Szállítmányozás 2024 konferencia

Borjúk és versenylovak is megfordultak tavaly a ferihegyi betonon

Borjúk és versenylovak is megfordultak tavaly a ferihegyi betonon

Tovább folytatódott az évek óta tapasztalható cargo-boom Budapesten: 2018-ban a légi teheráru szállítás volumene 14,9 százalékkal nőtt, megelőzve az utasszállítás teljesítményét is. Budapesten az elmúlt három évben folyamatosan kétszámjegyű a cargo növekedése, ami jelzi a magyar gazdaság, az exportorientált iparágak fejlődését is.

146 113 tonna. Ennyi érkező és induló teherárut mozgattak meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren tavaly, ami majdnem 15 százalékkal több, mint 2017-ben. A cargoforgalom nagyjából három terület teljesítményéből adódik össze: a kizárólag cargóra szakosodott légitársaságok eredményeiből, az utasszállító gépek rakterében szállított ún. bellycargóból és az expressz csomagküldő szolgálatok, az ún. integrátorok (DHL, TNT, UPS és FedEx) járataiból. Ez utóbbiak különösen az internetes kereskedelem, az e-commerce magyarországi és közép-európai fellendülésének köszönhetően értek el kiváló eredményt.

A légi teheráru szállításban általában olyan árucsoportokat mozgatnak világszerte, amelyek kis tömegűek és nagy értéket képviselnek. Ilyenek például az elektronikai ipar termékei, a mobiltelefonok és a számítógép-részegységek, az autóalkatrészek és a gyógyszeripar termékei. Mind a három nagy kategória fajsúlyos gyártói megtalálhatók Magyarországon. Emellett 2018-ban olyan szokatlan szállítmányok is megfordultak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér betonján, mint amilyenek a hazai tenyésztésű borjúk (Izraelbe) vagy a különlegesen drága versenylovak (Kínába és Oroszországba). Az ilyen speciális gondoskodást igénylő szállítmányok továbbítása iránt is egyre nagyobb a kereslet a nemzetközi kereskedelemben.

„Minden erőfeszítésünket arra koncentráljuk, hogy kihasználjuk Budapest ideális adottságait, és Ferihegyet a közép-kelet-európai régió légiáru logisztikai központjává alakítsuk. Ehhez természetesen meg kell teremteni a megfelelő műszaki, biztonsági és közlekedési feltételeket – ezek a projektek már a megvalósítás fázisába léptek tavaly, és az idén sikeresen le is tudjuk őket zárni” – jelentette ki René Droese, a Budapest Airport cargo- és ingatlanüzletágának igazgatója. Arról is beszélt, hogy a Budapest Airport szakemberei idén is folytatják marketingtevékenységüket a Távol-Kelettől kezdve Észak-Amerikáig, hogy újabb logisztikai és üzleti partnerek választhassák a magyar főváros repülőterét céljaik megvalósításához.

Nemsokára átadják a BUD Cargo City-t – az idei év második felére elkészül az új 20 ezer négyzetméteres légiáru-kezelő épület, az év végére pedig mellette egy további, 10 ezer négyzetméteres speditőr épületet vehetnek birtokba a nemzetközi logisztikai cégek és szakembereik. A BUD Cargo City-hez csatlakozva megépül 32 ezer négyzetméternyi új betonelőtér a repülőtér vecsési oldalán a 2. kifutópálya közelében, amelyen egyszerre két Boeing B-747-8F típusú teherszállító repülőgépet lehet kiszolgálni. A teljes 2019-es beruházás értéke, amelyet a Budapest Airport finanszíroz, eléri a 15 milliárd forintot (azaz 46 millió eurót). Az igényeket jól jelzi, hogy az elmúlt évben naponta akár több alkalommal is rakodtak Ferihegyen olyan teherszállító óriásgépek, mint amilyenek a Cargolux, az Air Bridge Cargo és a Silkway Boeing B-747-esei, illetve a Turkish Cargo és a Qatar Airways Cargo Airbus A330-asai és Boeing B-777F típusú gépei.