Szemerey Lóránd, a magyarországi közúti fuvarozás egyik emblematikus alakja néhány évnyi, Wáberer Györggyel végzett közös munka után ismét az önálló utat választotta. Teljes erőbedobással, több évtizedes szakmai tapasztalatait is bevetve immár kizárólag a három éve alapított családi vállalkozása, a Szemerey + Plus fellendítésén munkálkodik, karöltve kisebbik fiával, Péterrel. Milyen utat tett meg eddig a cég, és hova szeretne eljutni? Szemerey Lóránddal beszélgettünk.
– 2015 nyara óta ismét a családi vállalkozásába fekteti minden energiáját, így nem volt meglepő, hogy idén tavasszal értékesítette a Waberer’s–Szemerey Logisztika Kft .-ben meglévő üzletrészét. Hosszú és eredményes szakmai pályafutását szerette volna megkoronázni az új cég létrehozásával, vagy a „közös lónak túrós a háta” tipikus esete áll az üzletrészeladás hátterében?
– Mindenkinek a saját útját kell járnia. Mivel több, mint két évtized családi vállalkozásban eltöltött idő áll a hátam mögött, illetve a Waberer’s– Szemerey Logisztika révén egy kis ideig belekóstoltam a multik világába is, rájöttem, hogy az én terepem mégiscsak a családi vállalkozás. A megbízókkal, a vállalatok vezetőivel nagyon jó a személyes kapcsolatom. Az igényeikre alapozva úgy vélem, ilyen keretek között hatékonyabban lehet működtetni egy fuvarozócéget a jelenlegi piaci viszonyok mellett. Ez a felismerés áll a döntésem hátterében. Érzek még magamban annyi erőt, hogy újból el tudjak kezdeni felépíteni egy önálló vállalkozást. A hangsúly itt a kezdeten van, mert terveim szerint két–három év múlva a cég jövőjére, üzletpolitikájára vonatkozó stratégiai döntéseket már Péter fi am fogja meghozni. Egyelőre úgy néz ki, hogy az alma nem esett messze a fájától.
– A Szemerey név tehát nem tűnik el a szakmából…
– Ezt a kérdést az ügyfelek, a partnereink és a piac fogja eldönteni. Bár belátható időn belül hátrébb vonulok, amint említettem, de aki ismer, az tudja, hogy akkor sem fogok otthon pihenni, és ahol tudom, támogatom majd a fiamat és a cég fejlődését.
– És meddig marad meg a neve a Waberer’s-szel közösen alapított társaságban?
– Az elnevezés és az üzlet, az két külön dolog. A volt tulajdonostársaim kérése volt, hogy még egy ideig maradhasson meg a Waberer’s–Szemerey Logisztika Kft . elnevezés, ezt végül elfogadtam. Az egész üzletrészértékesítési tranzakciót több hónapig tartó tárgyalássorozat előzte meg, ahol kölcsönösen számos kompromisszumot kötöttünk.
– A szakma egyik legrégebbi (a vállalkozói igazolványán az 1990. március 26-i dátum szerepel) és legeredményesebb hazai művelőjeként mit gondol, melyek a sikeres fuvarozó legfőbb ismertetőjegyei?
– Első az ügyfél. Meg kell hallgatni, meg kell érteni az igényeit, a kéréseit, és korrekt válaszokat kell adni. A legfontosabb a korrektség, a szavahihetőség, az adott szó. Emellett nekem a pályám kezdete óta a hitvallásom, hogy mi nemcsak egyszerűen szolgáltatni akarunk, hanem együttműködő partnerek akarunk lenni a megbízókkal; a kettő között óriási a különbség.
– A két fia örökölte ezeket a tulajdonságokat?
– Minden gyermekemre büszke vagyok.
– A Szemerey + Plus indulásakor hol látott mozgásteret a meglehetősen telített fuvarozói piacon?
– Hosszú hónapokon keresztül egyeztettünk az ügyfeleinkkel, az elsődleges kérdés az volt, hogy holnap és holnapután mit várnak el tőlünk. Ennek eredményeként tavaly október elején sajtótájékoztatóval egybekötött szakmai napot tartottunk a megbízóinkkal közösen, ahol elmondtam, hogy a Szemerey + Plus a fuvarozáson belül a versenyképes árakon nyújtott, korrekt prémiumszolgáltatások területén lát fejlődési potenciált. Noha sok cég van a piacon, csak nagyon kevesen tudnak a felsőkategóriás szegmensben minőségi szolgáltatást nyújtani. Ebbe beletartozik a 0–24 órás forgalmi szakszolgálatunk – az ügyeletes munkatársak bármilyen problémát azonnal jeleznek a megbízóknak – vagy a folyamatosan megújuló járműpark. Nemrég állt munkába a 100. vadonatúj nyerges vontatónk és a 60. pótkocsink, így a flottánk átlagéletkora két hónap. Mindössze kétéves járműveket cseréltünk fiatalabbakra, abból a megfontolásból, hogy a megbízóink is élvezni tudják a gyártók által a járművekbe szerelt egyre újabb és újabb technikai, technológiai megoldásokat. Kiemelném ezek közül a rakodótérben elhelyezett kamerarendszert, amin keresztül a megbízó és a mi diszpécserszolgálatunk is „élőben” látja az áru ki- és berakodásának teljes folyamatát, és menet közben követni tudja az áru biztonságos szállítását. De ilyen műszaki újdonságnak számítanak az egyre korszerűbb járműkövető rendszerek és az autókban elhelyezett tengelysúlymérők is, amelyeken a járművezetők folyamatosan ellenőrizhetik a rakomány súlyát, elkerülve ezáltal a túlsúlyos szállításból adódó bírságokat.
– Hogyan alakult a cég árbevétele tavaly, és milyen célt tűztek ki erre az évre?
– Ezt a kérdést az ügyfeleink megrendelései döntik el. Ma úgy tűnik, hogy a tavalyi 2,5 milliárd forintos árbevételt idén megduplázhatjuk.
– Hosszú évek óta általános probléma a szakmában a gépkocsivezetők hiánya. Ezzel a kihívással hogyan birkóznak meg?
– Nem sofőrhiány van Magyarországon, hanem képzettsofőr-hiány. Olyan gépkocsivezetőre, aki dolgozni tud és akar, megfelelve az ügyfelek elvárásainak, nos, rájuk valóban nagy szükség van. A gépkocsivezetőknek a mai nagyon kemény piaci elvárásoknak nem könnyű megfelelniük. Ebben támogatjuk őket: komoly hangsúlyt fektetünk a munkavállalóink vezetéstechnikai képzésére is, időt, pénzt, energiát nem kímélve, mert tudjuk, hogy a gazdaságos vezetési stílus elsajátítása megtérül, kézzelfogható hasznot hoz a vállalkozásnak. Mindezeken a szempontokon túl talán az a legfontosabb, hogy emberszámba vegyük a gépkocsivezetőket, a családias légkör megteremtésének – amit korábban a Szemerey Transportnál egyszer már sikerrel megvalósítottam – ez is fontos feltétele. Ezért szervezünk időről időre családi napokat – tudom, ezeket ma csapatépítő tréningeknek hívják, de én konzervatív módon azért is maradok a régi elnevezésnél.
– Ha már a Szemerey Transportot említi, a korábbi cége főprofilja a belföldi árufuvarozás volt. Az új vállalkozás folytatja ezt a hagyományt?
– A legtöbb megbízónkkal hosszú évek barátsága köt össze, nagyon régóta megbízható partnerük vagyok. Természetesen a mi jól bevált terepünk a belföldi hűtős és kisebb részben ponyvás áruszállítás. A hazai forgalmunk az árbevételünk körülbelül 90 százalékát adja, és csak a fennmaradó 10 százalék származik a nemzetközi relációban végzett fuvarozásból. Az immár 28 évre visszanyúló szakmai életutamon soha nem is gondolkodtam azon, hogy nagyobb szeletet kellene kihasítanom a külföldi fuvarpiaci tortából, itthon eddig is megtaláltam a boldogulásomat. Az ügyfélkörünk kifejezetten stabil, nagy részüket már a Szemerey Transportnál is a partnereink között tudhattuk, hiszen az elmúlt szűk három évtized nem tűnt el nyomtalanul; ugyanakkor jó néhány új megbízóval is sikerült korrekt, minden bizony nyal hosszú távú kapcsolatot kialakítani. Visszautalnék a beszélgetésünk elejére: a megbízhatóság, az adott szó betartása meghálálja magát.
– A cég szlogenje: „Újra lendületben”. Az ország általános gazdasági helyzete lehetővé teszi, hogy ez a lendület még sokáig megmaradjon?
– Fuvarozóként, de magánemberként is azt tapasztalom, hogy a magyar gazdaság folyamatosan bővül és növekszik, és szerintem ez a fejlődés vitathatatlan. A gazdaságpolitika iránya jó, mi mással lehetne magyarázni, hogy a kiskereskedelmi forgalom éves növekedési üteme például két számjegyű, ami a szakma szereplői számára kifejezetten kedvező hír? Ezért hiszek abban, hogy a Szemerey + Plus lendülete is még éveken keresztül ki fog tartani. Ha ugyanis pörög a gazdaság, akkor nekünk is több a munkánk, ha visszaesik, akkor megállnak az autóink. Most minden járművünk dolgozik, sőt már az újabb fejlesztés előkészítésén dolgozunk.
– Flottabővítés a láthatáron?
– Igen! Az ügyféligényeknek megfelelően kötelező.
– Elárulja a részleteket?
– Nem! A megfelelő időben ezt is a szakmai közvélemény elé tárjuk majd.
– A szakmai érdekképviseletekkel tartja a kapcsolatot?
– A NiT Hungary-nek és az MKFE-nek is tagja vagyok, az utóbbi szervezetnél korábban az elnökség munkájában is részt vettem. Az érdekképviseleti vezetőkkel időnként találkozunk, megvitatjuk a szakma helyzetét, mindig elmondom, hogy a piac, a vállalkozók szempontjából milyen intézkedéseket tartanék előremutatóknak. A szakmai javaslataim döntő része nyitott fülekre talál…
– Ma is aktív, de már az utódjáról is gondoskodott, és nyilván megnyugvással tölti el, hogy lesz kinek átadni a stafétabotot.
– Péter fiammal jó párost alkotunk. Egymást inspiráljuk: én hozom a tapasztalatot, ő a fiatalos lendületet. Minden céget érintő kérdésben közösen döntünk. A beszélgetéseinken sok innovatív kezdeményezés születik, ő is, én is tele vagyunk ötletekkel, biztosan lesznek meglepetések. Péter hozzáállása engem is további aktív munkára serkent, néhány évig tehát még biztosan a szakmában maradok.
„TÖBBGENERÁCIÓS CÉGBEN GONDOLKODOM”
A Szemerey + Plus Kft. július 1-jétől alakul át zrt.-vé, Szemerey Lóránd lesz az igazgatóság elnöke, Szemerey Péter pedig a vezérigazgató. A most 23 éves fiatalember édesapja révén már gyerekkorában a logisztika bűvköré- bekerült. Tetszett neki a miliő, az állandó nyüzsgés, hogy apja szinte egy percre sem állt meg, ment, dolgozott, végezte a munkáját. „Annyira inspirált ez a dolog, hogy tízéves koromban eldöntöttem: apa nyomdokaiba lépek” – mondja Szemerey Péter. Édesapja ezt az elhatározását egyáltalán nem erősítette, de ahogy mondani szokás, szabad folyást engedett az eseményeknek. Péter Miskolcon érettségizett, majd a Budapesti Metropolitan Egyetem (korábban Budapesti Kommunikációs Főiskola) logisztika szakán szerzett diplomát 2017 januárjában. Lassan másfél éve dolgozik apja cégében, ő kontrollálja az autók futásteljesítését, az árbevétel időarányos alakulását és a költségcsökkentés érdekében hozott intézkedéseket, valamint felügyeli a szolgáltatások minőségét. „A miénk egy családi vállalkozás, itt mindenkinek megvan a helye és felelőssége, hiszen a megbízók kiszolgálása az első. Apa szabad kezet ad, teljesen önállóan dolgozhatok, persze az ő iránymutatásainak messzemenő figyelembevételével. Azt értem ez alatt, hogy egy-egy feladat megoldásához megadja a kezdő lökést, azaz elindít az úton, de a további lépések már a saját döntéseimen múlnak, amiért felelősséggel is tartozom.” A fiatalember határozott célja, hogy folyamatosan fejlessze az apja által alapított családi vállalkozást, és a Szemerey még hosszú évtizedekig a magyar logisztikai piac jól csengő neve legyen. „Ugyanazt tervezem, mint annak idején édesapám, hogy majd az utódaim vegyék át a cég irányítását. Többgenerációs cégben gondolkodom” – erősíti meg Szemerey Péter, aki bő egy hónap múlva elmondhatja magáról, hogy ő az ország legfiatalabb vezérigazgatója.