A Sped Trans cégcsoport hazai leányvállalata a csaknem másfél évtizedes története során átélt jelentős változásokat, amelyekből rendre újra és újra talpra kellett állnia és építkeznie: a megváltozott piaci környezet mellett, 2016-ban teljes szervezeti átalakítást kellett végrehajtani és a működést újragondolni. „Stabilan működünk, és továbbra is tapasztalt szakértő gárdával állunk rendelkezésre” – tekint a jövőbe bizakodóan a cég március elején kinevezett ügyvezetője, Kucsera János.
– Változik-e valami a vállalatnál azzal, hogy Ön irányító pozícióba nőtte ki magát?
– Az előző ügyvezető tulajdonos általi visszahívása után a 8 fős magunk megmaradt, amelyhez április elején csatlakozott egy kereskedelmi menedzser kollégánk, aki értékesítési-üzletkötői feladatokat végez új ügyfelek körében. A 9 fős csapatunk tehát lényegében változatlanul látja el a napi teendőket a megőrzött partnerkörünk kiszolgálására, a korábban is rögzített üzleti céljaink érdekében. Friss még ez a váltás a személyes életemben, üzletági osztályt már igen, céget még nem vezettem (ld. keretben. A szerk.), de minden nap tanulok valami újat. Rendeztük a sorainkat, és lépésről lépésre haladunk előre az úton. A nagyobb léptékű fejlődéshez pedig a bizalom mellett kaptunk több hónapnyi időt is a tulajdonosoktól, amely szemlélet nagyban támogatja mindennemű törekvésünket.
– Nevesítse, kérem, e célokat!
– A cégcsoport 3 országban (Szlovákiában, Magyarországon és Lengyelországban) található 7 irodája kevéssé dolgozott össze eddig, a hagyományosan emlegetett szinergialehetőségeket vajmi kevéssé használták ki. Ez a gyakorlat mindenképpen felülvizsgálatra vár, helyette a viszonyaink ápolásával és szorosabbra fűzésével valódi üzleti együttműködéseket szorgalmazok körünkben. Jómagam nyelvi akadályok nélkül építhetem e kapcsolatokat, és ebből a megfontolásból az sem kizárt, hogy a későbbiekben felvidéki munkatársakkal erősítjük a gárdánkat. Hasznosnak tartom még a kooperációt a konkurenseinkkel is, egymás felségterületeinek, érdekeltségeinek tiszteletben tartása mellett. Egy piacon dolgozunk, ezért meggyőződésem, hogy összehangolt munkával színvonalasabban tudjuk kiszolgálni az ügyfeleinket, a stratégiai partnerkapcsolatok révén mindannyian eredményesebben működhetünk.
– Milyen erős most a cég két üzletága: a közúti és a vasúti forgalmak?
– A tavalyi 1,8 milliárd forintos árbevételünkből – amelyet az előző évhez képest 15 százalékos visszaeséssel realizáltunk – 1,1 milliárdot tesz ki a közút, 700 millió forintot pedig a vasút hozott a konyhára. Ez jól jelzi a jelenlegi helyzetünket, miszerint a közút képviseli az erősebb pillért, a vasútnak izmosodnia kell nálunk, akár hozzáértő szakemberrel támogatva is. Hogy van-e benne potenciál? Tekintettel arra, hogy a piacon komoly verseny van a szállítmányozók, illetve a magánvasúti fuvarozók között, az ügyfelek érdeklődését fel kell kelteni, hogy számunkra adják át a fuvarmegbízásaikat. Ez egyfelől nagyfokú nyitottságot igényel részükről, másrészt a fuvardíjon felül a speditőrnek hozzáadott értéket (például megfelelő időben, jelesül jó előre átadott tájékoztatást) kell biztosítani napról napra. Fontos, hogy a partnereinknél előrébb járjunk egy lépéssel, ráadásul érvényes mindez a közúti forgalmakra is. Ami az intermodalitást illeti, sajnos a Sped Trans által lefedett piacon nem jellemzőek a kombinált szállítások, tulajdonképpen csak árajánlat szintjén tapasztalunk érdeklődést e zöld megoldás irányában. A túlméretes, túlsúlyos forgalmaink szegmense viszont már nagy múltra tekinthet vissza, az erre szakosodott tudásunk értékes know-how-nak számít a piacon. Igény esetén pedig raktározási és vámkezelési szolgáltatásokat is nyújtunk.
– A hagyományos speditőrök flottákkal nem rendelkeznek. Önöknek van fuvareszköz-állománya?
– Cégcsoportszinten mintegy 30 kamiont és vagonokat is szép számmal tudunk hadrendbe állítani, de azok döntő többségben le vannak kötve adott munkákra. Ezért a Sped Trans Hungária a kezdetektől fogva alvállalkozókkal dolgozik, e régi, megbízható kapcsolatok 90 százalékban stabil kört alkotnak, de amint a forgalmak elérnek egy bizonyos szintet, az említett eszközök átcsoportosíthatók részünkre is. A fuvarozópartnereinkkel nem kizárólagos, hanem eseti megállapodásokat kötünk, a CMR-en felül szállítmányozói felelősségbiztosítással is. Ponyvás, dobozos, hűtős kivitelű járművek állnak rendelkezésünkre, igazodva a megbízói (építőipari, mezőgazdasági és élelmiszeripari) igényekhez.
– A digitalizáció és benne az online platformok térhódításával hogyan látja a felröppenő vészjóslatokat a szállítmányozói munka fölössé válásáról?
– A szakmában töltött 13 évem azt mondatja velem, hogy a megbízó és a fuvarozó között jó speditőrre még mindig szükség van, és Magyarországon ugyancsak kevés van belőlük. Személyfüggő, hogy milyen kapcsolatot sikerül kialakítani a megbízóval, de az egyértelműen visszatükröződik, hogy ismét felértékelődik a személyesség szerepe mind a vevőink, mind a fuvarozópartnereink felé. A különböző szállítási megoldások tárházának széles ismerete, a naprakész kommunikációs képességeink és különösen a rendkívüli helyzetekre adott gyors és hatékony válaszaink olyan értéket hordoznak, ami önmagában fontossá és nélkülözhetetlenné teszi a közvetítői és bonyolítói munkánkat.
– Mi motiválja belülről ezt a tevékenységet?
– Üzleti partnereink feltétlen elégedettsége alkotja munkánk vezető elemét a cég stratégiájának kialakítása és fejlesztése során, a szakembergárda kreativitásának kiaknázása mellett, a legkorszerűbb műszaki és technológiai lehetőségek használatával. Olyan társaságot építünk, amely sokéves tapasztalat és új eljárások alapján ügyfeleinknek teljes értékű és rugalmas szolgáltatást nyújt, szükségleteikhez és lehetőségeikhez alakítva. Vállalatunk versenyelőnye az ügyfelek érdekeinek maximális képviseletében és szem előtt tartásában rejlik.
Névjegy
Kucsera János Szlovákiából származik. Tanulmányait a Kecskeméti Kertészeti Főiskolán végezte, kertészmérnöki szakon, végül teljesen más szakmát választott. A szlovák Sped Trans cégcsoport hazai leányvállalatán belül a teljes ranglétrát végigjárta 2006 óta: az első években közúti fuvarszervező volt, ezzel alapozta meg a szakmai ismereteit és kapcsolatrendszerét, majd a közúti osztály vezetője lett, így a napi szervezési munkák mellett céges operatív, illetve menedzsmentfeladatokat is ellátott. E nemzetközi és hazai közúti fuvarszervezésben szerzett 13 éves szakmai tapasztalattal, az eredményes és alázattal végzett munkája iránti bizalom okán, valamint nem utolsósorban a nyelvi tudását kamatoztatandó nevezte ki a tulajdonos ügyvezetőnek 2019. március 5-étől.
Cégnévjegy
A Sped-Trans Levice a.s. 1989-ben alakult meg az első magán szállítmányozócégként Szlovákiában. Magyar leányvállalata, a Sped Trans Hungária Szállítmányozási Kft. 2005 márciusában nyitotta meg irodáját Budapesten. A társaság vasúti, közúti és kombinált szállítmányozással egyaránt foglalkozik; belföldi, export-, import- és tranzitforgalmakat bonyolítanak le az európai vasutak vonalán minden irányban, beleértve a FÁK országait is. Komplex szolgáltatásokat kínálnak: többek között a szállítmányok vámügyintézését, reexportját a határállomásokon, a vagonok nyomon követését, az áruk átrakásának felügyeletét, valamint áruk raktározását vámraktárakban, egyedi szállítmánybiztosítások és útvonalengedélyek megszerzését vállalják.