Ez a cikk a NavigátorVilág decemberi számában jelent meg.
A Rail Cargo Group (RCG) a jövőt partnereivel és munkatársaival szoros együttműködésben képzeli el, a fejlődés, a korrekt piaci magatartás és az innováció szem előtt tartása mellett. A cégcsoport osztrák leányvállalatát képviselő szakember előadásában kiemelte: a nemzetköziség az egyik legfontosabb pillére az együttműködéseknek.
A vállalatcsoport jelenleg mintegy 9000 munkatársat foglalkoztat 33 nemzet képviseletében, ebből csaknem 2300-an Magyarországon dolgoznak. Ők biztosítják az évi csaknem 115 millió tonna áru mozgatását és adminisztrációját, 52 millió tonnakilométer megtétele mellett. A 650 motorvonatból álló fl otta folyamatosan megújul, jelenleg nagyjából 60 új mozdonyt üzemelnek be. Több mint 21 ezer saját vagon és tanker áll rendelkezésükre. Tavaly 2,2 milliárd eurós forgalom mellett 42 millió eurós eredményt értek el. Az elmúlt néhány évben kiemelt hangsúllyal kezelték a minőségi mutatóik javítását és azt, hogy tevékenységüket ügyfélközpontúbbá formálják.
Az európai régió iparosodásának csökkenése komoly kihívást jelent az árufuvarozási üzletágban, ugyanakkor az RCG kifejezetten jó pozícióban van: a vasútlogisztikai piac második helyén áll, és az egyetlen olyan vállalat, amely folyamatosan eredményesen tudott működni az elmúlt 5–6 évben, míg a hasonlóan nagyok jelentős veszteségeket könyvelhettek el a jelzett időszakban. Az RCG így a jövőtervezésre koncentrálhatott, arra, hogy ügyfelei elégedettségét fokozza. A költséghatékonysági követelmények szerint az intra- és intermodális költségek profitrátája kerül a piaci verseny középpontjába. „Túl egyszerű volna szép, hosszú szerelvényekben gondolkodni, miközben a vevőink azt várják el, hogy rövidebb, célorientáltabb vonatokkal szállítsuk a termékeket, gyorsabban és lehetőleg olcsóbban” – fogalmazott Erik Regter. Mindemellett jelentős generációváltás zajlik: a következő 5 évben több ezer munkavállaló megy nyugdíjba, helyükre új kollégákra van szükség.
A fentiek arra ösztönzik a társaságot, hogy új üzleti és technológiai megoldásokat keressenek. A csökkenő ipari kitettség és költségek feszesebbé teszik az árufuvarozási piacot is, így a különböző együttműködések javítása elengedhetetlen a célok eléréséhez. A szakember szerint szakítva a hagyományokkal sokkal erősebb összefogásra van szükség az egyes piaci szereplők között, hiszen az elmúlt években az európai speditőrpiacon létrejöttek olyan csomópontok (például ausztriai és magyarországi hubok), ahonnan az egész európai régió, ideértve az adriai és az észak-nyugati átrakási pontokat, közvetlen eléréssel rendelkezik, illetve az Európán kívüli térségek is lefedhetők. E modellek működéséhez új hálózati megoldások (például a TransNet) kellenek az információk és adatok gyors áramlására. Ami a kínai kitekintést illeti, a jelenleg zajló fejlesztési programok, az új selyemút komolyan bővíthetik a vasútlogisztikai szolgáltatásokat keleten. Jelenleg is erős piaci jelenléttel bír az RCG a kínai területek ellátásában és az export-import forgalom koordinálásában, ugyanakkor további bővülést céloznak, mind a mennyiségek, mind a szállítmányok indításgyakorisága tekintetében. A napi egy irányvonat kínai célpontok felé kiaknázhatóvá teszi az új piacokat, valamint fellendítheti a mezőgazdasági és FMCG-termékek exportját.
A déli kikötők és az északi, nyugati területek összeköttetésében elévülhetetlen érdemei vannak az RCT – BILK konténerterminálnak. Isztambul (Halkali) és az északi bázisok (Neuss) összekapcsolása elengedhetetlenül fontos a vállalatcsoport számára. Ugyanakkor a tengeri útvonalakon is erős kínai áruforgalom hat az egész európai piacra, a trieszti, koperi és pireuszi kikötőkből induló konténervonatokon keresztül. Az RCG tehát keresi a rugalmas, újszerű megoldásokat, amelyekkel elfogadható profitráta mellett is alacsony árat tud kínálni partnereinek, világszínvonalú szolgáltatás mellett. Nem kizárólagosan, de kiemelten figyelmet kell fordítaniuk a digitalizációban rejlő lehetőségekre. A digitális megoldások terén az innovációs képességüket már a piaci igényekhez igazították. A mozgáskövetés, a vagontervezés, a motorvonatok működtetése, a vonalak figyelése és a szakmai know-how átadása olyan területek, ahol még vannak fejlesztési potenciálok. Emellett a technológiai újítások is egyre nagyobb szerepet kapnak a vállalat életében. Ilyen a TransAnt moduláris vagonmegoldás, amelyet a VOEST-tel közösen fejlesztenek, és amely alacsonyabb sajáttömeg mellett nagyobb szállítókapacitást biztosít. 2019 második felére ezek a szerelvények széles körben elérhetőek lesznek partnereik számára. Emellett a Siemens-Vectron multirendszerű vontatóina k előnyben részesítése segíti elő a rugalmas, pályatípushoz igazodó szállítmányok összeállítását.