Kiss Dávid, a DAF Hungary Kft . ügyvezető igazgatója
A fiatal szakember tavaly júliusban vette át a DAF Hungary Kft . és a Hungarotruck Kft . vezetését. Nem külsősként került ebbe a pozícióba, hiszen már 2006-tól erősítette a holland márka hazai csapatát. Kiss Dávid saját bevallása szerint is nehéz döntési helyzetbe került ezzel a lehetőséggel, de ma már úgy látja, helyesen választott azzal, hogy az Amerikai Egyesült Államokból visszatért Magyarországra, itthon erősítve a DAF sikeres működését.
– A DAF ismét, immár nyolcadik alkalommal hódította el a piacvezető pozíciót a hazai nehéz-tehergépjárműves piacon. Mi az a többlet, amivel a márka ilyen jól szerepel közel egy évtizede?
– Ez egy nagyon összetett és természetesen alaposan átgondolt üzleti stratégia eredménye. Azt nem állíthatom – hiszen csak a tavalyi év derekától vezetem a két céget –, hogy a legutóbbi siker személyes érdem volna, de a megkezdett és kialakított folyamatokat továbbra is fenn kellett tartani, sőt, ha lehet, mindig tovább kell javítani. Ez utóbbi sokkal nehezebb feladat, mint egy-egy alkalommal jó pozíciót elérni, ami a számok tükrében tavaly 1320 darab eladott járművet és ezzel 24,6 százalékos részesedést jelent. Hozzá kell tenni azt, hogy ez nemcsak a nagy darabszámú, flottás értékesítésekben hozott első helyet, hanem ugyanilyen pozícióban vagyunk a kiskereskedelmi értékesítések területén is. A filozófiánk az ügyfelek minél szélesebb körű, magas színvonalú kiszolgálásán alapszik. Az ma már nem működik, hogy az új jármű megvásárlásakor a kulcsok átadásával búcsút intünk az ügyfélnek. Hatalmas energiákat fektetünk abba, hogy a megvásárolt autókhoz tartozó after sales szolgáltatásaink a lehető legszélesebb körben, ügyfélbarát módon legyenek elérhetőek. Ehhez kell egy remek szakmai gárda is, kiválóan felkészült kollégákkal dolgozhatok együtt, ami alapja az effajta sikereknek. Emellett persze a járművek is rendkívül népszerűek itthon, a termék kiváló, ami nélkül nyilván nem lehetne ilyen eredményeket elérni. A cégstruktúra szintén rendkívül szerencsés, hiszen földrajzi értelemben egymáshoz közel működik az importőri feladatokat ellátó DAF Hungary és a dílerként működő Hungarotruck. Ennek köszönhetően közvetlenebb az ügyfelek elvárásainak megismerése, az importőr DAF Hungary-nál így képesek vagyunk gyorsan reagálni a felmerülő igényekre.
– Tavaly a DAF a meglévő és jól bevált típusaihoz számos új, innovatív fejlesztést mutatott be. A hazai ügyfelek mennyire barátkoztak meg ezekkel a lehetőségekkel, kihasználják-e az ezekben rejlő előnyöket?
– Ma már szinte mindennapos, hogy az iparág újabb és újabb megoldásokkal rukkol elő. Ami a tavalyi fejlesztéseket illeti, ezek mind komoly innovációt igénylő újítások voltak, amelyek egytől egyig annak érdekében születtek, hogy a felhasználók, tehát a fuvarozással foglalkozó vállalkozások olyan megoldásokat kapjanak, amelyek a járművek használatát költséghatékonyabbá és rugalmasabbá tehetik. Ez persze nem csak az ügyféloldali nyomás miatt van így, hiszen az állandóan szigorodó környezetvédelmi és biztonsági előírásokat is követnie kell a tehergépjármű-gyártóknak. Erre kiváló példa a szintén tavaly bemutatott, 72 dB megoldás, ami a városi környezetben használt járműveknél tesz lehetővé egy csendes, 72 decibel zajszint alatti használati módot. Ezek a járművek egy – mondjuk úgy – kisköltségű átalakítással olyan helyeken is használhatóak, ahol már megkövetelik azt, hogy csendes járművek lássanak el például áruterítési feladatokat. Az ügyfelek ma már itthon is felismerték, hogy nem feltétlenül a manuális sebességváltóval szerelt jármű a takarékos megoldás. A mai technikai lehetőségek és egy kiképzett gépkocsivezető komoly költségmegtakarítást hoz a fuvarozással foglalkozó vállalkozásoknál. Természetesen ezeket az eszközöket, például az előrelátó, terepkövető, sebességtartó automatikai rendszert némi idegenkedéssel fogadták a gépkocsivezetők, de aki megismerte, és megtanulta a használatát, ma már kiváló fogyasztási eredmények mellett alkalmazza is. Az ilyen és ehhez hasonló műszaki megoldások – részben azért is, mert kötelező előírásokként meg kell, hogy legyenek az új járművekben – nem jelentenek nagy különbséget a márkák között. Előnyt kovácsolni a vásárlók megelégedettségéből, a megvásárolt termékhez nyújtott szolgáltatásokkal lehet.
– Az idei évre vonatkozóan milyen tervekkel készül a márka Magyarországon? Nyilván a piacvezető hely megtartása, erősítése a cél.
– Ez nem is lehet másként, azonban ez egy rendkívül nagy kihívást jelent. Az tény, hogy a piaci pozíciónk nagyon erős, de ezzel együtt az összes konkurens márka el szeretné hódítani ezt az előkelő helyezést. Ez nagy feladatot jelent majd a munkatársainknak, de egyben motivációt is ad. Mindenképpen szeretnénk fejleszteni a szervizszolgáltatásunkat úgy, hogy az még rugalmasabb legyen, több járművet legyünk képesek a lehető legrövidebb idő alatt javítani és visszaadni az ügyfélnek. A márkakereskedői hálózatunk kiválóan működik, és országos lefedettséget ad, hiszen összesen 9 helyen található Magyarországon DAF márkakereskedés. Legutóbb Bicskén nyílt meg a TRP Shop, ahol teljes körű szolgáltatással állnak a DAF és más típusú járművet vagy pótkocsit üzemeltető vállalkozások rendelkezésére. A minél könnyebben elérhető országos lefedettséget nyújtó dílerhálózat és szervizszolgáltatás mellett, amivel az ügyfelek számára vonzóvá lehet tenni egy típust, az a hozzá tartozó egyéb szolgáltatások széles köre és a kiszolgálás magas minősége. Ennek alapjait már a jármű kiválasztásánál le kell fektetni, hiszen a márkakereskedő akkor jár el helyesen, ha már ebben a fázisban segít az ügyfélnek összeállítani azt a járműspecifikációt, ami az általa vállalt fuvarfeladatokhoz a legjobban illeszkedik. A vásárlás után pedig a már említett after sales szolgáltatásoknak: a karbantartásnak, a kiváló alkatrészellátásnak, az előre tervezhető javítási munkáknak, minden egyéb, a járművel kapcsolatos műszaki kérdésnek, tanácsadásnak hatékonyan meg kell felelni.
– Kitekintve a nemzetközi, európai utakra a DAF milyen szerepet foglal el ezen a piacon?
– Folyamatos a fejlődés, szerencsésen alakultak az előző évek, hiszen másfél évtized alatt a 7 százalékos piaci jelenlétről tavaly már közel 16 százalékos összeurópai részesedéssel számolhattunk. Ez nem azt jelenti, hogy ezzel elégedett lenne a márka; a cél, hogy néhány éven belül minden ötödik eladott tehergépjármű Európában DAF legyen. Ehhez a járművekhez kapcsolódó logisztikai szolgáltatásokat is fejleszteni kell, de amíg a nagy nyugat-európai piacokon rengeteg DAF márkakereskedő található, amelyek megfelelő profi t mellett végzik tevékenységüket, addig kelet felé egyre ritkul a hálózat, így ennek a fejlesztése is a jövőbeni tervek egyike. Tavaly mutattuk be a hannoveri IAA kiállításon a DAF-CONNECT fantázianévre hallgató, új fejlesztésű, valós idejű adatokat tartalmazó telematikai szoftvert, amely minden flottát üzemeltető cég működésében óriási segítség lehet a jövőben. Ez a folyamatos fejlesztés alatt álló szolgáltatás természetesen sokkal több lesz, mint egy hagyományos járműkövető eszköz. Amellett, hogy ezt a funkciót is ellátja, folyamatosan, 24 órában nyomon követhető a cégnél futó összes jármű, azok fogyasztási és műszaki paraméterei is. A tervek szerint beépül a szolgáltatások közé egy szerviz-optimalizálási funkció is, ezzel a javítások előre tervezhetővé válnak, hiszen a rendszer időben jelzi majd egy-egy alkatrész cseréjének szükségességét. Az új szolgáltatás óriási előnye pedig az lehet, hogy vegyes flottákhoz is integrálható, így olyan vállalkozások is használhatják a jövőben, ahol más típusú járművek is futnak. Emellett az alkatrészbeszerzésben is előnyös helyzetbe kívánjuk hozni az ügyfeleinket egy olyan központosított számlázási megoldással (ez a PPFS, a Paccar Parts Fleet Services), amely garantált minimumkedvezményt biztosít az alkatrészek beszerzésénél azoknál a DAF kereskedőknél, amelyek tagjai ennek a hálózatnak. Összességében tehát arra törekszünk, hogy a meglévő, jól bevált, a gépkocsivezetők által is kedvelt járműpaletta mellett tovább bővítsük azoknak a szolgáltatásoknak a körét, amelyek vonzóvá tehetik a termékeinket egy árufuvarozással foglalkozó vállalkozás számára.
NÉVJEGY
Kiss Dávid a Hungarotruck Kft.-nél először marketingasszisztensként kezdett, majd hamarosan átkerült az akkor alapított, importőri feladatokat ellátó DAF Hungary Kft.-hez, ahol többek között hálózatfejlesztéssel és az alkatrészüzletág teendőivel foglalkozott. Ezt követően 2009-ben a PACCAR Parts alkatrészüzletág magyarországi vezetőjévé nevezték ki, és 2013 tavaszáig ebben a pozícióban dolgozott; eredményes munkájával hozzájárult ahhoz, hogy az üzletág forgalma a nyolcszorosára nőtt az elmúlt tíz évben. Ennek a sikernek is köszönhette azt a lehetőséget, hogy 2013 tavaszától Londonban, az Egyesült Királyság piacán folytathatta ezt a tevékenységét a PACCAR Parts-on belül, majd később a flották kiszolgálásának fejlesztésével foglalkozott. Ennek eredménye volt például a DAF „kreditkártya” bevezetése, amely leegyszerűsítette a flottás ügyfelek pénzügyi folyamatait. Ezt követően újabb kihívásokkal teli feladat következett 2015 végén, ezúttal az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a Peterbilt középkategóriás teherautóinak piacrészét kellett növelnie. A célkitűzés teljesítése érdekében egy új csapatot, illetve értékesítési modellt állított fel, amely tavasszal már az első sikereket is meghozta. Eközben érkezett a felkérés, hogy a két hazai cég megüresedett ügyvezetői feladatait átvegye. 2016 júliusa óta a DAF Hungary Kft. és a Hungarotruck Kft. ügyvezető igazgatója.
Alföldy Miklós
A cikk a NavigátorVilág 2017. január-februári számában jelent meg.