Ez a cikk a NavigátorVilág májusi számában jelent meg.
Csaknem másfél évtized telt el azóta, hogy a Trieste Marine Terminal (TMT) átvette a 7-es mólót a Trieszti Kikötő konténerterminálján: 14 év, amely alatt egy kisebb forradalom formálta át az infrastruktúrát, az intermodális szolgáltatásokat, valamint a Friuli Venezia Giulia régió kikötőjének jövőbeli kilátásait is. Az elért eredmények sem a véletlennek köszönhetők, éppen ellenkezőleg: célzott befektetés következményei, amely jelentős növekedést eredményezett a távol- és közép-keleti forgalom volumenében.
A Trieszti Kikötő – földrajzi elhelyezkedéséből kifolyólag – természetes átjáró az Észak-Olaszországból és Közép-Kelet-Európából érkező vagy éppen arrafelé tartó áruk számára. A Trieste Marine Terminal ahhoz a T.O Delta Csoporthoz tartozik, amely egyike a legmeghatározóbb szereplőknek az olasz logisztikában és a multimodális szállítás területén. A cég portfóliójának részét képezi a konténerterminál és a szárazföldi kikötők üzemeltetése, partnerei sokszínűek a hajóstársaságoktól a szállítmányozókig.
Befektetések
A fenti tényezők lehetővé tették egy olyan beruházási terv kidolgozását, amelyből kifolyólag a TMT évről évre egyre jobban számíthat azokra a stabil vasúti szolgáltatásokra, amelyek Közép- és Dél-Európa fontosabb csomópontjai között kínálnak összeköttetést. Ezenfelül sor került a budapesti, bécsi és müncheni képviseleti irodák megnyitására, a rakpartokhoz szükséges eszközök beszerzésére, egy hatékony darurendszer kialakítására, egy újonnan tervezett vasúti park létrehozására és egy jelentős partneri kapcsolat megteremtésére a Rail Cargo Austriával. 2017-ben a TMT 546 660 TEU-t kezelt a 7-es mólón, 21,6 százalékkal többet, mint az előző évben. Ez a rekordnagyságú növekedés a piaci instabilitás ellenére is bekövetkezett, életre hívva egy olyan politikát, amely folyamatos fókuszban tartja a befektetési lehetőségeket, mind az infrastruktúra, mind a vasúti szektor tekintetében. A pozitív trendek 2018-ban is folytatódtak, hiszen az I. negyedév volumenét (138 000 TEU) összehasonlítva 2017 hasonló időszakával összességében 7 százalékos növekedés valósult meg.
Intermodalitás
2017-ben Trieszt első helyen végzett Olaszországban a vasúti áruszállításhoz használt vonatok számát illetően, és a 8681 vonat 13,7 százalékkal több a 2016. évi adatnál. A közúti és vasúti hálózat közvetlenül köti össze a konténerterminált a régió hátországával, így az áru gyorsan, elakadás nélkül juthat el a célállomásra, legyen szó Olaszországról vagy akár Európa többi részéről. Ezért is tudott a TMT olyan szolgáltatást kínálni ügyfeleinek, amely egyre inkább megbízhatónak és hosszú távon stabilnak mutatkozik. Tavaly a vasúti áruszállítás volumene 47,7 százalékos növekedést ért el. Ebben a forgatókönyvben Magyarország a Trieszti Kikötő első számú piacává vált, ami a konténerek vasúton történő szállítását illeti. Ezen eredményeket a tavaly szeptemberben tartott kétnapos budapesti rendezvény keretén belül is bemutatták a kikötő képviselői.
Jövőkép
A tavalyi növekedés egyáltalán nem lassította le a Trieste Marine Terminal befektetéseit. „Jók a 2018-as kilátások” – közölte Fabrizio Zerbini, a TMT elnöke, hozzátéve, hogy természetesen céljuk megdönteni az elmúlt év rekordját. Ennek megvalósulásához a cég hajlandó egy új terv kidolgozására a terminál vasúti parkjának szerkezeti át alakítását illetően, lehetővé téve így a későbbiekben akár 750 méter hosszú vonatok felrakodását, amelyek legnagyobb súlya akár 2000 tonna is lehet. A Trieszti Kikötői Hatóság a vasúti vonalak kezeléséért felelő olasz vállalattal, az RFI-vel közösen egy hatalmas projekt kapujában áll, ugyanis a következő hónapokban megkezdődik a terminálon kívül eső rendezőpályaudvar területi átrendezése és modernizációja, amely az intermodális szolgáltatások még nagyobb megbízhatóságát és sebességét fogja biztosítani.
Mintegy 113 millió euró már rendelkezésre áll a korszerűsítéshez. Az egyik legfontosabb hír a következő évek tekintetében mégis a 7-es móló meghosszabbítása, kapacitásbővítése 1,2 millió TEU-ra, amely kizárólag a TMT befektetésében valósul majd meg, egy hozzávetőleg 90 millió eurós projekt keretében. Az építési munkálatok már el is kezdődtek. A fejlesztés a hatékony forgalomkezelést szolgálja, az elkövetkezendő években ugyanis komoly esély van rá, hogy Trieszt olyan nemzetközi hub szerepre tegyen szert, amelynek középpontjában a Kína–Európa közötti árumozgás áll. Ezek nem csupán álmok, hanem a kínai kormány által megfogalmazott célok, amelyek részeként Genova és Trieszt lesznek az „Új Selyemút” kikötői. Trieszt és a TMT által működtetett terminál jövője szorosan összekapcsolódik az új szabályozások bevezetésével, amelyek következtében a kikötői vámszabadterület nyújtotta lehetőségek teljes kihasználására nyílik mód. A terminál közvetetten sokat profitálhat a vám- és áfakedvezményekből, mind az export-, mind az importáruk tekintetében.
IRÁNYVONATPROJEKT BUDAPEST–TRIESZT KÖZÖTT
A 2015 májusában heti 2 járattal indított közvetlen vasúti szolgáltatás Budapest–TMT között a magyar konténerpiac egyre szélesebb szegmensének tudta megmutatni, hogy valós alternatívát képvisel a már meglévő intermodális megoldások mellett, és még vonzóbbá tudja tenni az adriai tengeri útvonalakat. A tavaly már heti 9 körjárattal működtetett projekt 33 400 TEU forgalmat könyvelhetett el, míg a növekedés idén is tovább folytatódik: az első négy hónapra vetített forgalom viszonylatában 136 százalékos bővülést regisztráltak 2017-hez képest