sebesség, és csak sokadik a megoldások környezetbarát mivolta. A közúti szállítás eleve nem jár élen e tekintetben, de a magunk szerény eszközeivel igyekszünk csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat: a fuvarozáshoz használt eszközök – saját vagy alvállalkozói járművek – döntő hányada már Euro6-os motorral felszerelt, és fejlesztjük a szolgáltatásainkat az intermodális megoldások irányába is. Ezek önmagukban azonban nem képviselnek versenyelőnyként ható értéket a vevőink szemében. Úgy vélem, hogy akkor történik majd áttörés, ha a megbízóink ügyfelei kényszerítik ki a zöld alternatívákat.
– Milyen járműparkkal látják el feladataikat?
– A Kühne + Nagel hosszú ideig klasszikusan flottamentes speditőr maradt, ám néhány évvel ezelőtt, a közúti üzletág erősödésével változott az álláspont szerte Európában. Vontatóink továbbra sincsenek, de a cégcsoport pótkocsis parkja folyamatosan épül, méghozzá nemcsak ponyvás, hanem hűtöttautós kivitelben a gyógyszeráruk számára, a szakadásmentes hűtőlánc biztosítása érdekében. A ma mintegy 100 eszközből álló flottát ez év végére 200 pótkocsisra tervezzük bővíteni. Ezt foglalás alapján itthon is használjuk, ezen felül Magyarországon a belföldi disztribúciós piacra szereztünk be saját járműveket (6 db furgont és 7,5–12 tonnás járműveket) tavaly nyáron. Így nemcsak költséghatékonyabban üzemelhetünk, hanem – piaci elvárásra – rugalmasabban szolgálhatjuk ki az ügyfeleinket, főként a főváros környéki településeken.
– Ezek szerint továbbra is döntően alvállalkozók végzik a közúti fuvarfeladatokat. Milyen körből válogatnak?
– Az elmúlt években törekedtünk a többszázas létszámuk csökkentésére abból a megfontolásból, hogy könnyebb a kisebb állomány kezelése, ezáltal a valóban megbízható partnerek állandó ellátása munkával a kölcsönös fejlődés elősegítése érdekében. Másfelől fókuszba helyeztük a magas szolgáltatási színvonal megőrzését is, ezért szigorítottuk a minősítésük és elfogadásuk feltételeit, ennek hozadéka lett a létszám felére csökkentése. Ám az utóbbi hónapokban megfordítottuk a látószöget, hiszen a piaci követelmények és körülmények diktálnak, gondolok itt mind a megbízói elvárásokra, mind a sofőrhiány következtében kialakult kapacitásgondokra. Jelenleg tehát ismét a több lábon állás jegyében frissítjük a fuvarozói körünket – nyitottak vagyunk az érdeklődésükre, és toborozzuk őket –, természetesen bekerülés előtt az értékelési és üzemelés közben a felügyeleti rendszer az alvállalkozók auditálására változatlanul szigorú, sőt, ma már az is részben digitálisan vezérelt. Trendszerű, hogy a hozzánk fordulók egyszerre várnak el tőlünk szállítmányozói rugalmasságot és fuvarozói felelősséget, és ezt a kockázatot ma már csak akkor vállalhatjuk be speditőrként, ha a fuvarozópartnereinkben maradéktalanul megbízhatunk. Itt fontos megjegyezni, hogy a sofőrkérdésre is van válaszunk a magunk módján: többek között biztonságtechnikai képzéseket is tartunk a gépkocsivezetők részére, és a fuvarokat az ő kényelmük figyelembevételével is próbáljuk szervezni.
– A kínai forgalom korábbi élénkülése és mostani hanyatlása hatással van a közúti osztály tevékenységére?
– Az európai terítést a Kühne + Nagel a saját gyűjtőhálózatán keresztül képes kezelni, ami a konkurensi körben komoly előny. A pátyi bázisunkról mint export gyűjtős elosztóközpontból napi indításaink vannak többek között Olaszországba, Németországba, illetve Románia és Bulgária irányába, amely járatok a kínai áruk dömpingje idején is eredményesen üzemeltek. Ebben a szegmensben a piac szeretne most direkt részrakós vagy teljes rakományos szolgáltatást – a kedvezőbb gyűjtős árszínvonalon. Ebben a présben költséghatékonyan működni nem kis fejtörést okozó kihívás. Ha viszont az elmúlt időszakban tapasztalt ütemben növekszik a gyűjtős üzletágunk, akár új telephelyre is szükségünk lehet.
Névjegy
Timler Viktor a Hunfalvy János Külkereskedelmi és Közgazdasági Szakközépiskolában érettségizett, ahol OKJ-képzés keretében további két évet tanult. Pályáját 2003–2006 között a DHL Solutions raktárlogisztikai üzletágban kezdte, ezt követően a DHL Exel Supply Chain kötelékében az üllői telephelyre került, ahol hamarosan irodavezetővé, majd közúti részlegvezetővé lépett elő. Munka mellett beiratkozott a Budapesti Gazdasági Főiskolára, ahol 2011-ben diplomázott közgazdászként. 2010 óta a Kühne + Nagel csapatát erősíti, kezdetben operatív KAM-ként, az utóbbi 5 évben a közúti osztály élén. Nevéhez fűződik a Specialized Networks termék és az azt kiszolgáló csoport felépítése 2012-ben, amely a hűtöttáru-logisztika (gyógyszeripari termékek) és a high-tech ipar (nagyértékű elektronikai küldemények) különleges igényeinek hivatott megfelelni.