R-BAG a régió élén

R-BAG a régió élén

Az év embere-díj átadása a hagyományos év végi szállítmányozási fogadás fénypontja. Az adott év teljesítménye és a sikeres szakmai múlt az odaítélés alapja. Idén huszadik alkalommal adták át a ma már rangos szakmai kitüntetésnek számító elismerést. Kautz István, Wáberer György, Iszak Tibor, Kovács Imre és Fülöp Zsolt – hogy csak néhány eddigi kitüntetettet említsünk – méltó követője az idei díjazott: Kovács Ferenc, az R-BAG Group tulajdonosa és elnöke. Róla írt szakmai portrét Kiss Pál, lapunk örökös tiszteletbeli főszerkesztője.

A debreceni Malév-kirendeltség volt az egyetlen vidéki iroda a hetvenes években. Az egykori legendás főpilóta, Kapitány István öccse, Kapitány Ferenc vette fel a repülés iránt érdeklődő debreceni fi út, aki már akkor beszélt – többek között – lengyelül, hiszen többször járt „cseregyerekként” Lengyelországban. Ennek köszönhette varsói kiküldetését, ahol állomásvezetőként kezdett – történelmi időkben, a lengyel hadiállapot idején. Ő azonban – mint mindig – ott és akkor is „feltalálta magát”. Néhány hónap alatt lett az utazóközönség és a hajózószemélyzetek kedvence.

Úgy volt, hogy itthon, Ferihegyen ügyeletes forgalmi igazgató lesz. Odor Tamás akkori kereskedelmi vezérigazgató-helyettes azonban mást ajánlott neki. Az 1988-ban alakult TNT-Malév egyik első igazgatójaként debütált, és harminc évvel később erre úgy emlékszik, hogy: „(…) ott tanultam meg az air cargo alapjait, és ott lettem forgalmistából kereskedő. Ott találkoztam a Budapesten született, TNT-alapító Sir Peter Abeles-szel, aki azt vallotta, hogy Budapest a régió szíve. Én ezt örökre megjegyeztem, és mindig ennek szellemében dolgoztam, illetve dolgozom most is.”.

A Malév nem egy vállalat volt a sok közül, hanem maga volt a magyar légiközlekedés, a maga európai szintű szakmai kultúrájával. A politikai és gazdasági rendszerváltás az állandó változások és – mi tagadás –az állandó botrányok időszakát hozta a hazai légiközlekedésben. A piacot már 1984-ben liberalizálták, a monopolszerep előnyeit azonban még élvezte a Malév. Nemcsak magyar sajátosság, hogy mindenki az utasforgalomra figyelt, és a cargót másodlagosnak tekintette. Kovács Ferenc ezen változtatott, amikor a Malév Air Cargo vezetője lett 1994-ben. Az addigi fuvarozási osztályból önálló igazgatóságot hozott létre aktív üzletpolitikával és arculattal. A kezdeti 900 millió forintos árbevétel 4 év alatt közel 6 milliárdra nőtt. Munkatársai egyenruhát, névjegykártyát kaptak, és állandó vendégei voltak a megbízói körnek, ami addig szinte elképzelhetetlen volt.

A Malév Air Cargo – úgymond – felfutása Kovács Ferenc nevéhez fűződik. A magyar szállítmányozók ma is emlegetik a nekik szervezett spanyol-, görögországi, illetve ciprusi utakat. Munkatársai büszkék voltak, hogy a Malév Air Cargónál dolgoznak, közülük nagy szeretettel emlékezünk a néhány éve elhunyt Harmath Ferencre.

De az is Kovács Ferenc érdeme, hogy fiatal, egyetemet végzett szakembereket hívott a céghez, akik később bekerültek a szakmai elitbe is. Munkájának elismertségét jelezte, hogy meghívást kapott a Malév legfelső vezetésébe: először vezérigazgató-helyettes, 1999-ben pedig – egy évre – vezérigazgató lett. „Előny vagy hátrány a maléves múlt?” – kérdezem tőle, amikor találkozunk, és a régi-légi szép időkre emlékezünk. „Nem hátrány, az biztos” – válaszolja. „Bár a fiataloknak már nem sokat mond a Malév-név, a magyar köztudatban és a nemzetközi légiközlekedésben még így emlegetnek bennünket. Volt néhány szép korszakunk, mindenekelőtt a nyolcvanas évek a TU-154-es gépekkel, majd a Boeing-korszak, de számomra a TNT évek és a Malév Air Cargo létrejötte és sikere a legfontosabb” – értékeli a pályáját. A szakmai felkészültség mellett a kapcsolatépítés, illetve kapcsolattartás Kovács Ferenc egyik nagy erőssége.

Az sem véletlen, hogy ha a magyar légiközlekedés szóba kerül bárhol a világon vagy bármilyen körben itthon, mindig őt emlegetik, őt hívják. Az R-BAG alapítása is ennek köszönhető. Már a Boeing képviselőjeként utazott Brüszszelbe, amikor az ott székelő DHL-vezérigazgató azt kérte tőle, hogy mielőtt visszautazik Budapestre, ugorjon be hozzá egy kávéra, úgyis ott megy el az irodája előtt. Ez a beszélgetés adta az ötletet, hogy még abban az évben megalakuljon az R-BAG mint független áruszállítási vezérügynökség. Ennek már több mint 17 éve, és cégcsoportját Közép-Európa legdinamikusabban fejlődő és legjelentősebb privát cargo-ügynökségének tartják a szakmában. „Ma is szem előtt tartom, amit Sir Peter Abeles mondott” – összegzi ezt a korszakot, emlékezés helyett. „Budapest a régió szíve, és nem szeretném, ha ez feledésbe merülne. Munkatársaim ezt megtanulták tőlem, és most már ők is ezt képviselik. Kitűnő kollégákkal dolgozom együtt, akik nemcsak értik, hanem szeretik is a munkájukat. A cargo-boom idén nem olyan erős, mint az előző években, de számomra öröm és megnyugtató, hogy az air cargo Magyarországon is elfogadott lett, és a helyén kezelik. A regionális vezetőszerepünket megtartjuk, a nagy légitársaságok elismerik a munkánkat, rendszeresen nyerjük el pályázataikat a nagy nyugati konkurenscégek elől, és ez a garancia a további fejlődésünkre. Az ügyvezetést átadtam: kitűnő Malév Air Cargós kolléganőm, Van Baaren-Horváth Éva viszi a napi ügyeket, én stratégiai feladatokra és a csoport menedzselésére koncentrálok.” Kevesen vették komolyan, amikor 65. születésnapján Kovács Ferenc bejelentette, hogy rövidesen visszavonul, és átadja lányának, Kovács Eszternek a cég irányítását. Hogy ezt ő komolyan gondolta, azt bizonyítja az is, hogy utódját bemutatta a magyar szállítmányozóknak a díjátadó fogadáson. De a visszavonulás nem holnap lesz, mivel jelenleg azt szorgalmazza, hogy a világ egyik legjelentősebb cargo légitársaságának, az Air Bridge Cargónak a heti két Budapest-járatát háromra vagy esetleg négyre növelje…