Szállítmányozás 2024 konferencia

Piacnyitás: két verzió küzd, közben felpörgött az autóbusz-beszerzés

Piacnyitás: két verzió küzd, közben felpörgött az autóbusz-beszerzés

Ez a cikk a KözlekedésVilág IV. negyedéves számában jelent meg.

A Volán Buszpark Kft. három eredményes, 17 milliárd forintot meghaladó értékű autóbusz-beszerzésének köszönhetően 201 modernjármű (31 MAN NeoplanTourliner, 120 Credo 02 Econell és 50 Mercedes-Benz Conecto) áll ütemezetten forgalomba 2019. április végéig a Volánbusznál és a közlekedési központoknál, jelentették be az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Volánbusz képviselői. (A részletekről lapunk 27. oldalán olvashatnak – a szerk.)

Az újonnan beszerzett buszok bemutatása alkalmából szervezett sajtótájékoztatón Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta: a közösségi közlekedés fejlesztése érdekében a kormány célja a kényelmes, biztonságos, megfizethető, környezetkímélő és magyar autóbuszok közlekedtetése.A lépés illeszkedik az ITM buszstratégiájába, melynek központi eleme az itthon gyártott autóbuszok használata.

Dávid Ilona, a Volánbusz Zrt. és a DAKK Zrt. elnök-vezérigazgatója, a regionális közlekedési központok igazgatóságainak elnöke, a Volán Buszpark Kft. ügyvezetője szerint az utak zsúfoltsága miatt egyre nehezebb és körülményesebb az egyéni közlekedés, ezért olyan komplex szolgáltatást kell kínálni, amely a közösségi közlekedés használatára ösztönzi az utasokat. A 21. században már alapvető és jogos elvárás például a korszerű fedélzeti utastájékoztatás, a klímaberendezés, az akadálymentesség, a hűtőszekrény vagy a wi-fi szolgáltatás.

A sajtótájékoztatón egyetlen szó sem esett az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás liberalizációjáról, pedig nyilvánvaló, hogy a Volán-flotta fiatalításának ez az egyik, hanem a legfontosabb oka. Azt régóta tudjuk, hogy napirenden van a piacnyitás a helyközi közösségi közlekedésben, ennek gyakorlati megvalósítása viszont egyelőre a homályba vész. Az államigazgatásban természetesen zajlanak az előkészületek, az Innovációs és Technológiai Minisztérium már elkészítette a kormány számára a liberalizációról szóló előterjesztést. A probléma az – legalábbis a tisztán látást mindenképpen zavarja –, hogy a munkaanyagban két megoldási javaslat körvonalazódik. Egy:az innovációért és technológiáért felelős miniszter 2019. június 30-ig kidolgozza a közszolgáltatás pályáztatásához 2020. január 1-jétől szükséges tenderdokumentációt és pályázati feltételeket a hét nagyhálózati és hét kishálózati modell elvei szerint. Ezzel párhuzamosan a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárcanélküli miniszternek le kell tennie az asztalra a MÁV csoport és a regionális közlekedési központok, valamint a Volánbusz összevonásának intézkedési tervét. Kettő: az ITM-et vezető miniszternek jövő év június 30-ig úgy kell előkészítenie a pályázatot, hogy Magyarország területére egy helyközi autóbuszos személyszállítási tendert írjanak ki, miközben nem vonják össze a MÁV-ot a Volánokkal. A két változat összefésülése lehetetlen küldetés, ezért vagy az egyik, vagy a másik mellett döntenie kell a kormánynak. (Vagy jön egy harmadik változat…?) Fónagy János,a közösségi közlekedés összehangolásáért felelős miniszterelnöki biztos egy közelmúltbeli egri konferencián kijelentette, hogy a pályázati rendszer kidolgozása során az elsőszámú szempont a hazai utazóközönséget kiszolgáló közlekedési központok működési hatékonyságának javítása, nem utolsósorban pedig a lehetséges mértékig kis- és középvállalkozók bevonása a szolgáltatás ellátásába. Ettől sajnos még nem tisztult a kép, de mivel a piacnyitás határideje vészesen közeleg, a döntésnek mihamarabb meg kell(ene) születnie.

Addig pedig maradnak a buszbeszerzések– igaz, ez sem kevés…