A lóvontatású omnibusztól a Panda metróig

A lóvontatású omnibusztól a Panda metróig

Ez a cikk a KözlekedésVilág IV. negyedéves számában jelent meg.

Egy képekben gazdag album kiadásával zárta a BKV Zrt. egész éves ünnepségsorozatát, amelynek keretében megünnepelte alapításának ötvenedik évfordulóját. Legát Tibor könyve túlmutat ezen a fél évszázadon is, hogy teljes képet adjon arról, hogyan közlekedett az elmúlt években a főváros.

Tíz évvel ezelőtt jelent meg a könyv első kiadása, amely akkor hiánypótló módon foglalta össze Budapest közlekedésének történetét. A témában korábban kiadott könyvek ugyanis jellemzően csak a járművekről szóltak, részletesen taglalva a műszaki megoldásokat. A BKV néhány éve digitalizált vállalati képgyűjteményének felhasználásával egy olvasmányos album jelent meg akkor, amely a műszaki adatok táblázatos ismertetése helyett a fővárosi utazókra koncentrált. Korabeli újságcikkek, kiegészítések tették érdekessé egy-egy jármű bemutatkozását, miközben láttuk a képeken a lakótelepek építését vagy az első metróvonalak felett még csengető villamosokat is. Könnyen tudtunk nosztalgiázni az egyforintos buszjegyről vagy a tantuszos beléptetőkapukról a metróállomásokon. Még kékek voltak a metrókocsik és Ikarusok a városi autóbuszok. Nem volt még modern jegykiadó automata vagy FUTÁR kijelző sem.

A könyv több kiadást is megért, amit gyorsan elkapkodtak az olvasók a boltok polcairól. Ezután az író, Legát Tibor évről évre új tematikus közlekedési könyvekkel jelentkezett, így a Székesfőváros közlekedése mellett autóbusz-vezetős történeteket, a villamosszámozások kulisszatitkait, vagy a mindenki által kedvelt piros trolibuszok történetét vetette papírra. A könyvek hasonló formátumban kerültek kiadásra, így gyakorlatilag sorozatnak is tekinthetők.

Az eltelt 10 év alatt sokat változott Budapest utcaképe, és még többet a fővárosi közösségi közlekedés. Megalakult a Budapesti Közlekedési Központ, az autóbusz-állomány jelentős része kicserélődött és világoskék színű lett. Megjelentek az első elektromos buszok, és csak mutatóban maradt Ikarus busz a fővárosban. A metrók színe mára a fehér lett, akár a francia, akár a felújított orosz szerelvényekre szállunk fel. Sőt, ma akár vezető nélküli automata metróval is utazhatunk, ha az M4-es vonal járműveit választjuk. A legnagyobb természetességgel használjuk a jegykiadó automatákat és a FUTÁR applikációt. Percre pontosan tudjuk, hogy mikor jön a villamos, és nem lepődünk meg, ha áramszedő nélkül suhan a megállóba egy Ferrari piros trolibusz. A zöld HÉV-ek ugyan 30 év óta változatlanok, de most éppen a Magyar Államvasutak kötelékéhez tartoznak.

Ugyanakkor nem változott a könyv alapkoncepciója: Legát Tibor összegyűjtötte a közlekedést ábrázoló legjellemzőbb utcaképeket, bélyegeket és akár gyufásdobozt is, hogy bemutassa a fővárosi közlekedést bármely korosztály számára egy rendezett albumban. A bővített kiadás minapi bemutatásakor külön kiemelték azt az igényes tördelést és tipográfiát, amelyet az értő közönség is kedvelni fog.A szerző pedig gondosan frissítette a képeket, az eltelt 10 évvel pedig bővítette a könyvet, hogy még több érdekességet kínáljon az utazó és olvasó publikum számára.

Legát Tibor 1989 óta újságíró, pályája kezdetétől követi a főváros és a közösségi közlekedés változását, fejlődését.Közreműködik a BKV belső újságjának szerkesztésében. 2008 óta több nagysikerű, igényesen szerkesztett közlekedésről szóló könyv szerzője, illetve társszerzője. Közlekedik a főváros c. könyvének bővített kiadása megvásárolható a BKV Deák téri Földalatti Vasút Múzeumában, a Scolar kiadónál és partnerüzleteiben, valamint webshopokban is.