Erőteljes növekedésben a teljes körű vasúti megoldások specialistája

Erőteljes növekedésben a teljes körű vasúti megoldások specialistája

Tavaly több, mint 25 százalékkal növelte forgalmát a VTG Rail Logistics Hungaria Kft ., ami így már meghaladta a 11 milliárd forintot, és az adózás előtti eredmény is megháromszorozódott. Az idei évre óvatosabb növekedési számokkal terveznek, hiszen tavaly több eseti fuvarfeladat is hozzájárult a jó eredményhez. A cég jelenlegi piaci helyzetéről, valamint a vasúti szállítmányozók előtt álló kihívásokról és az azokra adandó lehetséges válaszokról Potvorszki Zoltán ügyvezetővel és Juhász Péter sales managerrel beszélgettünk.

 

  Potvorszki Zoltán
Juhász Péter

 

 

 

 

 

 

– Minek köszönheti a társaság az elmúlt időszak jelentős forgalomemelkedését?

Potvorszki Zoltán (P. Z.): – Tavaly sikerült jelentősen túlteljesíteni a két évvel ezelőtti számokat, 8,8 milliárd forintról 11,2 milliárdra nőtt a forgalmunk, amiben egyszerre több tényező is szerepet játszott. A növekedésünk egyrészt összefügg az európai vasúti árufuvarozásban tapasztalható konjunktúrával, ami várakozásaink szerint a jövőben is folytatódik. A hazai gazdasági fejlődés szintén hozzájárult az eredményes gazdálkodásunkhoz, a beruházások egyre nagyobb volumene a mi teljesítményünkre is jótékonyan hatott. A kedvező tendenciát erősítette, hogy nőtt a bérbe adott kocsik aránya, bővült az irányvonatok kihasználtsága. A VTG központjának engedélyezték a NACCO tehervagonflotta egy részének átvételét, a másik részt azonban értékesíteni kell (ld. keretben, a 31. oldalon. A szerk.). Anyavállalatunk a tőzsdén is jól szerepel, az első negyedéves teljesítmények alapján a VTG-részvényeket vásárlásra ajánlják a brókercégek, a június elejei 50,7 eurós árfolyam a gazdasági lapok szerint elérheti akár az 57 eurót is. Folyamatos a flottafejlesztés az akvizíciókon túlmenően is, egyre innovatívabb megoldásokkal igyekszünk tovább erősíteni a piaci pozícióinkat és szélesíteni a partneri körünket. Ennek az üzleti modellnek a része az Innofreighttel való együttműködés, amely kiterjed mind a kocsik bérbeadására, mind a logisztikai folyamatok összehangolására. Mindezen tényezők mellett véleményem szerint egyre erőteljesebben bontakozik ki az a tendencia szerte Európában, hogy a közúti szállítás kezdi elérni növekedésének a határát, lépten-nyomon összefüggő kamionsorokkal találkozhatunk. Ráadásul a közép- és kelet-európai fuvarozók munkafeltételein szigorítani akar az unió, és a környezetvédelmi lobbi is egyre hangosabban szorgalmazza a forgalmak vasúti vagy akár vízi útra terelését. Ezek a trendek ugyancsak a mi malmunkra hajtják a vizet.

– A hazai forgalombővülés tehát egyértelműen igazolta az üzletpolitika helyességét?

Z.: – Az árbevételünk felülmúlta a várakozásainkat, amiben néhány egyszeri megbízás is közrejátszott, de mivel egyáltalán nem biztos, hogy ezek idén is lesznek, erre az évre valamivel szerényebb növekedést terveztünk. A VTG Rail Logistics Hungaria az eddigi üzletpolitikát követve a jövőben is teljes körű megoldásokat – szállítmányozás, kocsibérbeadás, vontatás és egyéb kapcsolódó szolgáltatások ötvözete – kínál partnereinek.

– A VTG eddig kevésbé látványosan vette ki a részét az intermodális forgalmakból. Kívánnak változtatni ezen a gyakorlaton?

Z.: – A legnagyobb intermodális kocsiparkkal mi rendelkezünk Európában, és mivel igen jelentős az igény ezekre a vagonokra, tovább növeljük az ilyen típusú eszközeink arányát. Ennek megfelelően tehát növekszik az intermodális szállításokban betöltött szerepünk, és aktívan dolgozunk azon, hogy minél nagyobb szeletet tudjunk kihasítani a Kína és Európa közötti forgalmakból is.

– A kocsiparkra vonatkozó ügyféligényekben is tapasztalható változás?

Juhász Péter (J. P.): – Egyre nagyobb az igény a komplex megoldásokra, amikor nemcsak vagy vagont, vagy fuvardíjat kell ajánlani, hanem all-in megoldásokat. Ennek köszönhetően a VTG Rail Logistics is több, mint 5000 vagonos flotta felett diszponál Európában.

– Mennyire figyelik a hatóságok árgus szemekkel a vagonok állapotát?

P.: – Rendszeresek az ellenőrzések, európai összehasonlításban a magyar hatóságok különösen aktívak. Sok esetben szigorúbb előírásoknak kell eleget tennünk Magyarországon – például a fuvardokumentumok tartalmára és azok tárolására vonatkozóan –, mint külföldön, és bizonyos szabálytalanságok miatt magasabbak a büntetési tételek is. Az ellenőrzések gyakoriságának jogosságát nem vitatjuk, sőt, mindannyiunk közös érdeke, hogy így is csökkenjen a balesetveszélyes helyzetek kialakulásának az esélye, de azokat úgy kell(ene) végrehajtani, hogy a munkánkat ne akadályozzák.

– A hazai vasúthálózaton rendszeres vágányzárak miként befolyásolják a mindennapi tevékenységüket?

P.: – Természetesen érezzük, ha egy-egy vonalon kényszerűségből nem járhatnak a vonatok, de igyekszünk időben és a lehető legjobban felkészülni a vágányzárakra. A jelenlegi kizárások – az előzetes félelmek ellenére – nem bénították meg a vonatközlekedést, a tavaly nyári sok elaprózott vágányzár jóval több bosszúságot okozott.

Z.: – Mindazonáltal rengeteg munkát jelentett a felkészülés úgy a termelőcégeknek, mint a vasúttársaságoknak és a szállítmányozóknak. Hiányérzetünk amiatt lehet, mert bár jó ideje beharangozták, hogy a megnövekedett költségeink egy részét az állam kompenzálja, ma erről nemigen hallani.

– Ön több VTG-leányvállalatban lát el vezetőtisztséget a régióban. Azok is jól teljesítenek?

Z.: – A görög és a szerb piacon hasonlóan jó eredményeket tudunk felmutatni, mint itthon, úgyhogy a régióban látunk fantáziát, sőt fejlődési potenciált is. A napokban alakult meg a VTG Rail Logistics Romania – bukaresti központtal és irodával, a teljes VTG-palettát kínálva –, mivel úgy látjuk, hogy a romániai piacon is rövid időn belül meghatározó szereplővé tudunk válni a vasúti szállítmányozásban. Ezzel a lépéssel a VTG tovább növelheti a balkáni forgalmait, illetve számos üzleti lehetőség kínálkozik például a román–görög, a román–szerb vagy a román–lengyel relációban is.

– A VTG-nek milyen válasza van a vasúti ágazatban is egyre nagyobb gondokat okozó szakemberhiányra?

P.: – Minden európai országban napi problémát jelent a munkaerőhiány, sajnos nálunk is megkerülhetetlen kérdés, hogy nincs elég mozdonyvezető, kocsivizsgáló, tolatószemélyzet. Eszközeink vannak, kapacitással tehát bírnánk még a mainál is nagyobb ügyféligények kielégítését. Azonban kevés a munkavállaló, és jelenleg nem látszik, hogy rövid távon hogyan lehetne ezt orvosolni. Ma a szakemberek hiánya nagyobb problémát jelent a szakmában, mint leküzdeni a vágányzárak miatt jelentkező nehézségeket. Pedig ha ebben a kérdésben sikerülne megoldást találni, a vasúti szállítmányozók még nagyobb konkurenciát tudnának támasztani a közutas kollégáknak.