Ez a cikk a NavigátorVilág decemberi számában jelent meg.
A szállítmányozásban erőteljesen növekszik a konténeres üzletág, ami az ezt kiszolgáló „hátországbeli” ágazatokat is komoly kihívás elé állítja. Konkrétan ez azt jelenti, hogy az e területen működő piaci szereplőknek a korábbiaknál sokkal rövidebb idő alatt kell a partnerek rendelkezésére bocsátaniuk a megrendelt konténereket.
Ahhoz, hogy ennek a kihívásnak eleget tudjunk tenni, nekünk is hatékonyabban, mi több, ökohatékonyabban kell dolgoznunk, és az új időknek megfelelően a környezettudatosságot kell a munkánk középpontjába állítani, érzékeltette a változások mibenlétét Robert Furlan. A Kalmar Austria GmbH képviselője ugyanakkor nem hagyott kétséget afelől, hogy cégüknél természetesen továbbra is prioritás marad a költséghatékonyság, de ezentúl már a környezetvédelem szempontjait is beépítik a munkafolyamataikba, a károsanyag- és a zajkibocsátás minimalizálására törekedve. Az automatizáció és a digitalizáció immár a teljes logisztikai iparágban megkerülhetetlen fogalmak, s ezekkel minden piaci szereplőnek lépést kell tartani, innovatív megoldásokkal, új eszközök, berendezések fejlesztésével, korszerűbb szoftverek, monitoringrendszerek alkalmazásával.
Csak akkor tudunk megfelelni az ügyfelek igényeinek, ha rendszerszinten javítjuk a saját működési hatékonyságunkat, így támogathatjuk partnereinket a környezeti ártalmak mérséklését is szem előtt tartó konténerkezelés területén, fogalmazta meg az új üzletfilozófia lényegét a Kalmar szakembere. A technológiafejlesztésben innovatív és ökohatékony megoldásokra van szükség. Ennek jegyében 2021–2022-re a teljes termékportfóliót (targoncák, emelőszerkezetek, anyagmozgatási rendszerek stb.) szeretnék elektromos vagy hibrid meghajtásúra cserélni, és lépnek az önvezető járművek irányába is. Egy nagy ausztrál kikötőben már 24 automata gép működik, sok-sok kilométert tesznek meg naponta, nulla emissziókibocsátással, jelentős mértékben csökkentve a kikötőt és a környező településeket érő káros környezeti hatásokat.
Ebben az eszközpark specializációja is sokat segít: az üres konténereket emeljék kisebb gépek, a megrakottak mozgatását végezzék a nagyobbak, tette hozzá Robert Furlan. A Kalmar a teljes elektromos/hibrid átállásig hátralévő 3–4 évben arra törekszik, hogy az üzemanyag-felhasználás szempontjából minél hatékonyabb, akár 20 százalékos megtakarításra képes dízelhajtású emelő-rakodógépeket kínáljon ügyfeleinek. Készítettek egy kalkulátort, ez alapján üzemanyag-megtakarítási garanciát vállalnak az eszközeikre.