Ez a cikk a KözlekedésVilág III. negyedéves számában jelent meg.
Nyolcan év telt el azóta, hogy a LOT lengyel légitársaság repülőgépe első alkalommal teljesített közvetlen légijáratot Budapest és Varsó között. Kilencvenéves a CSA, a cseh állami légitársaság. Mindeközben 100 gépesre növelte Közép-Európa vezető légitársasága, a magyar kötődésű Wizz Air Airbus flottáját.
Régi társaság, nagy tervek
A LOT első járata 1938 júliusában a Budapesttől délnyugatra található Budaörsi Repülőtéren szállt le, a magyar főváros már akkoriban is fontos európai célállomás volt a lengyel légitársaság számára. A II. világháború kitörése után a Varsó és Budapest közötti kapcsolat megszakadt, és csak 1949-ben állították helyre. Az útvonalon Il-12, Il-14, Il-18, majd később Tupoljev sugárhajtású gépek közlekedtek. Ma a LOT ezen az útvonalon nem kevesebb, mint öt járatot kínál naponta, az utasforgalomtól függően Embraer sugárhajtású vagy Q400-as turboprop gépekkel.
Nyolcvan évvel az első budapesti járat után, ismét nagyon fontos a LOT számára Budapest. A fejlődő lengyel cég itt alakította ki első külföldi bázisát, ahol ezen a nyáron egy 787-es repülőgéppel közvetlen légi összeköttetést alakított ki New York és Chicago felé, miközben Krakkót is felvette a célállomások közé, valamint várhatóan 2019 februárjától elindítja új járatát Ferihegyről London City repülőtérre.A társaság úgy véli, minden esély megvan rá, hogy a budapesti járathálózata a későbbiekben tovább bővüljön. A LOT jelenleg 70 fős repülőgép-személyzetet foglalkoztat Budapesten, akik elsősorban a Budapest–New York és a Budapest–Chicago viszonylaton teljesítenek szolgálatot. A lengyel légitársaság már korábban bejelentette, hogy 2019 végéig 300 pilótát kíván felvenni a közép-kelet-európai régióból, akiknek egy része Budapesten állomásozik majd. A LOT üzleti várót és repülőgép-karbantartó szolgáltatást is nyit a budapesti repülőtéren.
Koreai kapcsolat: törölve
A CSA, a cseh állami légitársaság októberben ünnepeli alapításának 90. évfordulóját, amivel Európa második legrégebbi aviatikai cégének számít, világviszonylatban pedig az ötödik. A társaság az első belföldi járatát 1928. október 28-án, a független Csehszlovákia létrejöttének 5. évfordulóján indította el, majd másnaptól menetrendszerint repült Pozsony felé. Később Zágráb, Dubrovnik és Moszkva, majd 80 évvel ezelőtt, 1938. augusztus 1-jén Budapest is felkerült a csehszlovák szállító térképére. Érdekesség, hogy a CSA repülte a szovjeteken kívül a korai sugárhajtású típust, a Tu-104-est, amellyel 1957-bena világon a harmadik rendszeres „jet” összeköttetést indította el, természetesen Moszkva irányába. A 2000-es évekre a korábbi szovjet típusokat Boeing, Airbus és ATR gépekre cserélték, majd a SkyTeam szövetség keretei között próbáltak az egyre fokozódó versenyben helyt állni. 2013-tól négy éven keresztül a társaság 44 százalékos tulajdonrésze a Korean Air kezében volt, de az ázsiai testvérségből jelentős piaci előny nem származott, így tavaly szinte a teljes tulajdonrész a Travel Service tulajdonosi köréhez került. A CSA 2017-ben 2,9 millió utast és 9228 tonna árut szállított 25 ország 50 célállomására.
Kétpercenként Wizz Air
Működésének 14. évében 100 gépesre bővült a Wizz Air flottája. Az ünnepi öltözetbe bújtatott Airbus A321-es nyártól repül a budapesti bázis 13. gépeként. A WIZZ idén nyáron 141 repülőtéren van jelen és éves szinten 168 ezer járatot üzemeltet, átlagosan minden második percben felszáll egy Wizz Air repülőgép valamerre. A légitársaság flottája az év végére 108 repülőgépesre nő, az A321-esek aránya növekszik a flottában, miközben a gépek átlagéletkora alig négy év lesz. A WIZZ a magyar piacon 5,8 millió ülést kínál 2018-ban két bázisán: Budapesten 13 géppel, Debrecenben pedig egy, hamarosan két géppel.